Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tomgång

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tomgång

Hej!

Min Tempra 2,0 -93 har på sistone fått sporadiska tomgångsproblem som yttrar sig som att tomgången ibland inte går ner till normalt tomgångsvarv ( c.a 1000 rpm ) utan hänger kvar på 1200 (oftast) och ibland ända upp til 1800 rpm.

Jag antar att det finns ett tomgångsspjäll som kanske kärvar och behöver rengöras men jag har inte kollat så noga var det sitter.

Tacksam för tips om var jag hittar spjället eller om det kan finnas någon annan orsak till problemet.

M.V.H Peter

Precis som min Tempra 93:a!

Särskilt efter långkörningar så låg motorn kavar på nära 2000 varv... sen så blev det värre, hängde sig jämt.
    Provade att ta loss tomgångsregulatorn, cylinderformad mojäng med en (1) elektrisk kontakt på, gjorde rent och testade att den reagerade på ström, det gjorde den.

Min lik förb-at så blev det ingen skillnad efter rengöring.

Fick tag på en ANNAN tomgångsregulator - och vips blev bilen mycket bättre.

Dock händer det fortfarande då och då att varvtalet inte går ner till tomgångsvarv som den borde.

Med andra ord, prova och byt tomgångsregulator! (Det gör du lätt själv.)

Comment

Hej och tack för svaret!

Har varit ute och bökat lite under huven men är fortfarande osäker på hur tomgångsregulatorn ser ut, det finns flera burkar med elektriska anslutningar.

En lite mer utförlig beskrivning någon?

Tack på förhand.

Comment

Working...
      X