Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pressa tillbaka kolv i bromsok?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Pressa tillbaka kolv i bromsok?

Hejs!
    Har en anliggande bakbroms på Stilon som därmed kräver översyn.
    Det är ett enkolvsok från Bosch med integrerad handbroms.
    Kolven har två flikar/hål som passar fint ihop med verktyget som pressar och skruvar tillbaka kolven MEN det är tvärnit :-(
    Kolven vill inte tillbaka en millimeter. Utåt går den plättlätt (såklart). Tar jag en polygrip så kan kan jag vrida på kolven. Gummidamasken är hel så någon rost syns inte till.

Vad gör jag för fel? Är det något med handbromsen som jag har missat? Ska man släppa på hävarmen som håller wiren eller?

Kom med tips innan jag blir galen! :-)
    Stilo & GSXR1000 Race

Efter lite googlande så hittar jag till min förvåning info om att kolvarna ska skruvas in åt olika håll på vänster och höger sida.
    Jag har aldrig stött på det tidigare.
    Är det Stilo-special?
    Stilo & GSXR1000 Race

Comment

Jag pressade och skruvade klockvist mina sist jag höll på och det gick bra.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

Comment

Originally posted by 84jr0
        Jag pressade och skruvade klockvist mina sist jag höll på och det gick bra.
        Nu har jag varit i garaget och mycket riktigt ska man skruva in dem motsols på vänstersidan.
        Alltid lär man sig något nytt
        Stilo & GSXR1000 Race

Comment

Säkert ett gammalt tänk om att saker å ting inte skall gänga upp sig när det roterar. Men vad säger ni då om detta:
          Att en cykel har olika gängor på pedalerna är ju inte så konstigt. Det förstår alla vi killar som är uppväxta med trasiga pedaler och regnvåta träpjuck.

MEN...Men... om ni kollar nästa gång så är pedalerna helt felgängade. Vänsterpedalen är vänstergängad och höger är högergängad vilket betyder att om lagret skär såkommer pedalen att gängas ur. Kul va? Där fick vi för att vi gick över till gympadojjor...
          Hellre en bil som krånglar ibland, än en som alltid är ful.

Comment

samma sak på min Punto HGT att man får både pressa o skruva samtidigt tog några minuter innan man klurade ut det

Comment

Working...
            X