Announcement

Collapse
No announcement yet.

Måla rost?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Måla rost?

Tänkte fixa lite små skavsår på karossen och funderade på hur man rengör bäst? tidigare har jag skrapat metall-rent med en vass kniv, tvättat lite lätt med aceton på en topps och sedan målat med färg. Men jag tycker inte det känns helt lungt med aceton, tror att det går in under lacken och löser upp färgen och så släpper det hela bitar lite senare. Hur brukar ni göra? Tvätta med T-sprit endast?
    Och oljesumpen ser lite ledsen ut också, kan man bara dra på lite hammarfärg där eller skall man ta fram sandpapper och slipa ner först?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Jag är ingen guru på rost men jag har undersökt saken tidigare och då kommit fram till att det allra bästa är om man kan blästra bort all rost. Sedan är det bara att torka rent och zinka + måla.

Det näst bästa, som de flesta kan göra själva, är att slipa ordentligt plåtrent med en maskin, sedan smeta på "rostätare" och låta verka. Torka bort och rengör med vanligt vatten. Låt torka ordentligt. Sen på med zinkfärg, torka ordentligt igen, grundfärg, färg och sist lack. Gör du förarbetet ordentligt och rosten inte sitter för djupt så håller det mycket bra. Så här brukade jag göra på fiestan när jag hade den, med gott resultat.
    Skrapa rent med en kniv tror jag kan va en väldigt dålig idé... :s
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
    http://www.garaget.org/?car=38250

Comment

vill inte ta bort mer färg än nödvändigt och det är kanske 2*2mm som skall behandlas bortsett från oljetråget.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Comment

plåtrent med något verktyg, rostätare, grunda, ev. spackla och slipa, måla.
        torka rent mellan varje tempo med vanligt thinner.

mvh

Comment

Känns som att zink-grundfärg funkar bäst på galvade karosser som punton, på min har vanlig grundfärg släppt oxå... Trist att göra om allt.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

Comment

Är det en liten fläck tycker jag att du ska punktblästra om du har tillgång till tryckluft. Funkar grymt bra tycker jag. Sen grunda, måla och polera.
            Christian

Kör nu:

I garaget:

Comment

Så med andra ord sandpapper (bästa blästringen jag har tillgång till ), torr-torka, zinkfärg, gulfärg och så lite lack om man orkar (har nog bara lilla Fiat ifyllnadspennan att måla med. fick med färg från lackfirman i somras, men den har fortfarande inte torkat så jag gissar att man behöver lite härdare till den.)

Comment

Du har väl solid lack på din? Då behövs bara den gula, utan klarlack.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

Comment

kan ju inte det där, men lackfirman som körde bakdelen sa något om "...slipat ner runt skadan, lagt på pigment, tonat ut mot gamla och så lackat..." Så det kanske inte är klarlack utan gullack de menar?

Comment

Du kommer få svårt att få en så liten yta plåtren med sandpapper. Men det lär du märka.
                    Jag brukar använda en dremel till små skador.
                    Det tråkiga är att om du slarvar får du göra om det igen om 6 månader. :/
                    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                    http://www.garaget.org/?car=38250

Comment

Originally posted by Aloha
                      Du kommer få svårt att få en så liten yta plåtren med sandpapper. Men det lär du märka.
                      Jag brukar använda en dremel till små skador.
                      Det tråkiga är att om du slarvar får du göra om det igen om 6 månader. :/
                      Nja, det tog nog 18månader... Plus att då tänkte jag att skall man göra något skall man göra det ordentligt, så köpte ny motorhuv istället. Problem löst
                      Det är ena baklyset som skavt lite mot karossen, så den lösningen är inte så bekväm den här gången.....

Är inte Thinner oljebaserat så man får en fet yta? Löser det lack som aceton?

Comment

Working...
                      X