Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stilo som tappar ström.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stilo som tappar ström.

    Syrran har en Stilo 1,6:a som tappar ström. Står den still några dagar med fulladdat batteri så går den inte ens att starta. Den har varit sådan flera år - och efter flera nya batterier.

    Så nu tänkte jag försöka få ordning på den.

    Problem: något drar ström. Men vad?

    Har provat att rycka säkringar, började med radions. Ingen skillnad.
    Bakluckelåset var misstänkt. Ingen skillnad.
    Styrenheterna i dörrarna (elhissar, c-lås, speglar). Yes! Plötsligt slutade spänningen sjunka!
    En av tre säkringar är problemet.

    Någon som varit med om något liknande? Jag tänker att det kan inte vara någon avskavd kabel som kortsluter direkt mot kaross, då borde säkringen gå direkt. Hade det varit en kabel in i någon av dörrarna som skadats av öppning/stängning så borde spänningsfallet inte heller vara långsamt och konstant.

    Min tanke är ett elektronikfel i någon av styrningarna av t ex c-lås, låst-dörr-diod, kanske en läckande diod eller kondensator mot jord. Känns som att nästa steg är att riva förardörren och ta ur all elektronik.

    Låter det vettigt? Eller kan det i själva verket bara vara ett märkligt jordfel nån helt annanstans?

    Sedan så var den extremt svårstartad trots ström i batteriet, gissar på att tändstiften är kassa. Men min tändstifthylsa passade inte. Någon som vet vilken hylsa och tändstift man ska ha?
Working...
X