Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varningslamporf

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Varningslamporf

    Har en 2014 Fiat 500 1.2 där det börjat lysa diverse lampor...
    började med start/stopp lampan... Själva funktionen har fungerat konstigt sedan jag köpte bilen... Vid tjuvstopp så kan den starta motorn igen... Startmotorn är bytt för ca ett år sedan och kamrem vattenpump innan detta.
    Gått drygt 10000 mil.
    De andra lamporna som börjat lysa är längst ner till höger nåt med antispinn samt längst ner till vänster (allt i gult).
    Tycker bilen går bra annars... Batteriet ser ut att vara original men den startar lätt.
    I början tog det en stund innan alla dessa tre lyser... Nu kommer först start stopp och efter ett tag klickar det till i nåt relä?? och de andra lyser också.
    Hur kan man kolla om det är batteriet? 12.3V verkade det vara och vid start så gick den ner till typ tio v. Då bilen går så ligger systemet på drygt 14V
    Har ni några kloka råd vart man ska börja? Hörde nåt om att trasiga belysningslampor kunde orsaka sådana knepigheter... Det som är är att vänster fram ljus kan vara lite glappt... En rätt försiktig tappning med fingrarna så lyser det igen och tycker senaste tiden den lyst hela tiden. Borde inte vara nån säkring som kannorsake dessa knepigheter?
    ??????Behöver hjälp?

  • #2
    Hej. Utan kunskaper om modellen... faktiskt utan några relevanta kunskaper alls, ett friskt batteri är nog det jag skulle fokusera på. Att du har 14v när motorn går betyder att generatorn laddar...skulle också gissa på att start/stopp slutar fungera när batterikapaciteten går ner.

    Antispinn och abs lampor brukar ha med hjul sensorer att göra..

    Mvh Greger.
    Car portfolio;

    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
    Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
    Chrysler: New Yorker salon -63
    RollsRoyce: Shadow -68

    Comment


    • #3
      12,3 v tyder på ett kass batteri. 12,8 v ska ett fulladdat batteri hålla efter en lite vila efter laddningen, tiondelarna har stor betydelse.
      Men sen är frågan om du inte har ett jordningsfel. Försök hitta jordpunkter och lossa, rengör och dra åt igen, på så många du hittar även jordfläta mellan motor o chassi.

      Comment

      Working...
      X