Jag håller precis på att importera en 500e från USA och tänkte skriva här om hur det går, hur inregistreringen går till och hur bilen funkar att använda i Sverige.
Tanken på en elbil har funnits ett tag då 75% av familjens bilkörning är inom stan och max ett par mil per gång.
Självklart måste jag ha en Fiat så enda alternativet är att importera en själv eftersom de bara säljs nya i Kalifornien och Oregon.
Fiat i Europa vill inte låtsas om att bilarna finns öht, och knappt lokala Fiat återförsäljarna heller.
Jag anlitade en firma som drivs av en svensk i USA för att hjälpa mig att hitta en lämplig bil, provköra och dokumentera på plats samt fixa med allt det praktiska runt sjötransport, införtullning etc.
Här står bilen och väntar på att skickas till Sverige.

Bilen gick iväg från Los Angeles i slutet av juni och beräknas till Göteborg i mitten av augusti om allt går som planerat.
Sen väntar transport till Västerås, ursprungskontroll och registreringsbesiktning.
Registreringsbesiktningen borde inte vara så krånglig. Det krävs ett bullerintyg! (märkligt på en elbil) och ett intyg om elsäkerhet. Båda kan Dekra ordna men de bedriver ju ingen välgörenhet direkt...
Vidare måste de röda sidomarkeringsljusen vid bakhjulen bort, och troligen måste jag sätta dit ett dimbakljus. Dimbakljus saknas på 500 i USA.
Norrmännen är galna i 500e så det är redan utprovat att de funkar bra även i snö och kyla, men man kan nog vinna på att ge dem en rostskyddsbehandling. Rost och vägsalt är inget stort problem i Kalifornien tydligen
Räckvidden är runt 15 mil på sommaren och kanske 10 mil på vintern.
Jag fick en delleverans häromdagen då den svenska killen är i Sverige på semester och kom förbi med lite lösa saker. Idag har jag uppdaterat den ifos rätt ålderdomliga navigatorn med svenska kartor. Det roliga med navigatorn är att den även funkar som en färddator och ansluter till bilen med blue&me så det går att se diverse data om elförbrukning etc.

Jag hoppas återkomma med uppdateringar om inte alltför länge.
Tanken på en elbil har funnits ett tag då 75% av familjens bilkörning är inom stan och max ett par mil per gång.
Självklart måste jag ha en Fiat så enda alternativet är att importera en själv eftersom de bara säljs nya i Kalifornien och Oregon.
Fiat i Europa vill inte låtsas om att bilarna finns öht, och knappt lokala Fiat återförsäljarna heller.
Jag anlitade en firma som drivs av en svensk i USA för att hjälpa mig att hitta en lämplig bil, provköra och dokumentera på plats samt fixa med allt det praktiska runt sjötransport, införtullning etc.
Här står bilen och väntar på att skickas till Sverige.
Bilen gick iväg från Los Angeles i slutet av juni och beräknas till Göteborg i mitten av augusti om allt går som planerat.
Sen väntar transport till Västerås, ursprungskontroll och registreringsbesiktning.
Registreringsbesiktningen borde inte vara så krånglig. Det krävs ett bullerintyg! (märkligt på en elbil) och ett intyg om elsäkerhet. Båda kan Dekra ordna men de bedriver ju ingen välgörenhet direkt...
Vidare måste de röda sidomarkeringsljusen vid bakhjulen bort, och troligen måste jag sätta dit ett dimbakljus. Dimbakljus saknas på 500 i USA.
Norrmännen är galna i 500e så det är redan utprovat att de funkar bra även i snö och kyla, men man kan nog vinna på att ge dem en rostskyddsbehandling. Rost och vägsalt är inget stort problem i Kalifornien tydligen

Räckvidden är runt 15 mil på sommaren och kanske 10 mil på vintern.
Jag fick en delleverans häromdagen då den svenska killen är i Sverige på semester och kom förbi med lite lösa saker. Idag har jag uppdaterat den ifos rätt ålderdomliga navigatorn med svenska kartor. Det roliga med navigatorn är att den även funkar som en färddator och ansluter till bilen med blue&me så det går att se diverse data om elförbrukning etc.
Jag hoppas återkomma med uppdateringar om inte alltför länge.
Comment