Announcement

Collapse
No announcement yet.

Atmosfärstrycksensor

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Atmosfärstrycksensor

Misstänker att min atmosfärstrycksensor kan vara anledningen till min avsaknad av laddtryck. Tänkte jag skulle skruva loss den och skaka lite på den för att se om det skramlar om den.

Om det inte skramlar om den, kan man på något sätt mäta på den för att se att den är hel, eller är skaktestet det enda som funkar?
    Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
    Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
    Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

Funderat på att läsa av felkoder?
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

Originally posted by Freddan72
      Funderat på att läsa av felkoder?
      Jo det skulle vara smutt, men jag har ingen felkodsutläsare. Visserligen ska bilen in på service nu och då läser dom väl ut felkoderna?
      Men jag skulle vilja göra en egen felsökning först, för jag har det där vinande ljudet att felsöka också så då tänkte jag göra det samtidigt.

Comment

Jonas ville låna min widget så kan du också passa på läsa av felkoder med den. Finns inget i atmosfärstrycksensorn som kan gå sönder om du inte spelat fotboll med den, förutom kontaktstycket som lossnar. Så skaka om den du annars läser du av felkoder Annat sätt att se om det är fel på den är att du har 0.9 bar som max laddtryck. Koppla loss batteriet och kör järnet så har du bra laddtryck vid några få accelrationen tills boxen har fattat att sensorn är trasig.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

Comment

Ursäkta!

Var sitter den?

//Lars
          Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
          Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
          Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
          Folka Vento VR6 -93 såld!
          Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

Comment

Re: Ursäkta!

Originally posted by Erajack
            Var sitter den?

//Lars
            http://www.orle.se/fileadmin/bilder/psensor.jpg

Torpedväggen framför ratten typ.

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

Comment

Originally posted by 84jr0
              Jonas ville låna min widget så kan du också passa på läsa av felkoder med den. Finns inget i atmosfärstrycksensorn som kan gå sönder om du inte spelat fotboll med den, förutom kontaktstycket som lossnar. Så skaka om den du annars läser du av felkoder Annat sätt att se om det är fel på den är att du har 0.9 bar som max laddtryck. Koppla loss batteriet och kör järnet så har du bra laddtryck vid några få accelrationen tills boxen har fattat att sensorn är trasig.
              Ok, batteritricket låter som en bra idé.
              En lustig grej jag märkt är att den försöker ladda när bilen är kall (den bygger upp en liten kort stund, sen släpper den), sen efter några minuters körning så laddar den dåligt igen. Idag när det regnade och bilen var kall så tyckte jag att den lyckades ladda på, visserligen på de högre växlarna så det kanske inte märks så jättetydligt, men ändå...

Din widget, visar den bara felkoderna eller tyder den också, eller har du en tabell som översätter felkoderna du läser ut?

Comment

Originally posted by Helleman
                Ok, batteritricket låter som en bra idé.
                En lustig grej jag märkt är att den försöker ladda när bilen är kall (den bygger upp en liten kort stund, sen släpper den), sen efter några minuters körning så laddar den dåligt igen. Idag när det regnade och bilen var kall så tyckte jag att den lyckades ladda på, visserligen på de högre växlarna så det kanske inte märks så jättetydligt, men ändå...

Din widget, visar den bara felkoderna eller tyder den också, eller har du en tabell som översätter felkoderna du läser ut?
                Du kan även mäta avgasvärden, är sensorn trasig blir det taskiga avgasvärden också eftersom denna sensor påverkar tändningen också.

Min widget kan i bästa fall visa felkoden i klartext annars finns det tabell på alla felkoder. Hade en sida innan jag var så klantig och missade att göra backup på datorn, där man kunde slå in koden och få svaret. Får du ut felkoden så löser vi resten

Comment

Låter som ett problem jag brottats med själv.
                  Bytte ut de flesta av orginalslangklämmorna till bla. insuget, mot hederliga som man kan skruva så det tätar ordentligt, det gjorde att laddtrycket blev kostant och ökade, samt att ett vinande ljud jag hade försvann. Att orginalslangklämmorna var dåliga gick inte att se med blotta ögat, de verkar ge med sig efter ett tag. Ökningen var från 1,2 - 1,7bar på 3an, och ungefär 1,5 vid drygt 4000 rpm på 4an. Detta problemet syntes inte vid en felkodsavläsning. Billigt var det iallafall, för en gångs skull...
                  http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

Comment

Originally posted by 84jr0
                    Du kan även mäta avgasvärden, är sensorn trasig blir det taskiga avgasvärden också eftersom denna sensor påverkar tändningen också.

Min widget kan i bästa fall visa felkoden i klartext annars finns det tabell på alla felkoder. Hade en sida innan jag var så klantig och missade att göra backup på datorn, där man kunde slå in koden och få svaret. Får du ut felkoden så löser vi resten
                    Ja om jag inte hittar problemet när jag felsöker i garaget så kanske jag ska ta och åka till Jonas och läsa ut med din Widget...

Comment

Originally posted by jordbo
                      Låter som ett problem jag brottats med själv.
                      Bytte ut de flesta av orginalslangklämmorna till bla. insuget, mot hederliga som man kan skruva så det tätar ordentligt, det gjorde att laddtrycket blev kostant och ökade, samt att ett vinande ljud jag hade försvann. Att orginalslangklämmorna var dåliga gick inte att se med blotta ögat, de verkar ge med sig efter ett tag. Ökningen var från 1,2 - 1,7bar på 3an, och ungefär 1,5 vid drygt 4000 rpm på 4an. Detta problemet syntes inte vid en felkodsavläsning. Billigt var det iallafall, för en gångs skull...
                      Jag har tänkt att gå runt med startspray i motorrummet och se om den snor tjyvluft nånstans, då borde jag upptäcka det du beskriver samt om någon slang är sprucken eller kanske har lossnat.
                      Dock har jag inget sådant vinande ljud som låter som tjyvluft eller läcka, jag har ett annat vinande ljud som jag beskrivit i en annan tråd som jag också ska kolla upp när jag är i garaget...

Comment

Läste ut felkoder men hade inga. Skakade atmosfärssensorn ändå, men det var inget löst i den. Sen monterade jag en laddtrycksmätare samt bytte dumpen, men bytet hjälpte inte. Dock var det nog dags att byta den ändå för membranet/fjädern var väldigt slapp jämfört med den nya samt att den lätt kunde hamna på sniskan.
                        Laddtrycket visade att jag hade typ 0.7 bar (tror inte mätaren är särskilt exakt) tills dess att jag kom upp i ca 4000 varv, då laddade den plötsligt fullt, typ 1.3 bar.
                        Misstänkte att laddstyrningen felade på något sätt, kanske EBV:n, kanske att motorstyrenheten fått sig ett fnatt.
                        Gjorde bilen strömlös medans jag gjorde rent EBV:n. Tyckte inte att det kom ur någon skit ur den, men när jag provade bilen så var det normala laddet tillbaka. Troligtvis var det väl skit i EBV:n, men varför laddade den fullt från 4000 varv isf? Dessutom tyckte jag bara att det kom ut WD-40 skum när jag blåste ur den...
                        Kan det varit styrboxen som fått fnatt?

Hursomhelst så funkar den som tidigare nu med ett ladd upp mot 1.4-1.5 på mätaren. Dock är det fortfarande svajigt och det var svajandet som blev kraftigare innan den la av så jag misstänkte att det hade med felet från början att göra.
                        Om det var rengöringen av EBV:n som funkade denna gången så funderar jag på om inte svajet skulle kunna försvinna om jag bytte EBV alternativt bytte till en annan sorts EBV. Har för mig att jag läst här på forumet att man kan använda en EBV från en Audi tex? Får söka lite på det...

Comment

Du kan byta till en ebv från GM.

Mer info hittar du här (nästan längst ner på sidan ): http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...6&pagenumber=1
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

Originally posted by Freddan72
                            Du kan byta till en ebv från GM.

Mer info hittar du här (nästan längst ner på sidan ): http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...6&pagenumber=1
                            Tack Freddan. Hittade inte det när jag sökte igår och jag glömmer alltid att kolla in de separata inläggen under Stickyn...
                            Per provade ju en Audi EBV med resultatet att hans laddtryck minskade något, blir det samma grej med den här GM EBV:n? Om inte så ska jag köpa en sån direkt.

Läste också när jag sökte igår att någon skrev att Novitech chip ihop med EBV helt enkelt inte går ihop. Jag har ju Novitech, så jag kanske får leva med det? Skulle vara bra att få prova ett Gtech1 chip och se om svajet försvinner...

Comment

Working...
                            X