Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga om turbons livslängd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by ax_power
    hallå allesammans!

har nyligen köpt mig en coupe, och har märkt att den ryker lite för mkt, vid kallstart...
    kan nog vara åt det blåare hållet, är det tecken på sliten turbo?
    Bilen har gått ca 18t, enligt tidigare ägare är turbon bytt, nångång...men finns inget kvitto.

I övrigt går bilen riktigt bra, har dock ingen laddtrycksmätare, men känns som att turbon laddar som den ska, o de ryker inte synligt om motorn är hyffsat varm.

/ax
    Blårök= motorn käkar för mycket olja. Turbon kan vara sliten ja.
    Det där att turbon är bytt enligt tidigare ägare kan du ju aldrig vara säker på såvida du inte har kvitto på bytet tyvärr.

Comment

hallå allesammans!

har nyligen köpt mig en coupe, och har märkt att den ryker lite för mkt, vid kallstart...
      kan nog vara åt det blåare hållet, är det tecken på sliten turbo?
      Bilen har gått ca 18t, enligt tidigare ägare är turbon bytt, nångång...men finns inget kvitto.

I övrigt går bilen riktigt bra, har dock ingen laddtrycksmätare, men känns som att turbon laddar som den ska, o de ryker inte synligt om motorn är hyffsat varm.

/ax
      Låter som turbon faktiskt, miller hade samma problem när han köpte sin förra året men han ska byta/renovera turbon inför denna säsongen
      Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
      Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

Comment

Ja jag har ingen erfarenhet av hur sliten turbo brukar visa sig så man funderar ju!
        funderade på topplockspackningen först, men hörde att det var högst osannolikt, på en coupe.

några andra "vanliga"symptom att leta efter, innan turbon rasar? så man inte kör o förstör nå mera vid turboras?

tacksam för tipsen!

Comment

Ja jag har ingen erfarenhet av hur sliten turbo brukar visa sig så man funderar ju!
          funderade på topplockspackningen först, men hörde att det var högst osannolikt, på en coupe.

några andra "vanliga"symptom att leta efter, innan turbon rasar? så man inte kör o förstör nå mera vid turboras?

tacksam för tipsen!
          Det mesta står redan nämnt av våra TurboGurus i flera trådar. Trycker den ur sig olja tar katten stryk, och det är ju synd och lite kostsamt.
          JH

20vT

Comment

Working...
          X