Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nedslag på Xenon av besiktningen, temporärt byte till halogen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nedslag på Xenon av besiktningen, temporärt byte till halogen?

    I min Coupé 20VT har man satt in Xenonlampor men jag fick nedslag på besiktningen förra året och vill inte ta risken att det blir något mer tjafsande om detta när jag snart ska besikta igen. Jag behöver alltså sätta i halogen igen. Det jag funderar på att göra (om det går) är att dra kablar förbi ballasten direkt till lamphållarna där jag givetvis satt in vanliga halogen.

    Bild A = kontakter från bilens elsystem till ballast.
    Bild B = kontakter från ballast till lamphållarna i lyktorna.
    Bild C = vet inte vad detta är men ser ut som någon typ av relä. Sitter som avslut på två kablar av fyra som sitter i lamphållarna (de andra två kablarna är ju ström in)

    Nu till mina frågor (har frågat förra ägaren men får inget svar). På en etikett från ballastens kablar står 35W8000KH1. Jag förmodar att detta är lampornas specifikationer? Har jag H1 lamphållare i lyktorna?

    Finns det färdiga kablar som passar mellan kontakt i bild A och kontakt i bild B och vad har själva kontakterna för benämning?

    Kan jag göra så som jag har tänkt (bara koppla förbi ballsterna) utan att tänka på något särskilt eller har man behövt rensat bort något relä, annan säkring eller nått annat på hela kabellinan som försörjer lyktorna med ström i samband med att Xenonkitet kopplades in?

    Har även hört att Canbus övervakningen av belysningen kan strula när man kopplat in Xenon (HID). Är det något som finns på min Fiat tro och isåfall kan det bli strul när jag kopplar förbi ballasterna och kör med halogen H1?

    Vad är det för mackapär på bild C?

    Bild A
    Attached Files
    Last edited by Valentino_Puzo; 29 May 2012, 21:29.
    Det man inte har i brallan har man under huven i en Fiat Coupé 20V Turbo

  • #2
    Bild B
    Attached Files
    Det man inte har i brallan har man under huven i en Fiat Coupé 20V Turbo

    Comment


    • #3
      Bild C
      Attached Files
      Det man inte har i brallan har man under huven i en Fiat Coupé 20V Turbo

      Comment


      • #4
        been there done that. Jag byter också till halogen innan besiktning. Antar att han har monterat ett "standard" xenonkit. Du ska inte behöva dra några nya sladdar. Bara att dra ut alla kablar till xenonlampa och ballast. De 2 sladdarna som kommer från strålkastarhuset ( en svart och en grå ) ska istället sitta i hållaren för lampan. Du ser vart de ska sitta om du kollar efter och ja det är vanliga H1 halogen 35w du ska ha

        Fiat coupe har ingen canbusövervakning

        Comment


        • #5
          Originally posted by Ankan
          Antar att han har monterat ett "standard" xenonkit. Du ska inte behöva dra några nya sladdar. Bara att dra ut alla kablar till xenonlampa och ballast. De 2 sladdarna som kommer från strålkastarhuset ( en svart och en grå ) ska istället sitta i hållaren för lampan. Du ser vart de ska sitta om du kollar efter och ja det är vanliga H1 halogen 35w du ska ha
          Nu fattar jag inte alls hur du menar? Jag måste väl på något sätt brygga över ballasten eftersom jag vill gå förbi den i och med att halogen går på 12V och inte på 21K volt.

          Om du kollar på Bild A så är detta ihopkopplingen mellan bilens 12V och ballast. Balasten får alltså ström här från bilen.
          Bild B är ihopkopplingen mellan ballast och sladdarna från strålkastarhuset. På bild B syns fyra kablar. Röd+Blå är ballast 21K V ut och Svart+Röd är de som kommer från strålkastarhuset.

          Sedan hur vet jag om det är ett "standard" xenonkit?
          Det man inte har i brallan har man under huven i en Fiat Coupé 20V Turbo

          Comment


          • #6
            Okej han har alltså inte alls monterat som jag. Ballasterna drivs alltså från en egendragen strömanslutning eller? Försök ta en översiktsbild där man ser strålkastarhuset och hur alla kablar går.

            Comment


            • #7
              Jag fick nedslag på mina Xenon nu vid besiktningen i april och var tvungen att komma tillbaka för ombesiktning.
              Men min installation (Xenon från xenonkungen.se) tar sin ström från vanliga halvljusets +12 och GND.
              Vilket betyder att jag bara behöver koppla loss de tåtarna till ballasten och koppla in dom som vanligt in i halvljusets ingång. Och sen koppla in en vanlig halogen från Överskottsbolaget för inga pengar alls.

              Och sen dirket efter avslutad besiktning givetvis koppla in Xenon-belysning igen hemma på kvällen...

              Men du verkar ha någon speciallösning...
              eller?
              Coupé 20VT LE -99 Svart
              Camaro V8 1LE -14 Röd
              Huracan V10 610-4 -14 Grå
              Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

              Comment


              • #8
                Originally posted by Ankan
                Okej han har alltså inte alls monterat som jag. Ballasterna drivs alltså från en egendragen strömanslutning eller? Försök ta en översiktsbild där man ser strålkastarhuset och hur alla kablar går.
                Ingen aning faktiskt. Vad som är original på bilen när det gäller kablar och kontakter är helt omöjligt för mig att veta.
                Last edited by Valentino_Puzo; 30 May 2012, 21:56.
                Det man inte har i brallan har man under huven i en Fiat Coupé 20V Turbo

                Comment


                • #9
                  Originally posted by alx
                  Jag fick nedslag på mina Xenon nu vid besiktningen i april och var tvungen att komma tillbaka för ombesiktning.
                  Men min installation (Xenon från xenonkungen.se) tar sin ström från vanliga halvljusets +12 och GND.
                  Vilket betyder att jag bara behöver koppla loss de tåtarna till ballasten och koppla in dom som vanligt in i halvljusets ingång. Och sen koppla in en vanlig halogen från Överskottsbolaget för inga pengar alls.

                  Och sen dirket efter avslutad besiktning givetvis koppla in Xenon-belysning igen hemma på kvällen...

                  Men du verkar ha någon speciallösning...
                  eller?
                  Jag har ingen aning om det är en speciallösning eller inte...därför jag ställer frågan i detta forum. Min installation tar ju också strömmen från bilens 12V, se Bild A. Kontakten där är ju en hona och en hane. Du kan skymta lite gul gummitätning i skarven mellan kontakterna. Den kontakten med gul gummitätning (honan) har som du kan se en svart och en vit kabel. Detta är bilens 12V. Kontakten den sitter i går ju till ballasten. Ballasten får nu 12V in genom denna hopkoppling.

                  Bild B består av fyra kontakter som kopplas ihop två och två och som jag beskrev tidigare så är detta ihopkoppling mellan ballast och sladdarna som kommer från strålkastarhuset. Röd+Blå kommer ut från ballast och sätts ihop med Svart+Röd som kommer från strålkastarhuset.

                  Kopplar jag ur kontakterna i bild A och i bild B så är ballasten inte ansluten åt något håll, varken in eller ut. Den är då helt urkopplad.

                  Vad är Fiatkontakter och vad är inte Fiatkontakter?

                  Finns det färdiga kablar som passar mellan kontakt i bild A och kontaktER i bild B och vad har själva kontakterna för benämning?

                  Kan jag göra så som jag har tänkt (bara koppla förbi ballsterna) utan att tänka på något särskilt eller har man behövt rensat bort något relä, annan säkring eller nått annat på hela kabellinan som försörjer lyktorna med ström i samband med att Xenonkitet kopplades in?

                  Vad är det för mackapär på bild C? På baksidan av vänster framlykta sitter ju lamphållaren. På baksidan av denna lamphållare (som ju täcks av en gummidamask) finns fyra kablar. Två av kablarna är redan beskrivna som Svart+Röd i bild B. Där går ström in från ballast. De andra två kablarna som kommer ut avslutas med denna mackapär. Är detta ett relä för hel och halvljus eller?
                  Last edited by Valentino_Puzo; 30 May 2012, 21:59.
                  Det man inte har i brallan har man under huven i en Fiat Coupé 20V Turbo

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Valentino_Puzo
                    Ingen aning faktiskt. Vad som är original på bilen när det gäller kablar och konytakter är helt omöjligt för mig att veta.
                    Så här det det ut på min under huven. Bilden visar gummiskyddet och kontakten till halvljuset.
                    Attached Files
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #11
                      Som sagt ta en översiktsbild. Går inte att förklara allt med ord så lätt.

                      Comment


                      • #12
                        Mackapären på bild C är antagligen ett relä el. dyl. som behövts för att få Xenonsystemet att funka bra (eller motstånd för att inte få signal om trasig lampa?). Funderar på samma sak själv för det går sällan igång av sigsjälv (man får slå av och på ljuset för att det ska komma igång)..

                        Iaf; kontakten i bild A är inte Fiats. Den tillhör kittet. Om du lossar gummihättan på strålkastaren kommer du se var strömmen är tagen från; originalkontakten till vanliga H1-lampan.
                        Ta nu denna och koppla den tillbaka på en vanlig H1.
                        Last edited by per; 31 May 2012, 13:05.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by per
                          Mackapären på bild C är antagligen ett relä el. dyl. som behövts för att få Xenonsystemet att funka bra. Funderar på samma sak själv för det går sällan igång av sigsjälv (man får slå av och på ljuset för att det ska komma igång).
                          Kontakten i bild A är inte Fiats. Den tillhör kittet. Om du lossar gummihättan på strålkastaren kommer du se var strömmen är tagen från; originalkontakten till vanliga H1-lampan.
                          Ta nu denna och koppla den tillbaka på en vanlig H1.
                          Låter konstigt. Har xenon både på hel och halvljus. Ballasterna tänder direkt utan undantag. Vad har du för xenonkit? Ebay?

                          Comment


                          • #14
                            Inte jättekonstigt

                            Köpt på ebay ja, ser exakt ut som kinagrejerna från t.ex. Xenonkungen. De går igång typ hälften av starterna, men det är nog helt enkelt för dålig startström från gelbatterierna. Tänkte koppla ett relä för direktström och en liten fördröjning så att de tänder när generatorn/motorn är igång.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Ankan
                              Som sagt ta en översiktsbild. Går inte att förklara allt med ord så lätt.
                              Här är en översiktsbild. Så här ser det alltså ut:
                              Attached Files
                              Det man inte har i brallan har man under huven i en Fiat Coupé 20V Turbo

                              Comment

                              Working...
                              X