Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbotrubbel - ny turbo.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Turbotrubbel - ny turbo.

Jahapp, stereoplanerna ligger härmed på is.

Hämtade ut bilen i veckan och besiktigade i fredags, nedslag på glappande halvljus, ej godkänd registreringsskylt och bromsslangar fram.
    Inga problem tänker jag, enkelt löst.

Men dagen efter upptäcks kraftig vit/blå bolmande rök när bilen stått över natten. Den började ryka lite vid kallstart i höstas men jag viftade bort det som kondens.
    Efter varmkörning upphör rykandet i princip helt, lite svagt puffande på tomgång. Jag har fått det konstaterat att packningarna i turbon är slut.
    Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga här, har inget bra utrymme att skruva på och ingen erfarenhet av att byta turbo.

Min tanke är att byta/uppgradera turbo istället för renovering. Mailat FC Performance men inte fått något svar.
    Har även blivit rekommenderad Mitsubishi td04-t16 aggregatet som ska passa bolt-on?! T16 känns lockande då jag har fått för mig att de håller mycket hög kvalité.

Känns jävligt motigt, att köpa en ny turbo och lämna in bilen är enda alternativet i nuläget. Frågan är dock vart, och vilken turbo?
    Hållbarhet och körbarhet prioriteras över effekt. Har haft funderingar på olika lösningar tidigare men just nu är entusiasmen mycket låg.

Om den nu verkligen är slut tycker jag du ska invänta svaret från FC alt. posta en fråga på fccuk/forum, det verkar ha hänt massor på turbosidan de senaste åren. FC säljer en hybrid som ska vara bolt-on samtidigt som den ger snabbare spool och laddar mkt längre än original.. Inkl. ny mjukvara såklart.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

Comment

Tror att en utbytesturbo från GIK kostar runt 6000 men frågan är om dom inte säljer Garrett GT R28 uppgraderingsturbo för ungefär samma pengar. Ring Göteborg och kolla.
      Du köper knappast turbo från England och vad FC behöver veta för att skicka rätt chip är vilken turbo(exakt) du sätter in.
      Last edited by TurboB; 13 April 2014, 20:44.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Comment

Behöver väl inte heller vara turbon som är slut?
        Hur går bilen på tomgång?
        Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

Comment

Ska försöka förklara så gott det går, varning för rörig text nedan.

Jag märker ingenting annorlunda på tomgång, tycker bilen låter och beter sig som vanligt. Kanske att den låter lite "choked" i början, men det bör vara pga mängden rök. Första 5-10 minuter på vägen så lägger jag en lång rökmatta bakom. Att varmköra på tomgång verkar lönlöst. Testade med 20-30 minuter på tomgång när jag körde till dahlbäck's och pratade med dem. Gjorde ingen nämnvärd skillnad, bolmar första km.
          I början ryker det vitaktigt och blir mer och mer blått när turbon börjar spola upp, den laddar ju väldigt tidigt.

Lägger upp ett klipp när den stått en stund på tomgång, den ryker MYCKET mer på vägen.

Här ser man också att röken ser vit ut men blåtonen sticker igenom i rätt ljus.

Teorin jag fått beskriven för mig är att turbotätningarna är dåliga och läcker igenom olja när bilen är kall. Sedan expanderar tätningarna/oljan förbränns och därför ingen rök varm.
          Vid gaspådrag blir det lite blått bakom även när tempen börjar gå upp.
          Har lusläst internet ang symptomen, pratat med dahlbäcks (som inte ens tittade på bilen), lokala fiatverkstaden (som inte heller kollade) och Nabil. Alla säger turbon. Enklaste sättet att bekräfta detta på?

Jag upplever att den drar olja och kanske lite vatten. Men jag har inte märkt någon olja i vattnet eller vice versa.
          Bilen är besiktigad i fredags, avgasvärdena är tipp topp.
          Vad kan det annars vara? Är alltid noga med att låta den stå på tomgång om jag kört hårt och kontrollerar olja/vatten nivå i princip varje dag jag använder bilen.

Varför inte turbo från england?

Min fina ögonsten, och nu kan jag inte köra den. Måste lösa detta.
          Last edited by winroth; 14 April 2014, 02:08.

Comment

Innan du köper ny turbo eller gör något annat.

1. Värm upp bilen ordentligt, kör en fullgasrepa, stäng av bilen direkt efter och stanna. Ta ut stiften och kolla hur de ser ut.

2. Köp en kompressionsmätare på biltema (tror de kostar 200kronor) och gör ett kompressionstest. (enkelt och tar inte mer än 15 minuter att göra)

Hur går bilen i övrigt när den är varm ?
            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

Comment

Håller med, utom den där delen "fullgasrepa och stäng av direkt" ..
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

Comment

Originally posted by per View Post
                Om den nu verkligen är slut tycker jag du ska invänta svaret från FC alt. posta en fråga på fccuk/forum, det verkar ha hänt massor på turbosidan de senaste åren. FC säljer en hybrid som ska vara bolt-on samtidigt som den ger snabbare spool och laddar mkt längre än original.. Inkl. ny mjukvara såklart.
                Nja, ställde samma fråga (frågande efter en turbo med snabbare spool-up än orginal) utan att den nödvändigtvis har spoolar snabbare än orginal (utan nödvändigtvis mer effekt) och fick till svar att det bästa nog var att hålla sig till orginal trots allt....
                à la London designmarknad - www.alalondon.se

Comment

Genom att snabbt kolla kompressionen får man reda på om det är något annat större fel. Tändstiften skvallrar om motorns kondition.
                  Nu hade du dåligt med meckmöjligheter men om du kan släppa på V-bandklämman så du kan titta ner i downpipen eller upp i turbinens utgång så ser du om det är blank och tjäraktigt klistrigt överallt. Det ska vara snustorrt, svart och dammigt. Mycket talar väl för att det är turbon men köp, som nämnts ovan, ingenting innan du vet säkert.

Jag köper nästan alla mina bildelar utomlands och det funkar naturligtvis alldeles utmärkt.
                  Vad gäller turboaggegat så råkar vi ha källan i Göteborg och därför känns det naturligt att vända sig dit i första hand.
                  Men FC och andra trimfirmor kan självklart leverera lämpliga aggregat.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Comment

Originally posted by rask View Post
                    Nja, ställde samma fråga (frågande efter en turbo med snabbare spool-up än orginal) utan att den nödvändigtvis har spoolar snabbare än orginal (utan nödvändigtvis mer effekt) och fick till svar att det bästa nog var att hålla sig till orginal trots allt....
                    Såg din fråga och hans svar nu, och det verkar som deras nya PowerUltra + Hybrid var den jag läst om (på facebook kan det varit).

http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...52#Post1481452
                    Last edited by per; 14 April 2014, 12:08.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

Comment

Originally posted by winroth View Post
                      Har även blivit rekommenderad Mitsubishi td04-t16 aggregatet som ska passa bolt-on?! T16 känns lockande då jag har fått för mig att de håller mycket hög kvalité.
                      Vem har sagt till dig att 16T aggregatet är bolt on?
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

Originally posted by winroth View Post
                        Ska försöka förklara så gott det går, varning för rörig text nedan.

Jag märker ingenting annorlunda på tomgång, tycker bilen låter och beter sig som vanligt. Kanske att den låter lite "choked" i början, men det bör vara pga mängden rök. Första 5-10 minuter på vägen så lägger jag en lång rökmatta bakom. Att varmköra på tomgång verkar lönlöst. Testade med 20-30 minuter på tomgång när jag körde till dahlbäck's och pratade med dem. Gjorde ingen nämnvärd skillnad, bolmar första km.
                        I början ryker det vitaktigt och blir mer och mer blått när turbon börjar spola upp, den laddar ju väldigt tidigt.

Lägger upp ett klipp när den stått en stund på tomgång, den ryker MYCKET mer på vägen.

Här ser man också att röken ser vit ut men blåtonen sticker igenom i rätt ljus.

Teorin jag fått beskriven för mig är att turbotätningarna är dåliga och läcker igenom olja när bilen är kall. Sedan expanderar tätningarna/oljan förbränns och därför ingen rök varm.
                        Vid gaspådrag blir det lite blått bakom även när tempen börjar gå upp.
                        Har lusläst internet ang symptomen, pratat med dahlbäcks (som inte ens tittade på bilen), lokala fiatverkstaden (som inte heller kollade) och Nabil. Alla säger turbon. Enklaste sättet att bekräfta detta på?

Jag upplever att den drar olja och kanske lite vatten. Men jag har inte märkt någon olja i vattnet eller vice versa.
                        Bilen är besiktigad i fredags, avgasvärdena är tipp topp.
                        Vad kan det annars vara? Är alltid noga med att låta den stå på tomgång om jag kört hårt och kontrollerar olja/vatten nivå i princip varje dag jag använder bilen.

Varför inte turbo från england?

Min fina ögonsten, och nu kan jag inte köra den. Måste lösa detta.
                        Hej,

Turbon är helrenoverad 2010 av GIK i Ljungskile för dyra pengar, när du övertog bilen, hade turbon knappt gått 2½ säsong, normal körning.
                        Original kat användes hela tiden, samt regelbundna byten av olja och kallare NGK B..7-stift satt i.
                        Det var även en mekanisk btr monterad, från tidigare ägare i samband med att Novitec chippet monterades. Kan vara denna som ger för fet blandning möjligen..?
                        Om inte, så tycker jag VERKLIGEN att du bör kontakta GIK-turboteknik, eftersom du har kvitto och bör höra vad de tror om detta.

Sen vet jag iof. inte hur många lugna mil du har kört..? (i 230 knyck ).

Hoppas detta kan vara till ngn hjälp.
                        http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

Comment

Tack för alla svar.
                          Jag ska vänta med att köpa något ja, men vill helst vara förberedd.

Fuel, precis som vanligt varm. Det är så jag upplever det.

Det är väl inte mer att göra än att undersöka kompression och downpipe.
                          Hur kommer jag åt downpipen på enklaste sätt?
                          Last edited by winroth; 14 April 2014, 16:27.

Comment

Inlopp från grenröret. Torrt, sotigt och fint.

Click image for larger version

Name:	IMG_8920 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	64.8 KB
ID:	249280

Utloppet från avgasturbinen. Så här vill man inte att det ska se ut.

Name:	IMG_8922 (Medium).JPG
Size:	61.7 KB
ID:	249281

Ta bort värmeskölden och V-bandklämman så kan man vrida downpipen några grader och lysa in i springan och då ser du om det glänser.

Name:	IMG_8927 (Medium).JPG
Size:	85.7 KB
ID:	249282

Comment

Tackar för alla bra svar, framförallt turboB för bilderna.

Turbon var som misstänkt boven i dramat, och är skickad på renovering/uppgradering.
                              Fick besked idag att hela turbon är slut och inte går att renovera. Trist men nu blir det nya fräscha grejer med lite större kompressordel anpassad för Novitec chipet.

Lägligt med extrajobb, under denna olidliga väntan.

Edit: GIKs utlåtande var "det är sånt som händer".
                              Last edited by winroth; 17 June 2014, 10:59.

Comment

Working...
                              X