If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Nej, kolen har inget med saken att göra. Jag kan garantera att du har minst hälften kvar efter 20000 mil.
Det är antingen regulatorn eller en eller flera dioder som böjar bli dåliga.
Lyser varningslampan för oljetrycket på instrumentpanelen när du vridit av tändningen? (ja, du läste rätt)
Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.
Nej, kolen har inget med saken att göra. Jag kan garantera att du har minst hälften kvar efter 20000 mil.
Det är antingen regulatorn eller en eller flera dioder som böjar bli dåliga.
Lyser varningslampan för oljetrycket på instrumentpanelen när du vridit av tändningen? (ja, du läste rätt)
Nix ingen lampa som lyser!
Är det sådant som kanske kräver en händigare hand, eller är det något som går att lista ut själv med lite påläsning? Ett byte av dioder och regulator?
Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
Volvo V40 Cross Country -17 - påställd
Om kolen är dåliga så brukar laddlampan lysa, så vill du testa något är det nog regulatorn du bör börja med.
Att byta dioder är nog lite svårare operation.
Fiat Punto Easy 1.2 -13
Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17
Man får ändå ta loss generatorn så det enklaste är nog att byta generatorn. Dra till en kylslang till den nya sen..
Uteslutet att batteriet är kass? Volt från generatorn nu?
Jo alltså jag försökte kolla idag men kom aldrig åt generatorn för att kunna mäta ordentligt, men jag mätte dock på batteriet, där hade jag 12,3 v avstängd, sen när bilen var påslagen hade jag 13.82V!
Sen när jag tänker efter lite, kan vara att det inte stämmer så men jag har en dålig jord från generatorn där jag får generator ljud in i stereon! Det började när jag bytte generatorn för 2-3 år sedan! Kan det kanske vara nått att börja med att dra en ny jordsladd? En sådan som du drog Per?
Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
Volvo V40 Cross Country -17 - påställd
Om generatorn lämnar 13,8-14 volt är den med största sannolikhet hel. Du ska ha 12,8V på ett fulladdat batteri.
Däremot laddas inte batteriet tillräckligt och det beror vanligen på att batteriet inte tar laddning, dvs är dåligt, eller att din dåliga jord är orsaken.
Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.
Om generatorn lämnar 13,8-14 volt är den med största sannolikhet hel. Du ska ha 12,8V på ett fulladdat batteri.
Däremot laddas inte batteriet tillräckligt och det beror vanligen på att batteriet inte tar laddning, dvs är dåligt, eller att din dåliga jord är orsaken.
Ja precis, jag tror på den dåliga jorden, för att när man gasar lite med bilen så går voltometern upp lite grann! Känns som jordproblem med tanke på att jorden går ut i stereon!
Var iväg idag på biltema och köpte en jordfläta som jag ska prova montera nu till helgen för hoppningsvis! Då återstår det att se, tack för tipsen alla
Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
Volvo V40 Cross Country -17 - påställd
Comment