Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öppet luftfilter samt dumpventil

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Öppet luftfilter samt dumpventil

Om man inte är ute efter att jaga en hästkraft hit eller dit, utan enbart vill njuta av lite mysigare ljud... finns det något enklare öppet luftfilter att rekommendera då?

KN 57i verkar ju vara poppis... men finns det enklare saker som ändå ger lite surr under huven?

Tänkte passa på att fråga om dumpventilen med. Min ger ifrån sig ett lite fladdrande ljud liksom. Kan inte riktigt beskriva det... men kan det tyda på att den inte är helt tät?

//Gugge
    snälla ta bort mitt konto....

jag har BMC's största filter och det låter kanon =)
    www.overdrift.com|www.norrortracing.com[br]
    Kör: Sierra & Mazda Rx-7

Comment

Kör också med BMC's största dubbelkonnade filter, låter tok fint!

Din dump är med största sanolikhet trasig, bara köpa ny. inte dyrt.
      Last edited by Hilding; 18 August 2004, 08:59.
      Föredetta Coupé ägare -
      http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

Comment

Ska man köpa en ny original eller någon skojjigare aftermarket? Tips?

Comment

Forge DV006 kör jag med, funkar kanon. Fast den är rätt dyr. Läs mer: http://www.rig.org.uk/shi/coupe/New%.../newpage21.htm

Comment

Om du inte skall ha öppen dump så duger nog standard-dump, bra och billig. Fast vill du ha lite snyggare så visst, DV006 är det de flesta kör med. Skär man sönder luftburken så hör du också hur bilen dumpar med DV006, vet inte om man gör det med standard.
            Kör personligen också med en DV006 i coupen sedan 3 månader och har inte märkt någon skillnad. Fast det kan bero på att den ligger på golvet i baksätet... ;-)

Pratade med Svensk turbo cervice (tror jag de heter) som hävdade att du lugnt kan köra helt utan dump, totalt meningslöst och bortkastat om du har en turbo med samma storlek på avgas/insugs sidan. Vet inte om jag håller med riktigt. Det borde bli rätt jobbigt tryck om man släpper med fullt tryck vid höga motorvarv, fast det kanske påverkar andra delar än turbon i första hand?
            Last edited by novisen; 18 August 2004, 12:31.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Comment

för tusan..

Det var det dummaste jag hört, självklart behövs dumpen, den sitter ju där.. Annars slits framförallt turbon mkt fortare, dessutom får man ett otroligt lag varje gång man växlar eftersom turbon måste starta på nytt.
              20VT ska ha återcirkulerande dump (tex. DV006) eftersom det annars försvinner luft som insprutningen redan räknat med. Det blir även mindre turbolag mellan växlingarna med återcirkulerande, det håller flåset uppe.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

Comment

Robino och Hilding, är det ett sådant här ni har?

http://www.motorshop.nu/shop/bmc/app...PanelBrand.asp

Passar det rakt av eller måste något modifieras?

Mvh

Gugge

Comment

thats right!

Comment

du måste såga av slutröret till luftburken...sen är det bara att trycka på. En förlängning på röret skulle kunna behövas då det blir väldigt tight (iaf för mig) när man stänger motorhuven. Men det funkar.
                    Attached Files

Comment

Jag har också investerat i ett BMC-filter (TW70-140) och kan ett utlova ett skönt (högt) insugningsljud!
                      Jag kapade inga befintliga rör utan kopplade in mig direkt vid luftmassamätarröret (se bilder i depå):
                      luftmassamätarrörets 3"-anslutning => gummi-"led" => 70 mm rör => direkt till filtret.

Smidigt.

/alex

Huracan V10 610-4 -14 Grå
                      Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

Comment

Ok, får skämmas över hur skitigt det är i mitt motorutrymme. Dax för en motortvätt helt enkelt.. MEN...

.. jag är ju i valet och kvalet angående luftfilter. Kikade lite på bilderna i tråden här, och det ser ju finemang ut. Helst skulle jag vilja göra som alx, slippa göra sönder något och bara montera lite gummibussningar som är ledade vid pil nr 2 i bifogad bild...

..frågan är vad jag sätter vid slang 3 í sådana fall. Antar att man kan sätta dit ett eget litet mini-luftfilter?

Någon som gjort på något annat smart sätt? Såga sönder vid pil 1 verkar ju nästan det enklaste.. men som sagt.. synd att såga itu saker...

Mvh

Gugge
                        Attached Files

Comment

vet inte riktigt hur 20vT ser ut vid luftburken...men i 16vT så måste man nog såga sönder om du ska få på ett koniskt luftfilter.

Comment

vilket ger härligast ljud egentligen?? BMS eller KN??
                            Vart tog min nacken vägen!?

Comment

Originally posted by Indian
                              vilket ger härligast ljud egentligen?? BMS eller KN??
                              Kör själv med bmc men skulle bli förvånad om det är nån märkbar skillnad i ljud, lovar du bli lycklig(are) av båda
                              Föredetta Coupé ägare -
                              http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

Comment

Working...
                              X