Announcement

Collapse
No announcement yet.

300hk, så lätt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 300hk, så lätt?

    En kille på fyndborsen.se säljer sin 16vt där och säger sig ha 300hk i den, jag frågade vad han gjort och fick detta svar:

    "Jag har inte gjort mycke me bilen men BSR har gjort i ordning den, med bla, insprutning,uppgradering,chip,annan bränslemunstycken,sportsystem,openairfilter samt öppen dumpventil,de säger att det ska va ca300 i den."

    Kan detta verkligen ge 300hk?
    Föredetta Coupé ägare -
    http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

  • #2
    den frågan undrar jag oxå...
    finns rätt många runt omkring som har rätt många pållar i sina bilar verkar det. som..
    å andra sidan har jag kollat runt lite på chip till andra bilar.. det finns olika grader av chioning till t ex ford cougar. priset skilljer sig rätt mycket då oxå.. så kan det knaske finnas bättre o sämmre chip??

    fast tja vasd vet jag =)
    Vart tog min nacken vägen!?

    Comment


    • #3
      Originally posted by Indian
      den frågan undrar jag oxå...
      finns rätt många runt omkring som har rätt många pållar i sina bilar verkar det. som..
      å andra sidan har jag kollat runt lite på chip till andra bilar.. det finns olika grader av chioning till t ex ford cougar. priset skilljer sig rätt mycket då oxå.. så kan det knaske finnas bättre o sämmre chip??

      fast tja vasd vet jag =)
      Nja, det finns redan en tråd ang. hut många hästar en chip kan ge här: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=3360

      Mest ute efter om övriga modd tillsammans med chip kan ge 300hk?
      Föredetta Coupé ägare -
      http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

      Comment


      • #4
        Lite nyfiken, vad händer med ex alla lager i motorn och vevaxel, stakar, kolvar, topp-packning om man höjer effekten i en motor med 50% (drivlinan)? Finns det så goda marginaler från fabriken? Har för mig att jag läste att 20VT motorn kommer upp till 280hk (28% mer) innan det blir rejält dyrt att komma högre och fortfarande ha någon tillförlitlighet kvar. Eller är 16V motorn väldigt strypt från fabriken i Coupen? Har för mig att det dessutom börjar bli knepigt med standard koppling med det vridet man får ut dessutom?
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          jag är inte säker på vad det är för turbo i den bilen ? Ngn som vet viket aggregat med exakt rätt betäckning, inga gissningar , som det sitter i den bilen ??
          jag kan nästan svära på att turbon inte ens kan leverera mer än 250hk innan det bara blir värme med illavarslande följder i eftersläp...
          Man bygger en motor från fabrik med minsta möjliga turbo fast med liten marginal uppåt. Allt för att få en så jämn körbarhet med snabb spolupp som möjligt. plus att en mindre oftast är billigare..
          meddela gärna vad turbo heter.. garret tror jag väl det är.. men vilken.. mvh togge !
          ¤TOGGEX¤

          Comment


          • #6
            Original snurrbon klarar pumpa luft för ca 250hk m standard laddluftkylare. Höjar man laddtrycket mer så har man så låg verkningsgrad att det mest blir värme av det hela med spikningar som följd. Med en större laddluftkyllare kan man pressa originalsnuran till ca 280hk, men sen är det banne mig stopp. En större turbo krävs. Behåller man originalturbo så kan man åxå behålla originalspridare. De klarar att leverera bränsle till den luft originalturbon klarar av att pumpa.

            Comment


            • #7
              Alltid lika kul med folk med kunskap!=)

              Okej, förståd nästan det. Konstigt om det är så som killen med annonsen säger att BSR sagt att den nu har 300hk...men förmodligen är det bara han som pratar nonsens.
              Föredetta Coupé ägare -
              http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

              Comment


              • #8
                ok, känner nu att jag måste lägga mig i,,,, orginal ic:n räcker inte till några 250hk, inte turbon heller o inte tillsammans i 16v motorn,,, turbon heter om jag minns rätt garret t0367b(minns ej riktigt) men den som vill kan kolla på sl turbo.se...
                det e möjligt att turbon klarar 250hk men inte med våran lilla ic o våran dowpipe...

                jag har större turbo, 790cc spridare, uppgarderad soppa pump, 3 avgas, front monterat ic (större), sport filter, sinter lamell (koppling), mettalisk katt, o har inte mer än 230hkmen laddar bara 1bar för tillfälet, men förutsättningarna finns nu, så det e bara att mappa...

                kan tala om att jag chippade min hos turbo center innan dessa ingrep o några "300"hk fick jag inte snarare ca 210...

                Comment


                • #9
                  Låter som om du lyckats bra Fadi! 230hk med 1bar e ju inte fy skam.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    ironi, eller????
                    folk har för tendes att tro att om man chippar en turbo så får man 30-60hk... så e inte fallet, skulle vilja se en enda bänkning av en chippad bil..
                    om det var så enkelt så varför trimmar inte tillverkarna på detta sätt??? alla vill ju skryta med mer effekt, o det kostar inte dom mycket stålar,,,

                    hur jag fick för mig att jag har ca 230hk??? jo drog ifrån 20vt med inte så mycket..... vetenskapligt ??nej men låt oss säga 220hk då.

                    Comment


                    • #11
                      Du kan ha mer då 20V väger mer och det är väl mer an de 220hk som står på pappret. Tror den är nedskriven av skatteskäl.
                      Last edited by Martin; 24 September 2004, 15:11.
                      //Martin
                      Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
                      Åker - Cheva Transsport -01
                      Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
                      Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
                      Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
                      Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

                      Comment


                      • #12
                        Icke ironisk! Menar vad jag skriver. 1bar är ju inte så jättehögt tryck (jag ligger på 1.5 nu.)
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Länge sedan man läste ngt från dig Fadi...
                          Har du 230hk vid ett bar så är det MKT bra !!!!!!
                          Till er andra.. 20vt lämnar 220hk vid 1,05 bar...... ;-) vilket är std ladd enl. spec. bortsett då från tryckstöten på 1,2 förstås...
                          Ser fram mot att höra om din bil när du har mappat den igen Fadi ! Lycka till !
                          ¤TOGGEX¤

                          Comment


                          • #14
                            Vrider du upp laddtrycket till 1.5 bar m std turbo så landar du på ca 250 hk. Detta kräver dock 3" avgas och räjskat så att mottrycket hålls ner. Annars får du aldrig upp laddtrycket överhuvudtaget. Mottrycket ger åxå höga avgastemperaturer och spikning. Stor laddkylare kompenserar i viss mån den låga verkningsgraden hos turbon vid dessa flöden och kan ge uppåt 280 kus. Detta är dock att sträcka originalsnurran maximalt och bättre är att investera i en större snurra. Ger bättre driftsäkerhet och lägre temperaturer.

                            Exempel på STOR laddis:
                            http://w1.156.telia.com/~u15654346/PICT2387.JPG
                            http://w1.156.telia.com/~u15654346/PICT2395.JPG
                            Last edited by 2fast4u; 24 September 2004, 18:25.

                            Comment


                            • #15
                              Ingen dållig IC där!!
                              Är det på din bil? Hur ser din front ut med den på? =D
                              Föredetta Coupé ägare -
                              http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

                              Comment

                              Working...
                              X