Announcement

Collapse
No announcement yet.

var sitter delningsfiltret?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• var sitter delningsfiltret?

Jag håller på att byta ut original 6.5" fram till vassare högtalare (DLS) och passar även på att byta ut kablaget.
    Men jag tänkte behålla originaldiskanterna och originaldelningsfiltret.
    Nu kan jag inte hitta delningsfiltret...
    Måste ju in där med nytt kablaget först från ny 6.5" till filtret, och sen från filtret till stereonenheten.
    Nån som kan instruera mig? Har lyst runt och grävt en del men hittar inte vart alla kablar tar vägen...

Hjälp!
    /alex
    Last edited by alx; 14 April 2005, 21:25.
    Coupé 20VT LE -99 Svart
    Camaro V8 1LE -14 Röd
    Huracan V10 610-4 -14 Grå
    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

då vill jag ge dig ett tips...du kommer inte att kunna få ut allt ur högtalarna om du använder det gamla delningsfiltret...ett tips är att köpa nya diskanter också och ett nytt delningsfilter sen monterar du delningsfilternaunder handskfacket(öppna lilla luckan som du bara ser när dörren är öppen så har du ett bra utrymme att placera dom på)

MVH //Robin
    www.overdrift.com|www.norrortracing.com[br]
    Kör: Sierra & Mazda Rx-7

Comment

Jamen det låter som en bra idé, då behöver jag inte bry mig om befintligt kablage.
      Jag drar iväg till BRL och kikar lite på diskanter och filter.
      Tack för tipset (och den otroligt snabba responens 4 min från fråga till svar!!)

/alex
      Coupé 20VT LE -99 Svart
      Camaro V8 1LE -14 Röd

Comment

hehe...loggar in 2 ggr om dagen så va det ju tur att jag logga in just när du frågade

Comment

Misstänker att det inte sitter nåt delningsfilter förutom en kondensator på diskanten..
          Är dock ändå mkt nöjd med ljudet, gjorde som du tänkte Alex, bytte ut de 4 högtalarna + sladdarna, men behöll dock diskanterna.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

Comment

Var på BRL, dom hade inget bra...
            Per, hänger inte riktigt med på hur du har kopplat.
            Drog du kablarna först från stereon direkt till 6.5" och sen vidare i serie till diskanterna?
            Kan du inte förklara som om du förklarade till en 5-åring...
            (hmmm, jag borde igentligen ha bättre koll på sånt här, skyller på att jag fått lite solsting av vädret nu)
            Coupé 20VT LE -99 Svart
            Camaro V8 1LE -14 Röd

Comment

Kollade vilka av original sladdarna som gav ljud i diskanterna (tror jag) och kopplade in dessa på de nya fram-kablarna!
              Förståerligt? Annars kan jag komma förbi, har 0704 060923 vettu.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

Comment

ett tips...det är ganska onödigt att byta ut bakhögtalarna då dom är till för att de som sitter bak i bilen ska få bra ljud...och där sitter man ju aldrig. Du får dessutom bättre ljud fram i bilen utan ljud bakifrån, så jag föreslår att du bara byter framhögtalarna och kopplar ur bakhögtalarna, både billigare o bättre, och så köper du en baslåda istället.

Allt för mig
                //Robin

Comment

ett tips till...använd även ett slutsteg till framsystemet, ljudet blir mkt klarare och tyngre.

Comment

Håller absolut inte med, bakhögtalarna hörs även fram (de sitter ju precis bakom stolarna) och det gjorde en jäkla skillnad att byta ut dem mot ett par bättre Philips, inkl. nya kablar.

Det är visserligen inte lika snorlätt som att byta fram, men inte svårt alls. Man får ta bort bakre sittdynan, sitter med 2 bultar i framkant. Fäll även ryggen för att komma åt insexskruvarna till sidopanelerna. Högra ryggdelen hålls med 3 muttrar längst upp i bagaget.
                    Är man smart köper man lite självhäftande ljudisolering på HCJ o slänger på sidopanelerna när man ändå har de av, det gjorde stor skillnad. Gör rent ordentligt innan bara, m T-röd typ.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

Comment

aja...ljud ska inte komma bakifrån...ljudbilden blir bättre om du bara har schysst ljud framifrån...punkt slut :P

Comment

Har nu fått 6.5"rna + fetare högtalarkabel på plats i framdörrarna men inte
                        kopplat in dom ännu.
                        Fick blodad tand av att plocka ner Coupen i smådelar, fortsatte
                        därför med att plocka bort inredningen bak med syfte att sätta
                        in 6x9-högtalare i hålet där 6.5" bak sitter. Hade 6x9 liggandes hemma,
                        måste ju utnyttjas. Arbetet avbröts då jag inte hade alla prylar hemma.
                        Men det verkar passa bra, det blir att dom sitter lite snett och
                        man får skruva in dom direkt i plåten.
                        Jag har även skaffat sånt där ljuddämpningsmaterial (typ sånt man har för att
                        dämpa inombordare på båtar) för att trycka in innanför plåten i sidorna bak.
                        Körde en sväng igår med inredning borttagen och kan meddela att det väsnas
                        rejält från bakhjul, vägljud. Blir nog riktigt bra sen med lite dämpning. Tack för tipset Per!

Per, har dock fortfarande fråga angående delning fram (trögskalle = jag).
                        Menar du att du kopplar in 6.5" "ofiltrerade" och sen kopplar in diskanterna parallellt.
                        Du tror att diskanterna innehåller filtrering internt så det blir nog bra, men är det helt idealt att köra 6.5" ofiltrerat? Sen blir väl lasten 2 ohm va? (2 st 4 ohms parallellkopplat)
                        Är det helt lyckat? Fixar förstärkaren det. Är det så att ett av delningsfiltrets uppgifter är att göra så att förstärkaren ser lasten som 4 ohm.
                        Coupé 20VT LE -99 Svart
                        Camaro V8 1LE -14 Röd

Comment

Per: Vart sätter du isoleringen någonstans, är det mot hjulhuset till? Har du en bra bild å visa?

Jag tycker helt klart att du skall satsa på ett slutsteg Alx.
                          Last edited by Freddan72; 4 April 2005, 10:10.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

Tror inte det är så bra att klämma in dämpmaterial mot plåten... Det kommer börja rosta på 3sek när/om det blir fuktigt.

Jag använde dämpskivor som finns på Biltema, HCJ osv, skumplast (1.5-3cm tjocka) med aluminiumfolie på ena sidan och självhäftande på andra. Hade helt enkelt sidopanelerna lösa uppe i lägenheten, gjorde ren dem ordentligt och klippte till bitar som passade, och tjockare där det fanns plats. Provade i bilen så att det gick osv.
                            Det finns ju en risk att de släpper efter ett tag, så om man e petig kan man ju dra en sträng smältlim längs övre kanterna på dämpmattorna.

Alx: Mina främre högtalare har inga diskanter (tog bort dem) eftersom jag har originalen kvar. Funkar bra i min iaf.. Den enda "filtereringen" jag har är alltså kondensatorerna i orig.diskanterna... precis som original.
                            Alltså: jag har bara bytt ut 6.5högtalarna + sladdarna (2.5mm) egentligen, Philips 120W i bak och Biltemas(!!) aluminiumkon-variant (borttagen diskant) ifram. Och så har jag en Sony RDS-CD med inbyggd 4x52W Mosfet stärkare. Bästa ljudet jag haft!!!

Eftersom alla flervägshögtalare har paralellkopplade diskanter antar jag att det inte borde vara problem att det är kopplat så.
                            Last edited by per; 4 April 2005, 10:52.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

Comment

Har tagit lång tid men nu är grejerna på plats. Valde att köpa ett delningsfilter från
                              DLS då mina högtalare var av det märket (DLS R6A). Originaldiskanterna behöll jag.
                              Delningsfiltren pulade jag in under diskanterna, finns hyffsat mycket hålrum där.
                              Se bild:

Kopplade sen in framsystemet direkt in i bilstereon.

Sen hade jag förutom 6x9-högtalare även ett slutsteg från ett hatthyllesystem liggande
                              från min gamla bil. Slutsteget skruvade jag fast i bagaget i plåten vid högra baksätet.
                              Sitter fint där, tar inte mycket plats. Sen kopplade jag in 6x9rna till detta slutsteg.
                              Tryckte in dämpmaterial i sidorna bak och skruvade i 6x9rna direkt i plåten, se bild:

Sen fortsatte jag givetvis... Har satt in en 10"-bas i reservhjulsbaljan.
                              Inte speciellt snyggt och hightech men en billig och hyffsat bra lösning, se bild:

Ja, jag skall snygga till kabeldragningen...

Kanske kan fungera som lite tips till andra som är sugna på att riva ner inredningen och få bättre ljud.
                              Jag är mäkta imponerad av resultatet!!, ljudmässigt då menar jag.
                              Basen där bak kan ju göras snyggare... men orkar inte mer nu. Men resten är väldigt "stealth"-looking.

/alex
                              Coupé 20VT LE -99 Svart
                              Camaro V8 1LE -14 Röd

Comment

Working...
                              X