Kollade mina tändstift idag, 4 st såg helt perfekta ut, men ett stift var ganska svart. Vet faktiskt inte vilken cylinder det satt i, vet inte från vilket håll man räknar. Men det är varje fall den andra från vänster(kamrem) eller den 4:e från höger.. Aja, ni fattar. Varför är det tändstiftet svartare än de andra?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Svart tändstift
Collapse
X
-
Svarta mjuka beläggningar på både elektrod och
isolator. Det ger svårstartad motor, ryckig acceleration
och misständningar.
Orsak: Felaktig choke, för fet bränsleblandning, för sen
tändning, dåliga tändkablar eller för kallt (hårt) tändstift.
Comment
-
Kan ju vara att insprutaren är defekt.
Comment
-
Har ju försökt åtgärda det här under vintern, men tydligen inte lyckats.
Hela insuget är "nytt", med slangar och packningar m.m. Spridarna är flödestestade och rengjorda. Komp. test förra hösten visade inget onormalt, jämna och fina siffror över alla cylindrar.
Har självklart provat att byta stift och tändspolar men vad jag än gör så blir tändstiftet för cyl. 2 svart. De övriga 4 ser helt perfekta ut.
Med mina begränsade kunskaper om 4-takts motorer så misstänker jag att olja läcker in i cylindern. Vad mer än dåliga kolvringar kan orsaka sådant? Kan det läcka från ventilerna eller så? Tips och idéer mottages tacksamt.
Panda 169
Comment
-
Har du tagit loss spole+stift och kollat så att det verkligen kommer gnista?
Comment
-
Det kan komma in olja via styrningen om ventilskaftstätningen är lite kass.
Comment
-
Okej, men varför påverkar det endast en cylinder? Tycker att det borde bli lika på alla fem om det var tändningen som spökar?
Har inte skaffat nya spolar, utan endast märkt upp de och bytt runt. Men problemet flyttar sig inte för det.
Panda 169
Comment
Comment