Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vindruta spontanspricker?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vindruta spontanspricker?

Var och tvättade bilen igår kväll... var iväg på dagen idag, och när jag kom hem hade jag en rejäl spricka i vindrutan, med ett fint litet hack precis bakom backspegeln.

Någon påstod att det kan uppstå rejäla spänningar i glaset när det är sån här värme, men det verkar lite konstigt om det inte ska tåla lite sol tycker jag. Tror mer på någon liten skit som inte kom in på fritidsgården och tyckte det verkade roligare att kasta sten på bilrutor :/

Någon som varit med om liknande? Får man använda bilen innan det är anmält och kollat av försäkringsbolaget?
    snälla ta bort mitt konto....

Re: Vindruta spontanspricker?

Fick en spricka på hösten 04 vet inte exakt när, möjligen efter tvätt med ganska varmt vatten...

eller så kom de när ja ökade trycket i framdäcken till 2,7kg som de skall vara.

Har fortsatt spricka lite och vänt inåt från nedre högra hörnet så ja har en ny ruta på g nu...

den är lite blästrad ändå samt har en torkar repa (förra ägare)
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

Comment

Hade samma problem på min förra Tipo! Där rutan självsprack. Det hände 2 gånger, och jag har ingen aning varför! Kanske var det för att uppfarten till mitt garage är väldigt brant och bilens kaross vrider sig ganska mycke när man kör upp och ner från den. Det kan nog skapa spänning i rutan.

Comment

Verkar som om vindrutan till coupén inte är särskilt vanlig (surprise!)... så hela bytet går på ca 8.000:-

Och länsförsäkringar vill ha 35% av det.. så det blir till att pynta upp nästan 3.000:-.

.. och då får man inte ens tonad överdel på glaset...

Comment

Re: Vindruta spontanspricker?

Originally posted by Guggenheim

Någon påstod att det kan uppstå rejäla spänningar i glaset när det är sån här värme, men det verkar lite konstigt om det inte ska tåla lite sol tycker jag. Tror mer på någon liten skit som inte kom in på fritidsgården och tyckte det verkade roligare att kasta sten på bilrutor :/
          Ja, det låter ju lite konstigt om den inte
          skulle klara några dagar extrem Sverige-sommar.
          I Italien är det ju megavarmt större delen av sommaren, så det borde dom designat för.
          Coupé 20VT LE -99 Svart
          Camaro V8 1LE -14 Röd
          Huracan V10 610-4 -14 Grå
          Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

Comment

Verkligen!

Nåja.. ska se vad glasmästaren säger imorrn, de borde ju kunna skilja olika spricktyper åt.

Comment

Sådär, då var bilen inne på glasbyte.

Verkar mycket duktiga och trevliga på "Allehanda glas" i Uppsala. De hade under 15 år aldrig bytt på en Fiat Coupé, men just nu verkar rutsprickorna smitta, för de hade sin första Coupé inne i förra veckan. En svart eller möjligtvis grafitgrå... någon som känenr sig träffad?

(Bra att de hade den att öva på, hehe)

Comment

Jag har precis samma problem, stod och tvättade bilen och vips så klöv det sig från botten och 30 cm uppåt.. i förrgår va jag på och gnodde igen och vad händer.. den springer iväg ännu mer.. hörde något om att bärande rutor kan var hyperkänsliga om det är någon krackelering i botten/toppen... låter vettigt..
                Bausty Baust The Bastard

Comment

har bara parkeringsförsäkring, kommer undan me ~2700 tack vare kompisar =-) bättre än 8T puh.
                  Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                  S/y Mascot
                  S/y Rebell
                  20vT
                  Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)

Comment

Det bästa är nog att ha bilen försäkrad hos Trygg Hansa i sådana här fall. De har 1000kr i fast självrisk på glas har jag för mig... Men i gengäld bra mycket högre premie såklart :/

Comment

Originally posted by pazzo
                      har bara parkeringsförsäkring, kommer undan me ~2700 tack vare kompisar =-) bättre än 8T puh.
                      Klart - kan berätta att om man måste byta listen runt rutan (kan vara limmad) vilket jag slapp så kostar den 1200spänn.
                      S/y Mascot
                      S/y Rebell
                      20vT

Comment

Japp, jag slapp med byta dekorlisten.

Den står tydligen specad som att den ej skall behövas bytas (i glasmästarregistret).. men tydligen är det rätt vanligt att den spricker när den demonteras.

1400:- skulle de har för den när jag kollade. Löjligt dyrt för en gummilist!

(och appropå gummilist.. min gummilist runt dörrkarmen släpper ideligen. Finns det något smart klet att ha på som ger fin vidhäftning, men ändå går att ta bort? Annars är min universalllösning pl400 eller sikaflex

Comment

silikongummi av lämplig sort funkar säkert.
                          S/y Mascot
                          S/y Rebell
                          20vT

Comment

"Silikongummi".. okay.... Får ge mig ut och leta efter det. Har någon patron med byggsilikon som ligger hemma och skräpar, men det käns inte som rätt produkt riktigt...

Tack för tipset!

Comment

Originally posted by Guggenheim
                              "Silikongummi".. okay.... Får ge mig ut och leta efter det. Har någon patron med byggsilikon som ligger hemma och skräpar, men det käns inte som rätt produkt riktigt...

Tack för tipset!
                              OK . men de finns en massa typer, kolla i en butik/nätet. exempelvis :

http://www.drevia.se/farg.html
                              http://www.galindberg.se/bilder/AdhesiveSealants.pdf
                              Last edited by pazzo; 11 August 2005, 15:28.
                              S/y Mascot
                              S/y Rebell
                              20vT

Comment

Working...
                              X