Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med tändlås: Vad är vad?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Problem med tändlås: Vad är vad?

Hej allesamman

Ni som följt lite av mina trådar vet att ja fick problem med mitt tändlås i Coupen efter semestern, rättare sagt mer troligt de som heter tändkontakt så inte själva låscylindern i sig. När ja starta bilen så finns ingen el, motorn går däremot. Rycker ja o har mig me nyckeln så klickar de till när den får kontakt o då tänds lampor, instrumentering osv.

Så ja blev tvungen att leta efter komplett tändlås, enligt Fiat så sitter tändkontakten integrerad i tändlåsmekanismen och inte som många bilar avskruvbar så man kan köpa löst o byta. Typiskt. Det skulle kosta ca 1400 på Fiat, med ny låscylindeer 1800. Men ja behöver ju bara mekanismen, o enligt deras verkstad ska man kunna flytta över den gamla låsscylindeern till den nya mekanismen, skönt då slipper ja ju en separat nyckel!

Har tagit ett foto på detta tändlås, som ja för övrigt köpte beg. på en skrot för 600 istället för nytt.

Ja tänkte mig om ngn är me rkunnig, som kan beskriva vad som är vad på bilden. Det följde me ngn svart plaslåta de står Bosch på, med en sladd till själva tändlåsmekanismen. Vad är det?
    Och var är den svarta biten med kontakt på, kan de va de integrerade tändkontakten som de e nåt fel på hos mig?
    Attached Files
    Last edited by Freddan72; 2 September 2006, 14:12.
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

Mvh
    Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Den svarta boxen är immobilisern och sladden är "antennen" och ska vara kopplad i boxen.Kontakten är den svarta plattan som du trodde.
    DTA E48Exp sprut,BMC filter,större IC,T3/T04E snurra,3"rostfritt m racekat,Walbro 255Hp pump.

Comment

immobiliser? men tändlåset e tagen från en skrotad samma årsmodell som min, o min har ingen immobilizer vad ja har kunnat märka, har vanlig nyckel :S dem kan väl inte sälja ett tändlås me immobilizer utan nyckelkort heller, då blir ju tändlåset till ingen användning hos mig...o 600kr för tändlås + immobilizer e inte de gratis?? verkar innte rimligt...
      du får ja koppla ur den då?

Mvh
      Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Låset kan du ha ändå,den lilla plastringen i änden på sladden+ boxen kan du ta bort,har inget med låset i sig att göra.
        DTA E48Exp sprut,BMC filter,större IC,T3/T04E snurra,3"rostfritt m racekat,Walbro 255Hp pump.

Comment

d e ju ingen CODE lampa som blinkar till i min bil, så antingen har ja ingen immobilizer lr så e den urkopplad?
          men det ser man väl när man plockar ner för o byta,ifall där finns en likadan box där redan. Är det svårt att byta de här tändlåset?
          O tror du också att man kan flytta över nyckel o låscylinder från mitt nuvarande tändlås och sätta i i denna?

Mvh
          Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Tror inte de e så svårt,har inte gjort de nån gång.
            Man ska kunna byta låscylinder det vet jag,fråga inte hur bara.....
            Ny codebox+4 låskolvar o nya nycklar kostar ca 4500:-,så 600 e inte orimligt tycker jag.

Comment

Men kan ja dra nytt av denna immobilizer som ja då fick me på nåt vis? Om det ej finns nån, kan ja kanske koppla in denna ?
              Ja fick ju bara en blå/silvrig nyckel till låset, inget kodkort så ja vet inte om den nyckeln är kodad, ingen rödmasternyckel heller. Så de kanske inte går att använda den ?

Mvh
              Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Originally posted by knuda
                Tror inte de e så svårt,har inte gjort de nån gång.
                Man ska kunna byta låscylinder det vet jag,fråga inte hur bara.....
                Ny codebox+4 låskolvar o nya nycklar kostar ca 4500:-,så 600 e inte orimligt tycker jag.
                Vart kostar det det?
                Då får man alltså en komplett uppsättning nycklar fungerande imobilizer för den summan?? Svårt att sätta dit?? Gäller det 20vt oxå?? eller PAssar det 20vt rättaresagt....
                Vart tog min nacken vägen!?

Comment

Tror inte du har nån nytta av den om du inte ha immo. original,boxen är kopplad till databoxen nämligen,måste mao byta den i så fall.vet inte heller om kablarna till boxen är fördragna.
                  Fick priset på Fiat,kan minnas fel,struntade i det ock köpte DTA-sprutet istället.

Comment

DTA-sprutet??

Finns det någon annan slag ny låsmekanism/larm man kan skaff för inte alltför många tiotusentalskrronor för att ha en säker bil m alla nycklar?? Förlåt jag snode din tråd nu Joksi... ville bara fråga när det ändå e på tal.. har som dig joksi bara en nyckel. Har kodkort men bara silver/blånycke´l...
                    Vart tog min nacken vägen!?

Comment

Ja har väl då antagligen ingen immobilizer alls, så de e ju i sin ordning då. Fast får ta o kopier aupp nyckeln, inge kul om man tappar den enda, som går till alla lås på bilen =/

Mvh
                      Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

a

Hadde ur mitt batteri en lång stund, immobilizer slog in och nu går det inte att starta bilen, går inte låsa up den med dosorna heller?

Tipps på vad det kan vara? går det att koppla ur immobilizer.

Hittar inte resset grejen till larmet, kollat överallt vid handsfacket där det ska vara enligt handboken?

Comment

Va inne på en verkstad ja brukar gå till precis, visade dem de nya tändlåset o då menade dem p att man måste borra troligtvis för att få ut låscylindern för att flytta över. Ska det verkligen behövas? Vad ja vet ska det vara enklare än så att ta loss sj cylindern från mekanismen...´

På mitt kvitto står de tändlås inkl. tändplatta, är tändplatta de samma som startkontakt? Alltså den svarta runda plastbiten me piggar i på bilden? Ska man inte bara kunna ploppa ur den på nåt sätt och sätta i de gamla tändlåset, om nu felet ska ligga i den?
                          Last edited by Joksi; 4 September 2006, 09:44.

Mvh
                          Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Kunde du inte bara köpt en likadan som du hade, utan immobilizer..?
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

Comment

ja köpte de som fanns at ttillgå på skroten, o så fick ja tur o hitta sammaårsmodell som min. d stod inget om nån imobbilizer,bar atändlås me tändplatta. men som de sägs hhär, d e väl bara att koppla loss boxen om där inte finns en original

men d e ju inte problemt,problemet e ju hur man ska lösa bytet,om de går o plocka loss tändplattan o sätta fast på de gaml låset,lr om man kan plocka me den gamla cylindern på de nya låset.

Mvh
                              Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Working...
                              X