Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byta kamrem på cuppe (20 vt) sjäv

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ingår allt man behöver

Ja allt igår i den satsen.

Det borde räcka med att lossa motorfästet på växellåda och ev. motorfästet bakom motorn för att tilta motorn för åtkomst.

Jag håller på med storservice för tillfället och har motorn både tiltad och utdragen för kamremsbyte.
    Piaggio Purejet -06
    Fiat Coupe 20VT-98

Comment

Hur svårt är det igentligen att byta kamrem?
      Är det många skruvar som behöver tas bort för att kunna vicka på motorn tillräckligt för att komma åt kamremen?
      Meck-kunskaps-nivån för mig är nybörjare, men min far har meckat MC och bil sedan han var en bäbis, hur lång tid tar det då ungefär om man är två personer som byter kamremen?
      Behövs det några speciella verktyg och måste man hissa upp bilen för att komma åt eller räcker det med dommkraft och pallbockar?

Tack på förhand.
      Tidigare bilar:
      Volvo 480ES 2006-2007
      BMW 320i E30 2007-2008
      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
      + nån volvo 740 samt volvo 240

Comment

Man kan väl ändå säga att man bör ha erfarenhet av att byte kamrem på nån annan bil innan man ger sig på Coupen...
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

Comment

Håller med per, har man inte absolut koll eller är tveksam till om man vill byta kamrem själv ska man nog helst låta bli. Risken finns alltid att man råkar klanta sig kungligt... vilket i detta fall - som vi ju vet - skulle innebära en mindre ekonomisk katastrof. Finns exempel när verkstäders personal haft en dålig dag och missat på någon punkt vid bytet. Så har du råd tycker åtminstone jag att du bör lämna bort kamremsbytet till FIAT... skulle något gå snett där slipper man ju pynta för reparationer/ny motor själv menar jag. Har du inte råd... ehm... varför köpte du en FIAT?

Samtidigt låter det helt bisarrt med tre års intervall på kamremsbyte måste jag säga. Är det alltså helt OK att bara sänka med två år helt plötsligt och sedan mena att man har ryggen fri? Förstår inte...

Comment

Originally posted by Aapan
            Håller med per, har man inte absolut koll eller är tveksam till om man vill byta kamrem själv ska man nog helst låta bli. Risken finns alltid att man råkar klanta sig kungligt... vilket i detta fall - som vi ju vet - skulle innebära en mindre ekonomisk katastrof. Finns exempel när verkstäders personal haft en dålig dag och missat på någon punkt vid bytet. Så har du råd tycker åtminstone jag att du bör lämna bort kamremsbytet till FIAT... skulle något gå snett där slipper man ju pynta för reparationer/ny motor själv menar jag. Har du inte råd... ehm... varför köpte du en FIAT?

Samtidigt låter det helt bisarrt med tre års intervall på kamremsbyte måste jag säga. Är det alltså helt OK att bara sänka med två år helt plötsligt och sedan mena att man har ryggen fri? Förstår inte...
            Håller med, det blir riktigt service utförd av firma för min del, var baral ite nyfiken på hur svårt det är.

Angående kamemsbyte-intervallen så gäller den endast nya bilar, för Coupén är det fortfarande 5år/8000mil.
            Tidigare bilar:
            Volvo 480ES 2006-2007
            BMW 320i E30 2007-2008
            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
            + nån volvo 740 samt volvo 240

Comment

Mjaoa.... är det så? Får du fem års garanti om du lämnar in coupen för kamremsbyte idag men tre på en annan ny Fiat? I såna fall gäller ju detta med tre års garanti/intervall ingen Coupe alls... görs ju inga nya. Låter mysko...

Comment

Re: Ingår allt man behöver

Originally posted by Kung
                Ja allt igår i den satsen.

Det borde räcka med att lossa motorfästet på växellåda och ev. motorfästet bakom motorn för att tilta motorn för åtkomst.

Jag håller på med storservice för tillfället och har motorn både tiltad och utdragen för kamremsbyte.

Okej, tack så mycket!

Gates kamremssats och en vattenpump då, gött!!
                Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

Comment

Problemet att inte använda kamaxel lås verktygen är att kammarna kommer att stå fel tyvärr . Har själv trott att det är bara att märka upp själv och montera nya kamremmen likadant .
                  Men på VT är jätteviktigt att kammen står exakt rätt annars fungerar inte kamjusteringen som den ska . Har gjord i ordning några Fiat bilar som gått ett tag efter kamremsbyte . Dom har haft konstiga felkoder (mager blandning etc) oroligt tomgång osv.
                  Den sista var en Coupe med röda "hemma" gjorda märkningar efter kamremsbyte . (känd större firma i Sverige) .
                  Kamaxlarna stog nästan bra om man kolla efter deras märkningar ( lite förflyttning pågrund av slitage på rem ) men efter "nollning" med kamaxel verktygen så var kolven 3 mm från TDC . Låter lite men tillräckligt tydligen för motorn .

Comment

Re: Re: Ingår allt man behöver

Originally posted by smOOth
                    Okej, tack så mycket!

Gates kamremssats och en vattenpump då, gött!!
                    Ska du byta vid servicen?
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

Ska du byta själv?? Är väl den stora frågan...
                      Om inte så fixar ju Autoalfa själva allt material.
                      Coupé 20VT LE -99 Svart
                      Camaro V8 1LE -14 Röd
                      Huracan V10 610-4 -14 Grå
                      Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

Comment

Nej inte jag personligen

Mekanikern jag känner ska ändå byta koppling så kan passa på att ta kamremmen samtidigt..

Comment

hur få mil (eller kanske bara nåra KM) har din bil rullat smooth?

Comment

ungefär 4200 mil (L)

din då ary?

Comment

Strax över 15tusen, dock känns den som om den har rullat lika mkt som brorsans 06a på 1600mil.

Det går inte slita sig undan från Coupén. Man vill bara köra mer!!

Comment

Originally posted by Ary
                                Strax över 15tusen, dock känns den som om den har rullat lika mkt som brorsans 06a på 1600mil.

Det går inte slita sig undan från Coupén. Man vill bara köra mer!!
                                Så jevla sant!

Comment

Working...
                                X