Announcement

Collapse
No announcement yet.

Växelspak som inte vill vill centrera i friläge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Växelspak som inte vill vill centrera i friläge

    Jahopp, som en del redan vet centrerar inte min växelspak när man lägger den i friläge eller när man växlar. Tänkte ta och åtgärda detta så snart som möjligt.

    Har läst på det engelska forumet och där finns det flera som har haft samma problem. Tydligen rätt vanligt på coupér 98+.

    Fick tipset av Jim här på forumet (tack Jim) att det kunde vara en plastdetalj i växellådan som har gett upp. Samma info finns även på det engelska forumet, men det verkar vara ännu vanligare att centreringsmekaniken i motorrumet kärvar och behöver lite smörjning.

    Tänkte börja med plastdetaljen iaf för det verkar enklast.
    Den här bilden har jag:
    http://www.fiatcoupe.dk/lever.jpg

    1. Min första fråga är om det där gäller den 5-växlade lådan eller om det där bara är den 6 växlade lådan. I eper så heter den M3 - D2964.

    2. Min andra fråga är om det är svårt att komma ner fram till där plastbiten sitter? Skulle vara tacksam för lite instruktioner eller kanske tom en guide. :-)

    EDIT: stavfel.
    Last edited by Aloha; 25 October 2006, 08:10.
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
    http://www.garaget.org/?car=38250

  • #2
    Det kanske kan vara så enkelt som att länkaget behöver smörjas?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Japp, det är troligtvis så... Fast jag vill helst testa byta plastdetaljen först.. Tycker det är lite läskigt att börja riva i motorrumet...

      Här är en tråd med mycket info om ämnet:
      Har dock inte hittat någon info om hur man kommer ner till plastdelen. :/

      http://www.fccuk.org/forum/showflat....rue#Post122458
      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
      http://www.garaget.org/?car=38250

      Comment


      • #4
        Plastdetaljen jag svamlar om TROR jag är nummer 9 på bilden ovan. Men ska kolla med en god vän som bytte pga. icke centrerande växelspak.

        Panda 169

        Comment


        • #5
          Hur långt har din bil rullat Aloha? Tänkte om det kanske är en vanlig slitagedetalj
          Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
          Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

          Comment


          • #6
            Som tillägg till mitt tidigare svar...
            Det var nr. 9 på den bilden, art.nr. 46411550, jag menade.
            Här nere var den inte speciellt dyr heller, har för mig han gav en knapp hundring.

            Panda 169

            Comment


            • #7
              Originally posted by smOOth
              Hur långt har din bil rullat Aloha? Tänkte om det kanske är en vanlig slitagedetalj
              8200 mil har den gått. Jag tycker det borde finnas fler än mig och och Jim's kompis som har råkat ut för det här bland dem svenska coupéägarna. På det engelska forumet får man intrycket av att det är rätt vanligt. Nu är jag ganska påläst på problemet och jag tror mer på att det är centreringsmekaniken som antingen behöver smörjas eller bytas.

              Originally posted by Jim
              Som tillägg till mitt tidigare svar...
              Det var nr. 9 på den bilden, art.nr. 46411550, jag menade.
              Här nere var den inte speciellt dyr heller, har för mig han gav en knapp hundring.
              Tack Jim! 67,50 DKK står det att den kostar i eper. :-) Är det bara att knalla in hos en fiat återförsäljare o beställa eller?
              Är du säker på att han hade samma fel som mig? Dem flesta som byter den där gör det för att växellådan känns sladdrig. Är det riktigt illa så går det inte att lägga i alla växlar. Jag får i alla växlar utan större problem så länge jag styr växelspaken rätt.

              Jag ska försöka kika på den där plastbiten ikväll, verkar den va okej får jag ge mig på centreringsmekaniken till helgen. Den har jag dock inte hittat som reservdel, på det engelska forumet säger dem att den kostar ca 120£.
              http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
              http://www.garaget.org/?car=38250

              Comment


              • #8
                Enligt uppgift bytte han för att spaken inte gick tillbaka till centerposition, även om han kunde växla så länge han styrde spaken ordentligt. Så det verkar vara ett liknande problem, även om jag själv aldrig provade hans bil innan han fixade det.

                Panda 169

                Comment


                • #9
                  Okej, tack!
                  Ska kika närmare på det ikväll.
                  http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                  http://www.garaget.org/?car=38250

                  Comment


                  • #10
                    Har kollat växellådan nu och allt ser ut som det ska där. Smorde in alla rörliga delar och satte allt på plats igen.

                    Det blir till att gå lös på centreringsmekaniken till helgen.. Det vore ju himla trevligt om man kunde hitta ett garage här i närheten. Mitt garage är för litet för att man ska kunna mecka i det. Knappt så att bilen får plats.

                    Äntligen så slutade det att regna idag! Kunde inte motstå så tog en runda med bilen Första gången på torrt underlag. Jäklar vad den gick och vad folk vände sig om o kolla vad det var för nåt som mullra förbi.

                    Ska tvätta bilen till helgen tänkte jag men fick lite tid över idag så jag passade på att tvätta fälgarna. Tyvärr så hann det blir mörkt så jag har inga bilder. Men rent och fint blev det! =)

                    Jag återkommer till helgen om det skiter sig med centreringsmekaniken....
                    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                    http://www.garaget.org/?car=38250

                    Comment


                    • #11
                      Har fått precis samma problem med min Stilo! Omöjlig att växla med då man måste centrera petaren för hand.
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by 84jr0
                        Har fått precis samma problem med min Stilo! Omöjlig att växla med då man måste centrera petaren för hand.
                        Hehe, förra ägaren har kört omkring så i 2 år för han trodde att det skulle va så. Så jag antar att man vänjer sig. Ägaren innan honom hade tydligen sagt att coupén inte har någon centreringsmekanism.

                        Hoppas att det blir bättre väder imorgon, i så fall ska jag titta närmare under huven. Uppdatera gärna med hur du fixar din Stilo.
                        http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                        http://www.garaget.org/?car=38250

                        Comment


                        • #13
                          Jag är lite nervös för att koppla bort batteriet imorrn.. Jag hoppas att det kommer gå bra, i annat fall så kan ni räkna med lite panikinlägg ifrån mig imorgon under dan. :-)

                          Här kommer en bild på mitt trånga garage med en en snygg bil i!
                          Attached Files
                          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                          http://www.garaget.org/?car=38250

                          Comment


                          • #14
                            Idag har jag meckat med centreringsmekanismen. Inga problem att komma fram till den eller att få loss den.

                            Jag följde scoobys guide på det engelska forumet.
                            http://homepage.ntlworld.com/paul-baker/howto/gbl.htm

                            Jag plockade isär allt och rengjorde samt smörjde. Sen satte jag tillbaks allt igen och testade. Men felet kvarstod. Plocka isär igen och upptäckte att fjädern som man plockar bort inte fyllde någon funktion. Det visade sig att 2 metalldelar som ska kunna röra sig hade rostat ihop. Plocka isär den och sandpappra den jämn o fin. Smorde igen o satte tillbaks allt. Testade konstruktionen och den fungerade. Hoppade in i bilen o testade växelspaken... skit den centrerar sig fortfarande inte. :-(

                            Får väl testa köpa en sån där plastbit som Jim prata om.. ska prata med via bil o se om dem kanske kan hjälpa mig.

                            Det var iof en grej som inte verkade stämma. I scooby's guide på sista bilden står det "The little plastic cap shown by the green arrow just pulls out which allows you to pack the whole assembly with grease". Jag hittade ingen sådan "plastic cap"... Om någon annan här känner att dem behöver smörja sin centreringsmekanism så kanske ni kan kolla om ni förstår vad han menar?

                            Jag kunde ändra växelspakens läge ifrån motorrumet men det gick lite trögt och det kändes som att fjädrarna inte orkade med det riktigt. Men hade plastgrejen inuti bilen vart trasig så tycker iaf jag att det inte borde gå att flytta växelspaken ifrån motorrumet. Men men, all hjälp och alla tips mottages tacksamt!
                            http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                            http://www.garaget.org/?car=38250

                            Comment


                            • #15
                              Jag tror inte att FCCUK instruktionen är den som spökar i mitt fall heller. Nästan 100 på att det är plastbiten på själva petaren.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X