If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Originally posted by lenel Jag har dragit ur alla reläer som jag hittat. Fortfarande lyser den f-b lampan. Jag har nu tagit bort kabeln från givaren och givetvis så slocknar lampan. Oljetrycksmätaren visar 3 bar när jag startar motorn så det är en annan givare. Men jag har mätt upp att något drar 1 amp när jag stängt av motorn och dragit ur nyckeln. Jag lossade pluskabeln på batteriet och kopplade in en ampermeter och den visade 1 amp. Så mycket kan inte klockan dra. Jag hör även an svag stämmton från kamrem/generator sidan. Vet inte exact var. Jag vet inte om det funnits där tidigare heller. Ett elschema hade varit guld värt. Men var får man tag i det?
Ja jag börjar misstänka att det kan vara så. Den lilla stämtonen kommer någonstans därifrån. Jag ska undersöka i helgen.
Lyckades få bort stämtonen ett kort ögonblick och då slocknade varningslampan för lågt oljetryck. Men när jag vred på tändningen och stängde av så lös lampan på nytt.
Regards
lenel
Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97
det är ju bara småproblem vad jag har . först tappade jag hjulet fixade det och fick just ut den från däckvärkstaden som slagit på mina nya 18"are så kör jag några meter därifrån och ser oljemätaren skenare nedåt och lampan börjar lysa så slår av bilen panikartat i farten så styrlåset slår i så jag håller på åka av vägen.... fick stopp på den vid vägrenen virder på nycken och det bara klikar ...... öpnar huven och ser att en slang till ena oljekylaren brustit och att den har kastat ut all olja :O så den har alltså nypit på vevstakslagret !! Hur otur kan man inte ha ...... så blir att plocka ned motorn och fixa det så fort som möjligt ... enligt mina planer så ska den gå innan sommaren är över "hoppas jag på" så hoppas du löser ditt problem men tänk så att det kunde var värre /bergmark
Jo du har nog mer problem än jag.
Men jag tror att jag åker på en utbytesgenerator. Verkar vara ett internt fel i den (diod) som släpper fram spänning till D+ när nyckeln är ur. Lampan för lågt oletryck är kopplad till D+ likaså varningslampan för dålig laddning. Blir de spänning på D+ utan tändningen är på så ska bägge lamporna lysa. De sitter på samma kabel. Men min varningslampa för dålig laddning lyser aldrig inte äns när jag vrider på tändningen ett hack. Det ska den göra. Förmodligen trasig. Jag har kommit fram till att vid enstaka tillfällen när stämtonen inte finns så lyser inte lampan för lågt oljetryck och det är 0 v på D+. Men när stämtonen fins och lamapan lyser så är det ca 11.5 v på D+.
Trots detta så laddar generator lite ialla fall. Mätte upp 13,5 volt vid 2500 varv. Men det tog en minut innan jag fick upp spänningen så högt.
Regards
lenel
Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97
Comment