Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbotryckshistoria och AutoMeter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Turbotryckshistoria och AutoMeter

    Tänkte dela med mig en nu i efterhand rolig historia som gjorde mig lite orolig.

    Backar några dagar då jag tyckte att det var dags att rengöra tomgångsventilen. Inget speciellt med det förutom att halva packningen blir kvar på ventilen när jag plockar bort den resten är kex pga. värmen. Sätter tillbaka tomgångsventilen efter rengörning och tycker inte att den drar in luft eller läcker luft efter monteringen. Åker ändå till Fiat för att köpa packning för rätt ska vara rätt. 15kr kostar en sådan.

    Min turbotryck är något låg men det beror på att grenröret är loss, som ni redan läst om så skruvade jag ihop den och fick tillbaka turbotrycket. Kul nu kunde man köra och man skapp ljudet. Dock visade AutoMeter turbotrycks mätaren 0.9 bar men jag tyckte att bilen gick väldigt bra så jag misstänkte fel mätvärden.

    Igår skulle jag iväg till en bilträff körde upp bilen och mätaren visade som vanligt, körde lite fort kunde inte låta bli mitt i natten så jag höll koll på mätvärden.

    Ställer bilen på parkeringen snackar lite skit med grabbarna och så är det dags att åka. Startar henne och mätaren ställer sig på vakum på under 60 cmHg. Väldigt mycket vakum på tomgång. Gasar lite men nej får inte upp mätaren i närheten av 0 strecket. Försöker ladda på lite men den visar 0.2 bar!!! Fan oxå tänkte jag. Stannar och lyfter på huven och jag hör att där vid tomgångsventilen suger den in luft. Men inte så mycket som 60 cmHg. Det är mörkt ute så jag ser knappt alla slangar. Försöker köra lite och man känner turbokicken men mätaren visar inte med än 0.2 - 0.3 bar. Vågar inte gasa alltförmycket så jag ställer henne åt sidan en stund.

    Åker senare hem till garaget och hon rullar på fint på motorvägen och kommer upp i rätt höga hastigheter. Nere i garaget letar jag läcka igen men hittar inte mer än vid tomgångsventilen. Sätter mig tillbaka i bilen med avstängd motor och tittar på mätaren nu när det finns ljus.... va faaaan med avstängd motor står mätaren på 40 cmHg vakum!!! Då kom riktiga svordomar fram som jag besparar er. Åkte ut nu igen och vågade gasa mera och hon gick helt normalt, hmm helt vild i natten!

    För att sammanfatta allt detta så är AUTOMETER mekaniska turbotrycksmätare ett javla skämt enligt mig. Jag tror inte att den någon gång visade rätt värde på min coupe! Jag tror inte att den är justerbar så det blir reklamation på den. Hur kan den ställa om sig så fel?

    Nästa mätare ska vara en riktig mätare med elektroniska givare som visar rätt åtminstone annars kan jag åka utan och gissa laddtryck.

    Ville bara skriva av mig!

    MVH
    Almir
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Working...
X