Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpråd Punto?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Köpråd Punto?

Har börjat kolla runt lite på Punto i årsmodellerna 99-01 någonstans.

Tänkte höra vad man skall leta efter/akta sig för.

Hur ofta skall kamrem bytas, vad börjar strula vid högre miltal.

10-11 000 mil, är det något att akta sig för?

Ja helt enkelt, introducera mig till den härliga världen av punto bilar.

Re: Köpråd Punto?

Originally posted by oobum
    Har börjat kolla runt lite på Punto i årsmodellerna 99-01 någonstans.

Tänkte höra vad man skall leta efter/akta sig för.

Hur ofta skall kamrem bytas, vad börjar strula vid högre miltal.

10-11 000 mil, är det något att akta sig för?

Ja helt enkelt, introducera mig till den härliga världen av punto bilar.
    Klart du ska köpa en Punto,om du är ute efter en hygglig brukskärra. Nu har jag en lite äldre,antar du är ute efter den sk. Mk2(dvs.Punto från 2000-)
    Har föregående ägare bara hållt efter bilen,så kan du lugnt köpa en som gått bra mkt mer än 11000mil.Vet inte exakt när på Mk2,men har den gått 10-11000mil,så ska kamremmen vara bytt.
    Verkar som den med 60hk motorn har haft en del problem med topplockpackningarna.Inte lika frekvent på 80hk modellen efter vad jag hört. Databoxen på något fåtal har jag hört talas om,men verkar rätt ovanligt trots allt.

Tänk bara på att den är en populär 2:a(slit och släng bil),som i en del fall inte fått den vård den förtjänar. Då kan det börja kosta mer än det smakar. Klonk i bakvagnen är något att kolla efter,och om det är motsvarande bakvagn som på MK1,så kolla bakhjulens position.Lutar de inåt så kan en renonvering alt.byte av bärarmarna vara på G. I överlag är reservdelar billiga,och utomlands rena fyndpriserna ibland på de vanligaste slitdelarna.

Sen så kan det vara lacksläpp på diverse ställen på karossen,rätt vanligt enligt mig. Kolla domkraftsfästen och andra fästpunkter.Rostskyddet är inte det bästa.Sen kolla så all elektronik fungerar!

Äsch,nu har jag pladdrat nog,nu får någon annan som faktiskt åker Mk2 fylla på med mera! :-)
    Lycka till!
    //C
    Last edited by callep; 23 July 2009, 13:08.

Comment

Working...
    X