Announcement

Collapse
No announcement yet.

K: FÄlgar / Hjul Till Coupe 20v Turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • K: FÄlgar / Hjul Till Coupe 20v Turbo

    Jag skulle behöva 4 fälgar till min coupe. Är även intresserad av kompletta hjul. Sommar eller vinterdäck, allt av intresse.
    MVH Micke

  • #2
    har den 4x98?

    http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...threadid=10463

    uno turbo 89

    Comment


    • #3
      Den har förvisso 4x98 men 20vt har de större brembobromsarna så det är rätt så trångt mot oken redan med originalfälgarna. 16x7" et35 (eller om det var et40) är original och mindre är nog inte aktuellt. Knappast större heller, eftersom det är ont om plats i hjulhusen också... Original däcksdimension är 205/50-16". Originalfälgar / hjul eller motsvarande eftermarknads vore således bäst

      Comment


      • #4
        Har 4st orginal fälgar till 16vt. Sitter 205/55 "åretrunt" M+S märkta däck på. 2 däck i bra skick och två dåliga/snedslitna däck.
        Turbo é livet

        Torx måste vara djävulens påfund...

        Comment


        • #5
          Om det är original till 16vt så är det väl 15"? För litet i sådana fall, bromsoken tar i. Sorry.

          Comment


          • #6
            Originally posted by mic
            Om det är original till 16vt så är det väl 15"? För litet i sådana fall, bromsoken tar i. Sorry.
            nä, har plus modellen så det är 16" Vet inte hurvida det passar med dina ok. T.ror det är 6x16 på fälgarna.
            Turbo é livet

            Torx måste vara djävulens påfund...

            Comment


            • #7
              et, menar ni då samma som offset?
              Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
              "With great power comes great responsibility"

              Comment


              • #8
                ET, offset eller inpressning. Kärt barn osv...
                Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                Comment


                • #9
                  är inte det själva navets förhållande till mitten av fälgbanan?

                  svårt att förstå vad dte har emd oken att göra då det är samma avstånd ifrån skivan till fälgen oavsett et?
                  Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
                  "With great power comes great responsibility"

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by mcpot
                    är inte det själva navets förhållande till mitten av fälgbanan?

                    svårt att förstå vad dte har emd oken att göra då det är samma avstånd ifrån skivan till fälgen oavsett et?
                    Det är precis det som det inte är.
                    Om du ändrar ET så flyttar du in eller ut hela fälgen.

                    Blir samma sak om du monterar Spacers. Då flyttar du ut hela fälgen = lägre ET.
                    Click here to visit Raceitaly
                    ______________
                    Fiat Coupe 20VT Plus -99
                    Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                    Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                    Acura Legend 3,2l V6 -91
                    SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                    "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                    Murphy´s law.

                    Comment


                    • #11
                      jo det är jag med på, men utan spacers är det fortfarande samma avstånd ifrån skivan till "ekrarna" oavsett et väl? enda skillnaden är att själva fälgbanan är längre in eller längre ut?

                      hade också problem med detta om jag fortfarande inte har det?
                      Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
                      "With great power comes great responsibility"

                      Comment


                      • #12
                        Det stämmer. Inpressningen bestämmer var fälgbanan hamnar i hjulhuset. ET40 är rätt. Mycket bra info om fälgar till coupe:
                        http://www.orle.se/index.php?id=24
                        Tack, Orle!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by mcpot
                          jo det är jag med på, men utan spacers är det fortfarande samma avstånd ifrån skivan till "ekrarna" oavsett et väl? enda skillnaden är att själva fälgbanan är längre in eller längre ut?

                          hade också problem med detta om jag fortfarande inte har det?
                          Nej.
                          Beroende på vilket ET du har så flyttas fälgen in eller ut.
                          Beror ju helt på vilken bredd du har på fälgen också.


                          "Fälgens ET-mått, offset eller inpressningsdjup
                          Fälgens offset, även kallat ET-mått eller inpressningsdjup, är ett mått på hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens centrumlinje. Exempel: en fälg med ET 0 (noll) breddar lika mycket inåt som utåt, sett från fälgens anläggningsyta. Det är viktigt att ha rätt ET-mått på fälgarna, för lågt ET-mått kan få hjulet att ta i skärmkanterna och för högt ET-mått kan göra att hjulen tar i fjäderben eller andra detaljer i bilens hjulhus. Alltså, lägre ET-mått gör att fälgen breddar mer utåt. Vilket ET-mått du ska ha beror delvis på hur breda fälgarna är och givetvis även till vilken bil fälgarna skall vara. Vanligtvis står inpressningsdjupet stämplat på fälgen."
                          Attached Files
                          Click here to visit Raceitaly
                          ______________
                          Fiat Coupe 20VT Plus -99
                          Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                          Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                          Acura Legend 3,2l V6 -91
                          SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                          "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                          Murphy´s law.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by mic
                            Det stämmer. Inpressningen bestämmer var fälgbanan hamnar i hjulhuset. ET40 är rätt. Mycket bra info om fälgar till coupe:
                            http://www.orle.se/index.php?id=24
                            Tack, Orle!
                            Beror på hur bred fälg du har.
                            Samt utformning på insidan av ekrarna.
                            Click here to visit Raceitaly
                            ______________
                            Fiat Coupe 20VT Plus -99
                            Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                            Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                            Acura Legend 3,2l V6 -91
                            SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                            "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                            Murphy´s law.

                            Comment


                            • #15
                              Precis. Men jag har tänkt mig originaldimension. Och det stämmer att utformningen av insidan är viktig. Så originalfälgar blir nog mest aktuellt för mig, om jag får tag på några.

                              Comment

                              Working...
                              X