If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Den har förvisso 4x98 men 20vt har de större brembobromsarna så det är rätt så trångt mot oken redan med originalfälgarna. 16x7" et35 (eller om det var et40) är original och mindre är nog inte aktuellt. Knappast större heller, eftersom det är ont om plats i hjulhusen också... Original däcksdimension är 205/50-16". Originalfälgar / hjul eller motsvarande eftermarknads vore således bäst
Originally posted by mcpot är inte det själva navets förhållande till mitten av fälgbanan?
svårt att förstå vad dte har emd oken att göra då det är samma avstånd ifrån skivan till fälgen oavsett et?
Det är precis det som det inte är.
Om du ändrar ET så flyttar du in eller ut hela fälgen.
Blir samma sak om du monterar Spacers. Då flyttar du ut hela fälgen = lägre ET.
Click here to visit Raceitaly
______________
Fiat Coupe 20VT Plus -99
Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
Acura Legend 3,2l V6 -91
SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Murphy´s law.
jo det är jag med på, men utan spacers är det fortfarande samma avstånd ifrån skivan till "ekrarna" oavsett et väl? enda skillnaden är att själva fälgbanan är längre in eller längre ut?
hade också problem med detta om jag fortfarande inte har det?
Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
"With great power comes great responsibility"
Det stämmer. Inpressningen bestämmer var fälgbanan hamnar i hjulhuset. ET40 är rätt. Mycket bra info om fälgar till coupe: http://www.orle.se/index.php?id=24
Tack, Orle!
Originally posted by mcpot jo det är jag med på, men utan spacers är det fortfarande samma avstånd ifrån skivan till "ekrarna" oavsett et väl? enda skillnaden är att själva fälgbanan är längre in eller längre ut?
hade också problem med detta om jag fortfarande inte har det?
Nej.
Beroende på vilket ET du har så flyttas fälgen in eller ut.
Beror ju helt på vilken bredd du har på fälgen också.
"Fälgens ET-mått, offset eller inpressningsdjup
Fälgens offset, även kallat ET-mått eller inpressningsdjup, är ett mått på hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens centrumlinje. Exempel: en fälg med ET 0 (noll) breddar lika mycket inåt som utåt, sett från fälgens anläggningsyta. Det är viktigt att ha rätt ET-mått på fälgarna, för lågt ET-mått kan få hjulet att ta i skärmkanterna och för högt ET-mått kan göra att hjulen tar i fjäderben eller andra detaljer i bilens hjulhus. Alltså, lägre ET-mått gör att fälgen breddar mer utåt. Vilket ET-mått du ska ha beror delvis på hur breda fälgarna är och givetvis även till vilken bil fälgarna skall vara. Vanligtvis står inpressningsdjupet stämplat på fälgen."
Attached Files
Click here to visit Raceitaly
______________
Fiat Coupe 20VT Plus -99
Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
Acura Legend 3,2l V6 -91
SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Murphy´s law.
Originally posted by mic Det stämmer. Inpressningen bestämmer var fälgbanan hamnar i hjulhuset. ET40 är rätt. Mycket bra info om fälgar till coupe: http://www.orle.se/index.php?id=24
Tack, Orle!
Beror på hur bred fälg du har.
Samt utformning på insidan av ekrarna.
Click here to visit Raceitaly
______________
Fiat Coupe 20VT Plus -99
Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
Acura Legend 3,2l V6 -91
SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Murphy´s law.
Precis. Men jag har tänkt mig originaldimension. Och det stämmer att utformningen av insidan är viktig. Så originalfälgar blir nog mest aktuellt för mig, om jag får tag på några.
Comment