Announcement

Collapse
No announcement yet.

Denna hembyggda Fiaten. Vill ha input!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Denna hembyggda Fiaten. Vill ha input!

    Hej!
    Jag vet inte om jag har varit på detta forum och tarjat om denna hembyggda Fiat förut.Men jag går och tänker på den nästan varje dag att jag kanske skulle dra igång med den.Så här ligger det till iallafall.Den är byggd i slutet på 50 talet med delar från en gammal Fiat 1400.Men det verkar var stört omöjligt at få tag på en 1400 eller en 1900 som är nästan identiskt lika bilar.Det jag kommer att få göra är att klä av den karossen och bygga ny ram då den var lite i det klenaste laget enl byggherren.Då öppnar sig lite möjlihgheter som ni förstår.Viktigast av allt,den ska vara bakhjulsdriven och helst en V6:a.Men gjorde Fiat ngt v6:a? Raka 6r fanns ju.Har ni några bra förslag på det?Är inte så insatt då det är Alfa å Lancia som gäller.Ang motor så ska det inte vara några värstinmotorer då min budget inte tillåter detta.Bilen är en Fiarri :-) så jag vill helt ha Fiat komponenter i den.Har ni några ideer så släng in dom i dena tråd.Har ni andra funderingar om mått och sånt så är jag inte omöjlig då bilen står en trappa ner.Skriver detta inlägg då jag känner att jag vill ha lite input då jag är helt ny på att bygga bil.Jag har renoverat ett gäng bilar innan iallafall. Mvh Mats
    Attached Files
    Mats Nilsson

    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

  • #2
    mer
    Attached Files
    Mats Nilsson

    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

    Comment


    • #3
      En till!
      Attached Files
      Mats Nilsson

      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

      Comment


      • #4
        .
        Attached Files
        Mats Nilsson

        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

        Comment


        • #5
          Som du nämner hade Fiat sin raka sexa som satt i bl.a. 2300an (Trivia: 2300 Coupe var bilen Hamilton lämnade på marinbasen i filmen Den demokratiske terroristen). Den V6 som på 60-talet togs fram fram till Fiat Dino hade tidigare använts i Ferrari Dino och användes senare också Lancia Stratos och i FIATs 70-tal lyxbil 130. Det är en modernare motor än ditt 1400-chassie men det kanske inte är så heligt. Däremot blir det nog knepigt att hitta en motor. Lite synd också eftersom alla tänkbara donatorbilar skulle vara lika värda att bevara.
          Varför inte satsa på den raka 6an om det ska vara FIAT. Det brukar dyka upp ett par stycken vrak varje år på Blocket så det behövs lite tålamod. Annars borde man kunna hitta en 130a nere på kontinenten. Vanligast är nog automatlådan tyvärr.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #6
            Lite off-topic...

            I samma film snor Hr Hamliton en svart FIAT 124 Spider Volumex (kompressormatad) när han ska råna banker i Tyskland. Det gör lite ont i själen när han skär upp suffletten med kniv. Tror ni att det var en bilnörd inblandad i produktionen???? Två stycken extremt ovanliga FIATer!
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Riktigt häftig bil!
              Tyvärr har väl inte jag någon information att tillföra men du får lycka till!
              Kommer att bli one of a kind

              Comment


              • #8
                alfamats,

                Kollade du med killarna i usa vad de har i sina gömmor?
                Din bil finns upplagd på www.fiatspider.com men du kan även höra med www.fiatcenter.com.

                Killarna i dessa forum har alltid varit hjälpsamma mot mig i alla möjliga frågor så testa där ifall inga delar dyker upp här.
                www.strigin.se

                Comment


                • #9
                  Hej
                  Riktigt cool bil, om det räcker med en fyra kanske den här kan vara nåt att plocka motor + en hel del andra delar ifrån, om den finns kvar, samt om man har hjärta att slakta den (se länk)
                  http://www.blocket.se/vi/19543308.htm?ca=10_s

                  Comment


                  • #10
                    Re: Denna hembyggda Fiaten. Vill ha input!

                    Originally posted by alfamats
                    Hej!
                    helst en V6:a.Men gjorde Fiat ngt v6:a? Mvh Mats
                    Fiat 130 har en v6.

                    Och de fins/fans en på blocket kom jag på!
                    Last edited by pazzo; 29 December 2008, 23:59.
                    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                    S/y Mascot
                    S/y Rebell
                    20vT
                    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                    Comment


                    • #11
                      Dinon och Stratos hade motor utvecklad ur Ferraris Dino sexa. 130 och 130 coupe hade en helt annan motor. Fiats egen 6:a hade 60 graders vinkel medan Dino sexan hade 65. Så det är helt olika motorer. Vill du ha v6 så skulle jag nog ändå satsa på Alfas. Jag har kollat på 130 tidigare och det börjar bli svårt med delar till dom motorerna. Sen finns ju Alfas motor badge engineered...
                      Attached Files
                      Christian

                      Kör nu:


                      I garaget:

                      Comment


                      • #12
                        Undrar om byggherren hade Ferrari 410 Superamerica i tankarna när han satte ihop Fiarrin den påminner en hel del (se länk). 410 Superamerica hade en Lampredi 12 i sig så en Lampredimotor skulle ju vara passande, antingen den vanliga twincam 4an eller 6an från Fiat 130. Vet du något om vad Fiarrins kaross är baserad på? Har byggherren knackat det på fri hand eller använt sig av mallar från andra märken och i så fall vad? Ser i allafall extremt häftigt ut
                        http://www.ferraris-online.com/pages...=FE-410SA-0479
                        Last edited by stooges; 30 December 2008, 10:31.

                        Comment


                        • #13
                          Roligt med bra respons:-) .Vad bilen ska likna för Ferrari har jag gått bet på.Men jag tror du har rätt där stooges.Tror att byggarn sa att den skulle likana ngn Ferrari med america i beteckningen.Detaljerna i framänden är ju ganska lika,förutom propotionerna då.Men bilen är väldigt välbyggd iallafall.
                          Sen är det ett dilemma detta med vilken modell man ska ta delar från.Iallafal när det gäller fiat.Hade ju tänkt först fortsätta på 1400 linjen fast uppgradera till Fiat 1900 med 5vxl/turbinlåda men då är dom så ovanliga att det är nästan synd att demontera ett sådant ex,om det nu går att få tag på.Vet om en som gick till Kil inte så lång härifrån.Det är väl samma med en Fiat 130,dom växer inte på träd direkt.Får sätta ut lite annonser i Classic motor eller klassiker och se om det är någon som ligger på några delar som chassie, motor och hjulupphängningar.
                          Jag har även gått ut på Classic motors och klassikers hemsidor att jag söker personer som har haft med bilen att göra.Allt för att få reda på om den varit regad någon gång.Det skulle underlätta om den varit det.De amerikanska Fiatsajterna avvaktar jag lite med.Då det är lite lättare om sakerna finns i sverige.Åsså älskar jag att dra iväg på sådana äventyr. / Mats
                          Mats Nilsson

                          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                          Comment


                          • #14
                            Glömde att svara på hur bilen är byggd också.Framskärmarna är handknackade runt ett rör.Resten av bilen är handknackad den med vad jag förstod.Golvet är gjort på Järpås elementfabrik numera LVI.Det är nog inte elementhalvor man har använt utan snarare så har man nog lånat pressarna.Skulle bili tung annars:-)
                            Sen är det mesta chassiekomponenter och runt omkring Fiat 1400 saker.Förutom styrväxeln som kommer från Morris 1000,vilken skam! men jag tror inte Fiat hade något annat än styrsnäckor vid den tiden. Mvh Mats
                            Mats Nilsson

                            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                            Comment


                            • #15
                              Vore synd att glömma den fina raka femman från senare år? Även m turbo..
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X