Announcement

Collapse
No announcement yet.

Denna hembyggda Fiaten. Vill ha input!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    hei, og godt nyttår.
    jeg har fulgt litt med restaurering av denne bilen på FCC forum.
    Jeg synes det ville være synd å bygge om denne bilen. Den bør restaureres til opprinnelig stand. Dette fordi bilen er så utrolig unik, og av så ikke minst med all respekt for den opprinnelige byggeren.
    I Sverige har dere liberale regler for å bygge en bil fra scratch, ønsker du en annen bil, hvorfor ikke bygge opp en fra bunnen av med de deler du ønsker.
    Dette er i allefall min mening.
    og: i parantes (Fiat 130 og Fiat Dino har helt ulike motorer, men det er en seiglivet misforståelse at 130 også har Ferarri-Dino, sikkert lansert av folk som tror det er lettere å selge en 130 berlina hvis den har ferrari-motor?)

    Comment


    • #17
      Hej !
      Jag har pratat med SFRO organet här i Sverige.Grejen är att jag blir tvungen att bygga upp bilen från grunden om jag inte hittar några papper som styrker att den har varit registrerad någon gång i tiden.Det är reghandlimgarna allt hänger på.Har inget alls emot att ha bilen som den är.Men hittar jag inte reghandlingar så är det bara att strippa bilen på karossen för att chassi-besiktiga först.Nu sitter det enkretsbromsar på som inte är godkända och det är massor av småsaker som inte skulle gå igenom en chassibes eller en regbes.Han som byggde bilen har varit här och tittat också.Han tyckte att jag skulle bygga nytt chassi då det nuvarande är lite i klenaste laget .Bilen var inte riktigt färdigbyggd när han sålde den vidare.Han kom inte ihåg själva taket på bilen tex.Utan den kan ha varit en cabbe från början.Men själva taket är ju så ruskigt fult att man vill behålla det för den skull:-).Jag har som sagt lagt ut lite förfrågningar på olika forum för att försöka få fram lite uppgifter på bilen.Jag får avvakta lite och se om jag får några svar. / Mvh Mats
      Mats Nilsson

      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

      Comment


      • #18
        Hej Igen!
        Har precis nu spårat upp en 1900 :-)Inte allt för lång härifrån heller. Imorgon ska jag ut på jakt! Håll tummarna! / Mats
        Mats Nilsson

        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

        Comment


        • #19
          Tjena !
          Gick inget vidare för min del.Men det var iallafall en Fiatvän som hade bilen.Jag får leta vidare,men det känns som att stånga sig trött just nu i jakten efter saker:-(.Nu går jag ut och grejar med dussinbilen Alfasud :-) / Mats
          Mats Nilsson

          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

          Comment


          • #20
            Hej
            Du kanske kan få tips av Locost med, de är ju van att bygga ihop bilar (se länk)
            http://www.locostsweden.se/ipb/index.php

            Comment


            • #21
              Jahapp!!
              Nu har bilen stått och samlat damm i några år.Eftersom jag brinner för mina andra Lancior och Alfor och håller på med dom så tänkte jag att försöka få ut Fiarrin på ngt bilmuseum eller bruksmuseum som den är.Kanske snygga upp ngt på den.Jag har kontaktat han som byggde bilen och han var riktigt på Jag bad han skriva ner lite om bygget.Kan vara trevligt att ha lite historia på bilen.

              Skulle vilja ha hjälp om det är ngn som har några museekontakter.Alltså inte några länkar till museum,utan mer namn och kontaktpersoner. / Mats
              Mats Nilsson

              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

              Comment

              Working...
              X