Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sniffpetrol testar Panda 4x4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sniffpetrol testar Panda 4x4

    http://sniffpetrol.com/2013/05/10/a-...iat-panda-4x4/

    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    Är lite sugen på att byta ut min S80 mot en liten 4hjulsdriven sak, och Pandan tilltalar mig verkligen! Men ställer mig till skeptisk till den 0,9L "stora" motorn.

    Har väldigt svårt för downsizing, måste ju slita ut motorerna snabbare med så liten litervolym?
    Men det kanske inte är nått problem som första ägare, utan nått resten av ägarna får problem med?
    Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

    Comment


    • #3
      Beror väl lite på hur hög litereffekt man plockar ur de här pyttesmå motorerna.
      Blir hög belastning på kolvar, lager m.m. Men är det väl tilltagit så borde det inte vara några större problem.
      Min Uno på 1,1L med 55 vilda kusar gick iaf i 23 000mil utan större bekymmer.
      Fiat Punto Easy 1.2 -13
      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

      Comment


      • #4
        Fiatmotorer håller i evigheter det är ju bevisat sen urminnes tider. Undantaget tidiga FIRE-motorer..
        Nya twinair verkar vara en riktig höjdare!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by per View Post
          Fiatmotorer håller i evigheter det är ju bevisat sen urminnes tider. Undantaget tidiga FIRE-motorer..
          Nya twinair verkar vara en riktig höjdare!
          Twin-air:en är dock inte lika snål som på pappret! (Men iofs, vilken jäkla bil är det med tillverkarnas drömsiffror)

          Förstår inte att dom inte tar in varianten med 1,3 multijet dieslen till vanliga 4x4, utan bara till trekking (skåpbilen)!
          Last edited by Dice; 11 September 2013, 20:35.
          Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

          Comment


          • #6
            Den verkar riktigt fin, är själv sugen på en men ekonomin bromsar för tillfället.
            Ska bli intressant att se hur den kommer sälja i Sverige .

            Comment


            • #7
              I Februari i år köpte jag mig en Panda 4x4. Jag tycker den är jättekul att köra. Den är precis lagom stor för mig och vovven. Den större halvan av baksätet är alltid fälld, så att en MIM hundbur (Single Large) får plats. Då har jag två passagerar-sittplatser lediga plus lite bagageutrymme kvar.

              Det krävs lite tillvänjning med den tvåcylindriga turbo-motorn, men den känns absolut inte klen och behöver inte varvas. Det går utmärkt all köra den mellan 2000-3000 rpm. T.o.m under 2000 om den inte belastas för hårt. Innan våren kom hann jag med att testa lite oplogad vinterkörning i backarna på berget där jag bor. Framkomlighetskapaciteten var enormt hög. Jag kunde aldrig ens märka att bilen hade tendens att börja slira.

              Bränsletörsten har nämnts. Jag kör nästan bara korta sträckor vilka vanligtvis börjar med kallstart följt av en rejäl stigning på några km. Genomsnittsförbrukningen, enligt färddatorn, är hitintills 0.7l/mil. Jag tror emellertid att den förbrukningen kan sjunka när det blir varmare och oljorna är tunnare och bilen gått lite längre. Jag hoppas på något mellan 0,6-0,65, jag får väl se såsmåningom. Det är ganska acceptabelt med 0,7 åxå, för en bil med permanent fyrhjulsdrift och grova året-runt-däck. Min Subaru Legacy automat fick jag aldrig någonsin att gå under litern med sommardäck.

              Detta är min första Fiat någonsin, däremot har jag kört både Ducati, Cagiva och Moto-Guzzi. Tvåcylindrigt och Italienskt är jag således van vid.
              Last edited by Bambu; 11 April 2014, 13:53.
              /Sven

              Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
              Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
              ++

              Comment


              • #8
                Kul att läsa & Välkommen!
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  På tal om Panda 4x4-tester. Här är bland de mest korkade tester/provkörningar jag har läst!

                  http://forum.executivecarsclub.com/v...p?f=20&p=47451

                  Testen är utförd av hånfulla personer som bara tycks vara hängivna inför Volvo BMW och Mercedes. Det är tydligt att de talar i nattmössan redan när man läser vad webbsidan heter, EXECUTIVECARSCLUB.COM. De tror tydligen att EXEKUTIV och EXKLUSIV är samma sak? Executive betyder ungefär: Verkställande. Däremot betyder Exclusive: Uteslutande, avsedd för få, förnäm. Bara valet av namn tyder alltså på att någon har förnämligt dåliga språkkunskaper!

                  Sedan jämför man äpplen och päron i testet. Man har inte ens kollat "pudelns kärna", den ytterst kvalificerade
                  fyrhjulsdriften! Differentiallåsningen och hill-holdern. Man tror att denna bil går att jämföra med en Ford Fiesta??? Man konstaterar vidare "att men sitter som i en stadsbil".....? Men det är ju precis det man utgått från med Panda 4x4! Det påstås åxå att motorn är högvarvig....? Fakta: Max vridmoment (145Nm) finns redan UNDER 2000 RPM. Högvarvs-tänket gäller för en liten konventionell multicylindrig motor utan turbo. Men Fiat TwinAir är en modern två-cylindrig turbo-motor, helt dinosaurie-befriad!

                  Hela bilen är avsedd att vara en modern 4x4 med minimal miljöpåverkan på omgivningen och minimala kostnader för ägaren. - En konsult i bilkonstruktörs-branchen jag talade med en gång sade: "Citroën 2CV var en riktigt svår konstruktion, Den är lätt att tillverka, billig att äga, enkel att laga och driftsäker." "Det fick kosta mycket konstruktörsarbete att ta fram den bilen för att efterkommande livscykler skulle kosta så lite som möjlgt". "Att bygga en lyxbil är mycket enklare sa han, då behöver man inte bry sig speciellt mycket om efterkommande livscykel-kostnader."

                  Tänk på den, kära Fiat-entusiaster!

                  Om det är en bil som kan verkställa en transport oavsett väder så är det nog just Fiat Panda 4x4! DEN skulle man kanske kunna kalla just " an Executive car".
                  Last edited by Bambu; 6 May 2014, 20:52.
                  /Sven

                  Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                  Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                  ++

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungliga Panda 1980 konstruerades enl. samma princip som 2CV, om än mkt modernare.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Jag skulle t.o.m vilja påstå att hela Panda-konceptet fortfarande bygger mycket på den principen. Fast den där totala enkelheten är numera borta pga kundernas krav. Men i alla fall är TwinAir-motorn försedd med kam-kedja istället för rem för att minska servicebehovet. Insugningsventilerna är el-hydrauliskt styrda och behöver således aldrig någon ventiljustering....

                      Citroën 2CV var dock ännu mer utstuderad. Generatorn var kopplad direkt på vevaxeln för att slippa drivrem. Kamaxeln var kugghjuls-driven och ena drevet var delat i två skivor som kunde förskjutas sins-emellan och dessutom försett med fjäderbelastning så att slitage-glapp i kuggarna eliminerades automatiskt. Inga fönster-vevar fanns heller, utan fönstren hade luckor som fick fällas upp. En stötdämpare/fjäder för varje sida tror jag åxå att det var, gemensam för fram/bakhjul. Dörr-gångjärn i mitten på varje sida, som var gemensamma för både fram och bakdörr osv.

                      Sådant tycker jag är kul.
                      /Sven

                      Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                      Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                      ++

                      Comment


                      • #12
                        Jo det är en riktig milstolpe, du som beundrare kanske redan sett denna..?

                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by per View Post
                          Jo det är en riktig milstolpe, du som beundrare kanske redan sett denna..?

                          Den va bra
                          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                          S/y Mascot
                          S/y Rebell
                          20vT
                          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                          Comment


                          • #14
                            Tackar så mycket, den hade jag inte sett. Jo den var mycket trevlig och kärleksfullt gjord.
                            /Sven

                            Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                            Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                            ++

                            Comment


                            • #15
                              Här är en annan provkörning som jag tycker är lite kul och visar på de dolda kvalitéerna hos Pandan. (Bergsbestigningen) Dock kan man se att de tekniska specifikationerna för en Brittisk Panda på många punkter inte är de samma som för en svensksåld. Det testade exemplaret i detta fallet är t.ex en diesel. Men det förträffliga 4x4-systemet är ju alltid detsamma, oavsett marknad.

                              http://www.greencarguide.co.uk/car-r...en-car-review/
                              /Sven

                              Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                              Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                              ++

                              Comment

                              Working...
                              X