Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sniffpetrol testar Panda 4x4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Om någon fortfarande känner intresse för Panda 4x4-tester, så finns den verkliga Real World 12000-km-testen här. (Obs, detta är en blogg och kan därför visas i lite olika presentationsformer beroende på hur man väljer på startsidan.) För den intresserade kan det i alla fall vara kul läsning. Jag läste bloggen innan mitt köp och har kollat lite igen efteråt..... med ett leende på läpparna...

    http://arctictoafrica.blogspot.se/20...view=timeslide

    Edit: Den här kan vara bra att ha tlll hands åxå: http://mpg.webix.co.uk/
    Last edited by Bambu; 6 June 2014, 13:00.
    /Sven

    Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
    ++

    Comment


    • #17
      Ännu en test av Panda 4x4. Detta är en snö/is-test gjord i Alperna, med en diesel-Panda av 3:generationen.
      För mig funkade inte själva video-visningen, men texten går ju alltid att läsa...

      http://www.eurocarblog.com/post/2162...ve-on-the-snow
      /Sven

      Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
      Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
      ++

      Comment


      • #18
        När jag ändå är igång kan jag ju lägga in den här länken åxå:

        http://www.motorapa.se/tag/twinair/

        Edit: "Motorapan" har två fel i artikeln, Motorn är i verkligheten en parallell-twin - dvs 360 graders. De båda kolvarna går alltså upp samtidigt och ned samtidigt, precis som på gamla Triumph och BSA motorcyklar. Det andra felet är om baksätet, det går inte att förskjuta på de bilar med delat baksäte som importeras till Sverige.


        Som ni märker så är de flesta väldigt positiva till den lilla Pandan, vilket jag naturligtvis anser att den förtjänar..

        Jag tycker själv bättre och bättre om min Panda ju mer jag kör den. Jag grejade lite med min Ford Fusion Diesel häromdagen och körde därefter en sväng med den. Det kändes väldigt konstigt, efter att ha kört Panda i flera månader nu. Iofs har jag tyckt bra om Forden åxå, men den kändes stoor, nästan klumpig (!) nu när man vant sig vid lilla smidiga lättmanövrerade Pandan.
        Last edited by Bambu; 6 July 2014, 23:26.
        /Sven

        Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
        Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
        ++

        Comment


        • #19
          Jag börjar bli äckligt sugen på att byta upp mig till en 4x4. Fortsätt posta länkar till tester så att jag kan fortsätta drömma
          Christian

          Kör nu:


          I garaget:

          Comment


          • #20
            Mirafiori: Här är en kort-test med idel lovord för dig... http://www.autoedizione.com/test-fia...a-4x4-twinair/

            Det verkar gå ganska trögt med Fiat 4x4-försäljningen i högsommarvärmen, kanske finns det utrymme för dig att pruta ordentligt? Många av bilarna som finns till salu är ju för-registrerade under år 2013, så att de tickar på både på kapitalkostnader och garantitid för handlarna.

            Jag läste på en tysk sida att en Suzuki Jimny i verkliga livet drog 0.9 vid vanlig körning, 1.0 på vintern. (Den anges ibland som alternativ till Panda 4x4) Då är ju Pandan väldigt bränslesnålt i jämförelse plus att komforten är skyhögt bättre och Pandan dessutom är modernare, krocksäkrare, rymligare och roligare.
            /Sven

            Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
            Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
            ++

            Comment


            • #21
              Autocar fortsätter hylla Panda.

              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	288.6 KB
ID:	250201

              I samma (nya) nummer testas nya Panda Cross som får 4/5 i betyg. Enda minus: lite dyr.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #22
                Nu kastar jag in ännu ett gammalt test av Panda 4x4 eftersom det verkar finnas visst intresse:

                http://www.pocket-lint.com/review/73...nda-4x4-review

                Det lustiga med dessa tester är att nästan alla säger att bilen är trevlig, lättkörd, har hyfsat bra komfort och har en fantastisk förmåga att ta sig fram på dåliga vägar (eller rentav icke-vägar).

                De kan ju förstås inte bara skriva positiva saker, därför brukar det estetiska till slut få negativ kritik, "the squircels". Det är ju typiskt att man måste hitta på något att klanka på. Personligen tycker jag att interiören är rolig, ljus och icke-traditionell, jag skulle vilja kalla den uppfriskande. Man blir faktiskt glad varje gång man sätter sig bakom ratten. (Fortfarande efter drygt 1000 mil!)

                Det negativa jag funnit är att helljus-indikatorn är för stark och bländar, men det går faktiskt att fixa enkelt med en liten tejp-bit. ( jag har läst EN test som påtalar detta!)

                När de vill jämföra Panda 4x4 med andra 4x4-or sker det nästan alltid med bilar som kostar betydligt mer. Ofta 4 till 6 ggr dyrare, därefter kan man belåtet hävda att Pandan har sämre utrymme eller komfort....

                Joo, men dessa bilar kostar betydligt mer i inköp, har inte 365 kr i årsskatt och drar betydligt mer än 0,65 liter per mil och har högre däcksslitage. Det finns helt enkelt inte någon annan bil att jämföra med i dagsläget.

                I mina omgivningar dominerar Honda CR-V. Man skulle lätt kunna hävda att det går 13 CRV på dussinet. Jag är emellertid säker på en tuff vinter kommer att visa att Pandan är en betydligt bättre 4x4.
                Last edited by Bambu; 21 August 2014, 17:18.
                /Sven

                Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                ++

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Bambu View Post
                  Man blir faktiskt glad varje gång man sätter sig bakom ratten. (Fortfarande efter drygt 1000 mil!)
                  Jag vet inte hur van Fiatförare du är men det gäller de flesta modeller.

                  Sett denna annars?



                  Iofs den förra modellen men minst lika cool.
                  Last edited by per; 21 August 2014, 19:26.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #24
                    Jo det är ju det jag menar, man vill oftast testa mot Range Rover, Mercedes Geländewagen och Porsche Cayenne. Faktum är dock att Pandan brukar drivmässigt hävda sig med den äran vid dylika jämförelser.

                    Den videon som du la upp här, och mina länkar längre ned, är dock lite orättvisa för de visar en vanlig Panda (II) Climbing, som inte har alls samma drivning som motsvarande årgång av Panda Cross. Gamla Panda Cross är drivsystemmässigt närmast jämbördig med Nya standard Panda (III) 4x4 (Fast den nya har även ESP).

                    Pandan måste ju vara exceptionellt bra i sitt segment eftersom man gärna jämför med t.ex Land Rover som anses vara "the King" när det gäller off-road.

                    Per, när det gäller inredning vet jag sanningsenligt inte hur en Fiat brukar se ut, men jag kan nämna att det man först tror är läder-imitations-prägling på instrumentbrädans omgivning och på dörrpanelerna i Pandan, egentligen består av en massa... mycket liten text.... panda panda panda... De stora ljusa partierna i dörrpanelerna och de ljusa nackstöden ger allmänt att glatt intryck liksom de ljusa partierna på sätenas stoppning.

                    Mina tidigare bilar har huvudsakligen varit svarta eller gråa i inredningen och utan något egentligt roligt design-tema.

                    Lite andra videor:

                    https://www.youtube.com/watch?v=wK_04TiMQlc

                    https://www.youtube.com/watch?v=yErwvDAnWY8
                    Last edited by Bambu; 21 August 2014, 20:18.
                    /Sven

                    Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                    ++

                    Comment


                    • #25
                      Lustigt att på ett Fiatforum, inför en annan Fiatentusiast, försvara Fiat men iaf. Jo alla Fiat jag haft har varit mkt trevliga och trivsamma att vara i. Det är nog typiskt italienskt. Skulle gärna sitta i bilkö hela dagen om jag får göra det i Coupen eller Argentan.

                      Håller däremot med om präglingen i nya Pandan, det var det jag kom ihåg bäst från premiären i Genéve för några år sen. Väldigt kul idé, typiskt italienskt och väldigt otyskt.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #26
                        Fiat Panda 4x4 at Robin Hoods Bay Off Road Test.

                        En gyttjebana för stridsvagnar och dylikt...

                        /Sven

                        Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                        Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                        ++

                        Comment


                        • #27
                          En brittisk artikel om Fiat Panda 4x4...

                          4x4 Magazine som är "Den största off-road-tidningen i UK" har provat Fiat Panda 4x4 på en svår terrängbana och uttalar sig mycket positivt om den. .............."the best small 4x4 and it very nearly voted it the overall winner despite it being pitched against vehicles costing many times more"....................

                          http://www.stokesentinel.co.uk/Motor...ail/story.html
                          /Sven

                          Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                          Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                          ++

                          Comment


                          • #28
                            De Brittiska utmärkelserna duggar som "bambuspön" kring nya Fiat Panda 4x4.....

                            Inte nog med att ha blivit utsedd till SUV of the year av Top Gear och 'Mini 4X4' of 2014 av 4X4 Magazine.

                            Nu har åxå denna lilla Panda 4x4 nyligen blivit korad till bästa husvagnsdragare i prisklassen under 16.500 £

                            "FIAT PANDA 4X4 CLAIMS CLASS HONOURS IN 2015 CARAVAN CLUB TOWCAR OF THE YEAR AWARDS."

                            http://www.fiatpress.co.uk/press/article/5350

                            Det förvånar mig egentligen inte. Jag har ju nyligen monterat dragkrok på min Panda och märkt att den går mycket stadigt med släp.
                            En viktig orsak är troligen det extremt korta överhänget i bak. Ett släp kan nästan inte påverka bilens stabilitet alls. Dragkroken sitter ju nästan monterad mellan bakhjulen i praktiken.
                            /Sven

                            Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                            Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                            ++

                            Comment


                            • #29
                              Så föll även jag i fällan :-D
                              Längtar efter snökaos nu...
                              Click image for larger version

Name:	20140930_202056.jpg
Views:	1
Size:	54.7 KB
ID:	250412
                              Christian

                              Kör nu:


                              I garaget:

                              Comment


                              • #30
                                Grattis! Välkommen in i Panda 4x4-skaran.

                                Du har ju köpt en mycket välutrustad Panda!!!

                                Jag har nu kört 1200 mil med min. Jag är ännu lika barnsligt förtjust i den. Japp nu är det snart vinter igen, då kan man äntligen använda den eluppvärmda vindrutan och fyrhjulsdriften på riktigt....
                                /Sven

                                Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                                Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                                ++

                                Comment

                                Working...
                                X