Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varning för Torvalla Bil i Stockholm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Varning för Torvalla Bil i Stockholm

    Hej alla Fiat/Alfa fantaster!

    Tänkte utfärda en varning till er alla mot Torvalla Bil i Stockholm. Jag grundar varningen på ett flertal besök på deras verkstad/försäljning både i Sätra och Haninge. Fråga mig inte varför jag gick tillbaka gång på gång!

    Senaste besöket fick min bägare att rinna över när jag i princip blev hemskickad när jag gick in för att prata en ny bil. Nu förstår jag varför det går så dåligt för Fiat och Alfa i Stockholm i alla fall.

    Vi börjar från början!

    Första nya Fiaten som familjen köpte var just av Torvalla bil, det blev då en Stilo. Impulsiv som man var då och i stort behov av ny bil då gamle Tipon började ge upp, var vi inte så uppmärksama och i efterhand kände oss lurade av Torvalla. De hade sålt en bil till oss som hade stått i drygt år utomhus till priset av en ny bil. När man sedan upptäcker dålig lack så börjar man undra och kolla upp alla papper men då är det för sent.

    Stilon hade så dålig lack och det kan inte vara annat än att den hade stått oskyddad. Lacken började flagna bort på vissa ställen, tex. mitt på huven och trösklarna. Bilen lämnades in och fick ny lack på huv och trösklar. Jag var bortrest och min far hade hämtat ut bilen som lämnades tillbaka rätt skitig. Vid första tvätt upptäckte jag hur dåligt jobbet var utfört. Dåligt förarbete, dåligt slipat och man såg nyans på huv/skärmar. Eftersom vi var i behov av bil dagligen väntade vi ett tag med reklamera (dumt gjort jag vet). En dag upptäcker jag lacksläpp på tröskeln, där Torvalla lät den lackas om några månader tidigare. Drar över och reklamerar jobbet och de tar in bilen och gör backjobb. Nöjer mig ett tag där tills den dagen då jag upptäcker slitna däck pga felaktig hjulinställning.

    Lämnar in bilen till Torvalla igen. När jag ska hämta den så säger de att nej bilen har inte fått sig en smäll, inget tyder på det och jag visste att jag inte hade kört på något men av någon anledning blev det felaktig hjulinställing. Har hänt på flera Stilos har jag läst om senare på fiatforum.com. Bilen har fortfarande nybilsgaranti men ändå står en faktura på dryga 2000kr att betala. Den vägrar jag betala eftersom de inte ringde och förvarnade och att jag anser att detta är garanti jobb. Hamnar i ordbråk med deras VD och några mekaniker som påstår dumma grejer. Jag kräver dessutom nya däck och de påstår att de endast säljer Kuhmo däck på nya bilar och min Stilo har Firestone däck som jag ska ha bytt själv enligt de. Varför byta däck på en bil som har rullat en sommar? Slutar att med att jag slipper fakturan och får betala för nya däck ur egen ficka.

    En annan dag får vi fel på dual zone AC. Den blåser kallt på en sida och varmt på den andra. Läser på lite innan jag lämnar in bilen och på fiatforum.com har man redan upptäckt problemet tidigare. Torvalla påstår att det inte finns några felkoder och att de inte kunde provorcera fram felet. Jaha, kan hända! Samma kväll startar jag bilen och den börjar blåsa kallt/varmt på sitt håll. Får låna diagnosutrusning och får felkod på AC blandare något. Nybilsgarantin har gått ut då och det var försent att göra något.

    En rolig sak är att Torvalla Bil inte vill göra några större garantijobb eftersom dessa jobb är olönsama. Om Fiat har skrivit i sina verkstadshandböcker att det tar 30 minuter att byta en del men i själva verket tar det 1h så får verkstan inte extra betalt. Allt utöver det jobbar de gratis för. Detta vill Torvalla inte göra, de ser hellre en missnöjd kund som förmodligen aldrig kommer tillbaka även efter garantitiden.

    Efter nybilsgarantin har gått ut släpper lacken på tröskeln igen. Åker till Torvalla som vägrar göra något åt saken. Pratar med Italienska Bil som även de vägrar ta ställning till detta. Nu har hela familjen gett upp hoppet om Torvalla och bilen förutom jag som stör mig något förbannat.

    Jag skulle behöva en året-om bil då jag inte kör Stilon lika ofta så gick jag in till Torvalla försäljning (enda Fiat försäljaren i stan, eller?). Där fanns det ingen bil att provköra fick jag klart för mig. Ville diskutera motoralternativ men det gick inte att diskutera eftersom jag inte var bestämd för om jag ska ha diesel eller bensing. Vem orkar diskutera motoralternativ med kunden? Fiat modeller fanns det inget att prata om eftersom jag inte var bestämd för vilken modell jag ska ha. Man kan inte som kund knalla in och säga jag vill köpa en Fiat utan du måste veta exakt vad du ska ha för modell och motor etc. Då vill säljaren prata med dig och kränga iväg en bil på 2 blanka.

    Det stod några st Bravo på lager, som har stått i drygt år (denna gång har jag lärt mig) och hade nybilspriset. Men det spelar ingen roll enligt säljaren, de har inte brukats. Påpekade mina problem med Stilon men då tyckte han att vi får beställa en fabriksny bil men då kostar det +20% på ordinarie pris. Fiat 500 fanns inte på lager och på de var det inga +20% om man vill ha en fabriksny bil. Måste vara världens sämsta affär som man kan göra där.

    För att byta in min coupe som han bara såg genom rutan, skulle jag få 20 000kr för. Mer är den inte värd tyckte säljaren. Kan satsa årslönen på att jag hade sett annons på 80 000kr minst om jag hade sålt den till de.

    Kan säga att jag åkte därifrån med funderandes på vilket annat märke man skulle kunna åka runt i. Detta är dessutom sista gången som jag besöker Torvalla bil! Jag önskar de ett j-vla år med grova förluster och konkurs så småningom!

    Har pratat med några andra Fiat-åkare som håller med mig i alla påståenden gällande Torvalla och även de har haft med dessa skojare att göra!

    Kan tänka mig att det finns fler på forumet som har dåliga erfarenheter. Ös på bara!

    MVH
    Almir Orle
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Vet inget om torvalla bil men fiat har jag erfarenhet av,inte så roligt att äga.

    Comment


    • #3
      När jag hade min gröna Punto fick jag felkod på nyckeln. Vågade inte stänga av bilen av rädsla att den inte skulle starta igen. Körde till Torvalla (då jag jobbar bredvid) och försökte prata med någon. Alla suckade och det slutade med att jag åkte därifrån, fick ingen anledning till att de inte kunde hjälpa mig

      Dock måste jag ge tummen upp för gubben som jobbar med reservdelar i Sätra, har fått ganska mycket hjälp av honom. Dock är de dyra.
      Fiatlös

      ___________________

      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

      Comment


      • #4
        Fy fan va tråkigt med såna handlare. De drar ju ner Fiat i skiten. Kanske en KIA eller Hyundai kan funka som pendlarbil? Eller varför inte en VW Polo ?
        Eller kom till västkusten. Fiat i Kungsbacka är helt okej ställe. Vi var ju där och provkörde 500:an
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Alla är inte svin på Torvalla! Ante som jobbar i Haninge är hur trevlig som helst.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Jag tycker dom flesta bilsäljare har en väldigt märkligt attityd till kunder.

            Antingen är dom dryga och verkar fullständigt skit i om man köper en bil eller inte.
            Alternativt så är dom trevliga som bara den men har absolut ingen koll på vad det är dom säljer.

            Ibland kombineras dessa två och då blir det som allra mest komiskt.
            Porsche Boxster S 2002

            Comment


            • #7
              En gång var jag på Torvalla och skulle köpa reservdel till en Tipo. De skickade mig vidare till Via Bil på Södermalm.

              Lät lite som vi håller inte på med skitbilar. Via Bil löste det på några minuter och tog betalt för delen. Pratat med en som var insatt i Torvalla som berättade att de ofta skickar kunden till en annan verkstad. Plus lite annat som jag inte vill skriva om eftersom jag själv inte varit med om det.
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Tråkigt att läsa! Hoppas nåt bra händer med Torvalla.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Gents,

                  Jag kan tänka mig att de flesta av dessa säljare lider av någon form av storstads mentalitet.
                  Tack vare att det finns ett stort kundutbud så tror sig säljaren kunna välja och vraka samt endast plocka russinen, resten lämnas till övriga mindre firmor som måste jobba betydligt hårdare för att överleva.

                  Varför inte pröva en fiat säljare utanför stan nästa gång ni ska byta bil man ska ju gämföra priser, service, kvalité m.m. innan det blir någon affär.
                  Jag för min del går alldrig tillbaka till en handlare som behandlat mig som en helt obetydlig persson oavsett om de hade världens bästa deal att erbjuda.

                  *** Grusbus ***
                  www.strigin.se

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by per
                    Tråkigt att läsa! Hoppas nåt bra händer med Torvalla.
                    Någon som har färska erfarenheter om Torvalla? Har det hänt nåt bra?

                    Funderar på att botanisera lite bland deras begagnat-bilar...
                    Grande Punto 1.3 MJT -08
                    (Tidigare Punto 80 -04, Grande Punto -08 och Punto 60 -04)

                    Comment


                    • #11
                      Kort har jag haft dåliga erfarenheter av TV men de är mer än 15år gamla..
                      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                      S/y Mascot
                      S/y Rebell
                      20vT
                      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                      Comment

                      Working...
                      X