Hej alla Fiat/Alfa fantaster!
Tänkte utfärda en varning till er alla mot Torvalla Bil i Stockholm. Jag grundar varningen på ett flertal besök på deras verkstad/försäljning både i Sätra och Haninge. Fråga mig inte varför jag gick tillbaka gång på gång!
Senaste besöket fick min bägare att rinna över när jag i princip blev hemskickad när jag gick in för att prata en ny bil. Nu förstår jag varför det går så dåligt för Fiat och Alfa i Stockholm i alla fall.
Vi börjar från början!
Första nya Fiaten som familjen köpte var just av Torvalla bil, det blev då en Stilo. Impulsiv som man var då och i stort behov av ny bil då gamle Tipon började ge upp, var vi inte så uppmärksama och i efterhand kände oss lurade av Torvalla. De hade sålt en bil till oss som hade stått i drygt år utomhus till priset av en ny bil. När man sedan upptäcker dålig lack så börjar man undra och kolla upp alla papper men då är det för sent.
Stilon hade så dålig lack och det kan inte vara annat än att den hade stått oskyddad. Lacken började flagna bort på vissa ställen, tex. mitt på huven och trösklarna. Bilen lämnades in och fick ny lack på huv och trösklar. Jag var bortrest och min far hade hämtat ut bilen som lämnades tillbaka rätt skitig. Vid första tvätt upptäckte jag hur dåligt jobbet var utfört. Dåligt förarbete, dåligt slipat och man såg nyans på huv/skärmar. Eftersom vi var i behov av bil dagligen väntade vi ett tag med reklamera (dumt gjort jag vet). En dag upptäcker jag lacksläpp på tröskeln, där Torvalla lät den lackas om några månader tidigare. Drar över och reklamerar jobbet och de tar in bilen och gör backjobb. Nöjer mig ett tag där tills den dagen då jag upptäcker slitna däck pga felaktig hjulinställning.
Lämnar in bilen till Torvalla igen. När jag ska hämta den så säger de att nej bilen har inte fått sig en smäll, inget tyder på det och jag visste att jag inte hade kört på något men av någon anledning blev det felaktig hjulinställing. Har hänt på flera Stilos har jag läst om senare på fiatforum.com. Bilen har fortfarande nybilsgaranti men ändå står en faktura på dryga 2000kr att betala. Den vägrar jag betala eftersom de inte ringde och förvarnade och att jag anser att detta är garanti jobb. Hamnar i ordbråk med deras VD och några mekaniker som påstår dumma grejer. Jag kräver dessutom nya däck och de påstår att de endast säljer Kuhmo däck på nya bilar och min Stilo har Firestone däck som jag ska ha bytt själv enligt de. Varför byta däck på en bil som har rullat en sommar? Slutar att med att jag slipper fakturan och får betala för nya däck ur egen ficka.
En annan dag får vi fel på dual zone AC. Den blåser kallt på en sida och varmt på den andra. Läser på lite innan jag lämnar in bilen och på fiatforum.com har man redan upptäckt problemet tidigare. Torvalla påstår att det inte finns några felkoder och att de inte kunde provorcera fram felet. Jaha, kan hända! Samma kväll startar jag bilen och den börjar blåsa kallt/varmt på sitt håll. Får låna diagnosutrusning och får felkod på AC blandare något. Nybilsgarantin har gått ut då och det var försent att göra något.
En rolig sak är att Torvalla Bil inte vill göra några större garantijobb eftersom dessa jobb är olönsama. Om Fiat har skrivit i sina verkstadshandböcker att det tar 30 minuter att byta en del men i själva verket tar det 1h så får verkstan inte extra betalt. Allt utöver det jobbar de gratis för. Detta vill Torvalla inte göra, de ser hellre en missnöjd kund som förmodligen aldrig kommer tillbaka även efter garantitiden.
Efter nybilsgarantin har gått ut släpper lacken på tröskeln igen. Åker till Torvalla som vägrar göra något åt saken. Pratar med Italienska Bil som även de vägrar ta ställning till detta. Nu har hela familjen gett upp hoppet om Torvalla och bilen förutom jag som stör mig något förbannat.
Jag skulle behöva en året-om bil då jag inte kör Stilon lika ofta så gick jag in till Torvalla försäljning (enda Fiat försäljaren i stan, eller?). Där fanns det ingen bil att provköra fick jag klart för mig. Ville diskutera motoralternativ men det gick inte att diskutera eftersom jag inte var bestämd för om jag ska ha diesel eller bensing. Vem orkar diskutera motoralternativ med kunden? Fiat modeller fanns det inget att prata om eftersom jag inte var bestämd för vilken modell jag ska ha. Man kan inte som kund knalla in och säga jag vill köpa en Fiat utan du måste veta exakt vad du ska ha för modell och motor etc. Då vill säljaren prata med dig och kränga iväg en bil på 2 blanka.
Det stod några st Bravo på lager, som har stått i drygt år (denna gång har jag lärt mig) och hade nybilspriset. Men det spelar ingen roll enligt säljaren, de har inte brukats. Påpekade mina problem med Stilon men då tyckte han att vi får beställa en fabriksny bil men då kostar det +20% på ordinarie pris. Fiat 500 fanns inte på lager och på de var det inga +20% om man vill ha en fabriksny bil. Måste vara världens sämsta affär som man kan göra där.
För att byta in min coupe som han bara såg genom rutan, skulle jag få 20 000kr för. Mer är den inte värd tyckte säljaren. Kan satsa årslönen på att jag hade sett annons på 80 000kr minst om jag hade sålt den till de.
Kan säga att jag åkte därifrån med funderandes på vilket annat märke man skulle kunna åka runt i. Detta är dessutom sista gången som jag besöker Torvalla bil! Jag önskar de ett j-vla år med grova förluster och konkurs så småningom!
Har pratat med några andra Fiat-åkare som håller med mig i alla påståenden gällande Torvalla och även de har haft med dessa skojare att göra!
Kan tänka mig att det finns fler på forumet som har dåliga erfarenheter. Ös på bara!
MVH
Almir Orle
Tänkte utfärda en varning till er alla mot Torvalla Bil i Stockholm. Jag grundar varningen på ett flertal besök på deras verkstad/försäljning både i Sätra och Haninge. Fråga mig inte varför jag gick tillbaka gång på gång!
Senaste besöket fick min bägare att rinna över när jag i princip blev hemskickad när jag gick in för att prata en ny bil. Nu förstår jag varför det går så dåligt för Fiat och Alfa i Stockholm i alla fall.
Vi börjar från början!
Första nya Fiaten som familjen köpte var just av Torvalla bil, det blev då en Stilo. Impulsiv som man var då och i stort behov av ny bil då gamle Tipon började ge upp, var vi inte så uppmärksama och i efterhand kände oss lurade av Torvalla. De hade sålt en bil till oss som hade stått i drygt år utomhus till priset av en ny bil. När man sedan upptäcker dålig lack så börjar man undra och kolla upp alla papper men då är det för sent.
Stilon hade så dålig lack och det kan inte vara annat än att den hade stått oskyddad. Lacken började flagna bort på vissa ställen, tex. mitt på huven och trösklarna. Bilen lämnades in och fick ny lack på huv och trösklar. Jag var bortrest och min far hade hämtat ut bilen som lämnades tillbaka rätt skitig. Vid första tvätt upptäckte jag hur dåligt jobbet var utfört. Dåligt förarbete, dåligt slipat och man såg nyans på huv/skärmar. Eftersom vi var i behov av bil dagligen väntade vi ett tag med reklamera (dumt gjort jag vet). En dag upptäcker jag lacksläpp på tröskeln, där Torvalla lät den lackas om några månader tidigare. Drar över och reklamerar jobbet och de tar in bilen och gör backjobb. Nöjer mig ett tag där tills den dagen då jag upptäcker slitna däck pga felaktig hjulinställning.
Lämnar in bilen till Torvalla igen. När jag ska hämta den så säger de att nej bilen har inte fått sig en smäll, inget tyder på det och jag visste att jag inte hade kört på något men av någon anledning blev det felaktig hjulinställing. Har hänt på flera Stilos har jag läst om senare på fiatforum.com. Bilen har fortfarande nybilsgaranti men ändå står en faktura på dryga 2000kr att betala. Den vägrar jag betala eftersom de inte ringde och förvarnade och att jag anser att detta är garanti jobb. Hamnar i ordbråk med deras VD och några mekaniker som påstår dumma grejer. Jag kräver dessutom nya däck och de påstår att de endast säljer Kuhmo däck på nya bilar och min Stilo har Firestone däck som jag ska ha bytt själv enligt de. Varför byta däck på en bil som har rullat en sommar? Slutar att med att jag slipper fakturan och får betala för nya däck ur egen ficka.
En annan dag får vi fel på dual zone AC. Den blåser kallt på en sida och varmt på den andra. Läser på lite innan jag lämnar in bilen och på fiatforum.com har man redan upptäckt problemet tidigare. Torvalla påstår att det inte finns några felkoder och att de inte kunde provorcera fram felet. Jaha, kan hända! Samma kväll startar jag bilen och den börjar blåsa kallt/varmt på sitt håll. Får låna diagnosutrusning och får felkod på AC blandare något. Nybilsgarantin har gått ut då och det var försent att göra något.
En rolig sak är att Torvalla Bil inte vill göra några större garantijobb eftersom dessa jobb är olönsama. Om Fiat har skrivit i sina verkstadshandböcker att det tar 30 minuter att byta en del men i själva verket tar det 1h så får verkstan inte extra betalt. Allt utöver det jobbar de gratis för. Detta vill Torvalla inte göra, de ser hellre en missnöjd kund som förmodligen aldrig kommer tillbaka även efter garantitiden.
Efter nybilsgarantin har gått ut släpper lacken på tröskeln igen. Åker till Torvalla som vägrar göra något åt saken. Pratar med Italienska Bil som även de vägrar ta ställning till detta. Nu har hela familjen gett upp hoppet om Torvalla och bilen förutom jag som stör mig något förbannat.
Jag skulle behöva en året-om bil då jag inte kör Stilon lika ofta så gick jag in till Torvalla försäljning (enda Fiat försäljaren i stan, eller?). Där fanns det ingen bil att provköra fick jag klart för mig. Ville diskutera motoralternativ men det gick inte att diskutera eftersom jag inte var bestämd för om jag ska ha diesel eller bensing. Vem orkar diskutera motoralternativ med kunden? Fiat modeller fanns det inget att prata om eftersom jag inte var bestämd för vilken modell jag ska ha. Man kan inte som kund knalla in och säga jag vill köpa en Fiat utan du måste veta exakt vad du ska ha för modell och motor etc. Då vill säljaren prata med dig och kränga iväg en bil på 2 blanka.
Det stod några st Bravo på lager, som har stått i drygt år (denna gång har jag lärt mig) och hade nybilspriset. Men det spelar ingen roll enligt säljaren, de har inte brukats. Påpekade mina problem med Stilon men då tyckte han att vi får beställa en fabriksny bil men då kostar det +20% på ordinarie pris. Fiat 500 fanns inte på lager och på de var det inga +20% om man vill ha en fabriksny bil. Måste vara världens sämsta affär som man kan göra där.
För att byta in min coupe som han bara såg genom rutan, skulle jag få 20 000kr för. Mer är den inte värd tyckte säljaren. Kan satsa årslönen på att jag hade sett annons på 80 000kr minst om jag hade sålt den till de.
Kan säga att jag åkte därifrån med funderandes på vilket annat märke man skulle kunna åka runt i. Detta är dessutom sista gången som jag besöker Torvalla bil! Jag önskar de ett j-vla år med grova förluster och konkurs så småningom!
Har pratat med några andra Fiat-åkare som håller med mig i alla påståenden gällande Torvalla och även de har haft med dessa skojare att göra!
Kan tänka mig att det finns fler på forumet som har dåliga erfarenheter. Ös på bara!
MVH
Almir Orle
Comment