Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupé 20VT -98 Speed Rosso

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Coupé 20VT -98 Speed Rosso

    Hej

    Mitt namn är Goran och jag är en 67'a som gillar billiga, snygga, underskattade sportbilar och klassiska bilar enligt devisen "Most bang for the buck."
    Jag lägger upp min bil som jag tycker är en riktig liten läckerbit. Röd, kurvig och med temperament väckte den (hon?) ett habegär.
    Målet är att ha den som kul sportbil med vissa banbesök.
    Men den är inte helt utan fläckar. Jag försöker få tag på tidigare ägare för att få en bättre bild av vad som är gjort och inte.
    En hel den har jag redan koll på, men har en hel del mer att lära om bilen. Alla tips tas tacksamt emot.
    Den har importerats 2007 av forummedlemmen Floric, vars Garaget-hemsida på bilen, jag fått mesta informationen från.
    Floric's Garaget hemsida: http://www.garaget.org/?car=40328
    Floric's hemsida på forumet, för historikens skull: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7610
    Nedan kommer en summering.
    Så här såg den ut vid köp...

    Click image for larger version

Name:	Fiat_vid_köp.jpg
Views:	1
Size:	125.1 KB
ID:	258024

    ...och den 20/6 2016 se längst ner..


    Motor
    Chip = FC Performance Stage 2 mappning:
    Chip1: Första körningen med dålig generator och låg spänning till bränslepumpen: 283,2hk (6500rpm) / 408,8Nm (3850rpm)
    Chip1: Andra körningen med lagad generator och full spänning till bränslepumpen: 269,2hk (6500rpm) / 393,1Nm (3600rpm)
    Chip2: Första körningen: 267,7hk (6350rpm) / 338,5Nm (3800rpm)

    Chip(gammalt) = Gtech1: 231Hk (5850rpm) / 326,1 Nm (3700rpm)

    Kompressorhuset uppdaterat till (T28) 2860 C/W som har måtten 60x46,5 (original 60x42,5). Lagerhuset är brotschat till överdimension, för den låg över toleransen. Viktballanserad och ljudballanserad, kallas också för VSR. 360 graders lager.
    Hårdare wastegate, öppnar vid cirka 0,6-0,7 Bar.
    Modiferad luftfilterbox med standardfilter (BMC sportluftfilter finns separat)
    Dumpventil: Forge FMDV006 med grön fjäder efter tips från coachen Leighton på FC Performance.
    FMIC - Front Mounted Intercooler till Fiat Coupé
    Alfa GTA koppling
    Röda silikonslangar till kylningen, 4-lagers.
    Olja: Midland 5W50 Helsyntet
    Tändstift: NGK BKUR7ET (BKUR6ET)

    Kända servicar:
    Kamremsbyte och service: 2007-08-20
    Kamrem, vattenpump, diverse drivremmar, olje och filterbyte bytade 2012-08-15.
    Olja och oljefilter bytt 2013-08-29 (189281 km): Midland 5W50 Helsyntet
    Olja och oljefilter bytt 2016-05-31 (197676 km): Midland 5W50 Helsyntet

    Bromsar
    Slitzade "3G" Skivor fram, 10 Slitz.
    RED DOT bromsbelägg från PEANSWEDEN

    Chassi
    H&R Sänkningsfjädrar 35mm
    Fjäderbenstag "Plus"-modell fram
    Eibach camberbultar fram
    Whiteline 22mm krängningshämmare bak
    Nedre framvagnsstag från: Stagman
    Bra att ha sida för beräkning av chassi: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043

    Interiör
    SIMONI RACING Turbotrycksmätare på klockans plats
    Pimpad instrumentpanel med kromringar.
    Skaffa bättre mittpanel med hela skruvfästen på baksidan, och pimpa den med kromade ringar - Klart

    Exteriör
    Färg: 168/F

    Fälgar och Däck
    Stilauto SR 500 7x17", ET38, 4x100 fälgar (21,5lb/9,75kg/st) på sommardäcken 215/45-17 91W Nankang Ultra Sport NS2 med datummärkning 1509
    20mm bolt-on spacers fram med Tunermuttrar (=Torx), bak har jag Tunerbultar 29mm (=Torx) med flytande kona.
    Optimalt 16": 205/50, 225/45, 17": 225/40(finns ej), 215/40, 205/40
    Däcktryck: F=2,7, B=2,2

    Aluminiumfälgar till Fiat Coupé:
    20VT - 9.15kg (Original däckstorlek 7x16" ET40 205/50-16)
    20VT LE - 9,35kg
    20VT Plus - 9.3kg (225/45-16)
    20V n/a - 6,5x15" - 9kg, 7x16" - 8,465kg (Får inte plats med stora Brembobromsarna i 20VT)
    16VT, 6,5x15" - 9kg, 6,5x16" - 10,5kg (Får inte plats med stora Brembobromsarna i 20VT)
    16V n/a - 6,5x15" - 9kg (Får inte plats med stora Brembobromsarna i 20VT)


    Att göra-lista
    Köpa ny termostat och installera - Klart
    Fixa ny wastegate - Klart
    Fixa oljeläckage1 vid diffbroms, byte av packbox och o-ring i lagerhus och o-ring på mellanaxeln. - Klart
    Fixa oljeläckage2 vid nedre motorfäste höger sida. Byte av, av ålder tillplattad och förhårdnad o-ring mellan sandwich och oljepumpshuset. - Klart
    Fixa kylvätskeläckage1 vid grenröret genom ny packning, packningstätning och nya bultar - Klart
    Fixa kylvätskeläckage2 vid övre slangen till kylaren. Spricka i anslutningen. Ny kylare inköpt och bytt. - Klart
    Fixa hel kamremskåpa - (Limmat spricka i befintlig) - Klart
    Fixa ny hel ac-remskåpa - Klart
    Fixa ny hasplåt - Klart
    Fixa original IC - Klart
    Fixa nya silikonslangar till kylningen - Klart
    Fixa original luftfilterbox - Klart
    Fixa tornstag - Klart
    Fixa bakre Whiteline 22mm krängare - Klart
    Dra om IC slangarna - Klart
    Rengöra expansionsbehållaren - Klart
    Skaffa nyare strålkastare och polerat upp dem - Klart
    Fixa grenrörsvärmeplåt och vrida den rätt så den sitter i sina tre fästpunkter. - Klart
    Fixa downpipe-fäste till underrede - Klart
    Fixa original luftfilterbox - Klart
    Byta skumgummipackningar: 46305577(v) - Klart , 46305576(h) - Finns ej få tag på
    Skaffa luftkanal till oljekylare - Klart
    Reparera mittkonsol - Klart
    Skaffa ny turbotrycksmätare - Klart
    Skaffa 4st 20mm spacers, kortade bultar och tunermuttrar så jag kan montera fälgarna rätt. - Klart
    Vidga styrhål i downpipe, i övergången från turbon till downpipe, att v-bandet kniper ihop ordentligt och tätar. - Klart
    Skaffa och montera avgaspackning mellan downpipe och katalysator. - Klart
    Skaffa och montera fästjärn till turbon. - Klart
    Skaffa och montera värmeplåt till oljereturen från turbon till sumpen. - Klart
    Hjulinställning. - Klart
    Fixa spänningsfall till bränslepumpen - Klart
    Renovera/skaffa ny generator - Klart
    Fixa till den något sneda fronten.
    Lacka om vissa delar av bilen om inte hela.
    Massera ut småbulor i karossen.

    Aktiviteter och trådar jag skapat eller svarat i och länkar till dessa
    Byte av motorbussningar
    Vad tömmer batteriet

    Kul/bra att ha
    Svart skinninredning
    Luftkanal till original IC
    Skaffa fälgar 4x98, 7x17", alt. original- eller Plus-fälgar - Klart
    För lättare och seriösa racefälgar: Team Dynamics 1.2 Pro Race
    Racestol modell större (192cm och 92kg)

    Bra länkar
    "How to..." från fccuk
    ABS bromsar - diagnostik
    Byte av chip
    Byte av "hose-of-death"
    Byte av krängare
    Byte av termostat
    Lufta kylsystemet
    Dra ny spänningskabel till bränslepumpen (1)
    Dra ny spänningskabel till bränslepumpen (2)
    Dra ny spänningskabel till bränslepumpen (3)
    Fräscha upp instrumentpanelen
    Koppla om stereons ISO kontakt till switchad matning.
    Renovera generator
    Blueflame avgassystem

    Vikter
    Vikt: Tjänstevikt enligt reg papper 1420kg

    Racetider
    Knutstorp:
    Sturup:

    Ha det bättre
    Goran
    Attached Files
    Last edited by Goc924; 10 October 2016, 23:02.
    Sportbilshistoria:
    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
    06-10 Porsche 924 N/A -83
    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

  • #2
    Välkommen hit!
    Kul med fler banåkare här på forumet.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Tack

      Sover inte du?

      Jag har kört en del bana förr, men känner att jag blivit lite bekvämare med åren för att gå helt kompromisslöst in i det med Fiaten.
      Roadsport B är det som ligger närmast till och tävlingsvikten 1381kg. Då slipper man lägga ner alltför mycket pengar på lättning.

      Vi får se hur långt jag går.

      Tips tas emot på tävlingsmässigt framgångsrika fjäder-, stötdämpar- och krängningshämmarkombinationer, då bilen har en lite speciell viktbalans. Som en 911 fast tvärtom. 2/3 fram och 1/3 bak. Kan inte vara helt lätt att balansera bilen.

      mvh
      Goran
      Last edited by Goc924; 12 April 2013, 09:57.
      Sportbilshistoria:
      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
      06-10 Porsche 924 N/A -83
      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

      Comment


      • #4
        Originally posted by Goc924
        Tack

        Sover inte du?

        mvh
        Goran
        Haha nej!

        Vägde faktiskt min bil på lastbilsvåg förra veckan, blev 1.36ton med kvarts tank och 18-tummarna. Du har ju ingen taklucka så du kanske får lägga sandsäck i reservbaljan så får du viktfördelning med!
        Allvarligt talat, har själv en kompromiss mellan bana/komfort som funkar bra men om man vill köra riktig serie kanske man ska lyssna på coiloverförarna. Ang. krängare tycker jag 22mm Whiteline bakre blev perfekt. Inte alltför giftig vid broms/sväng, även om man KAN få kast speciellt i blött. 24mm finns oxå men det skulle vara lite väl giftigt för mig som även har batteriet bak.
        Som sagt innan gjorde justerbar camber fram och undre tvärstag fram underverk för körbarhet och kurvtagning.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Är du vampyr? Populärt senaste åren. ;-)

          Jag får väga min med så småningom. Borde inte vara tyngre än din då jag saknar taklucka. Tar det till våren.

          Jo, jag är intresserad av dina förstärkningar i framvagnen. Är de bolt-on eller har du svetsat fast dem?

          Letar efter nya skumgummi-huv-framskärms-mojtar för mina håller på och desintregreras.
          De har Fiatnummer: 46305577(vänster) ca 200kr och 46305576(höger) och höger har utgått enligt Bilpartner i Lund.
          Var hittar man nya sådana?

          mvh
          Goran
          Last edited by Goc924; 26 November 2012, 15:11.
          Sportbilshistoria:
          12-16 Coupé Fiat 20VT -98
          08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
          06-10 Porsche 924 N/A -83
          01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
          97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

          Comment


          • #6
            De är bolt on! OMP staget är till Alfa 155/156 och längsgående stagen sitter original på Alfa GTV och Spider (90-00tal). De senare behöver iofs nya hål borrade i balkar och motorram.
            Om man vill ha lite bättre markfrigång (vill man ju) kan man justera tvärstaget lite medelst kaptrissa+svets. Finns bilder här http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...&pagenumber=27
            och här: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...&pagenumber=31

            Ang. skumgummin, kolla med Hellfire här på forumet som har en del prylar kvar tror jag: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=14514
            Last edited by per; 26 November 2012, 16:23.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              De är bolt on! OMP staget är till Alfa 155/156 och längsgående stagen sitter original på Alfa GTV och Spider (90-00tal). De senare behöver iofs nya hål borrade i balkar och motorram.
              Om man vill ha lite bättre markfrigång (vill man ju) kan man justera tvärstaget lite medelst kaptrissa+svets. Finns bilder här http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...&pagenumber=27
              och här: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...&pagenumber=31

              Ang. skumgummin, kolla med Hellfire här på forumet som har en del prylar kvar tror jag: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=14514
              Tack Per. Jag ska lusläsa din tråd snarast.
              Apropå längsgående stagen, finns där en naturlig utmärkt plats eller har du höftat till placeringen innan du satte borren i bilen?

              Ska kolla med Hellfire. Synd att alla bilentusiaster som har något intressant alltid bor 30+ mil härifrån.

              Ikväll ska jag bege mig till ett mekargarage där jag ska visa upp bilen och med goda vänner undersöka dess tillkortakommanden. Skönt med fler skallar som försöker tänka, än en som inte gör det.

              mvh
              Goran

              PS. Hur får man in smilies i texten utan att kunna alla koder?
              Last edited by Goc924; 29 November 2012, 14:39.
              Sportbilshistoria:
              12-16 Coupé Fiat 20VT -98
              08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
              06-10 Porsche 924 N/A -83
              01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
              97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

              Comment


              • #8
                [: )] så utan avstånd mellan pukter å komma.
                Last edited by pazzo; 26 November 2012, 17:28.
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment


                • #9
                  Originally posted by pazzo
                  [: )] så utan avstånd mellan pukter å komma.
                  Tack. Då kan jag en gubbe.
                  Oj, nu blev det en blinkande med. OK, jag kan två.
                  Sportbilshistoria:
                  12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                  08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                  06-10 Porsche 924 N/A -83
                  01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                  97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Goc924
                    Tack. Då kan jag en gubbe.
                    Oj, nu blev det en blinkande med. OK, jag kan två.
                    Du kan titta på smileys nere till vänster i forum rules rutan så ser du va som fins
                    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                    S/y Mascot
                    S/y Rebell
                    20vT
                    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by pazzo
                      Du kan titta på smileys nere till vänster i forum rules rutan så ser du va som fins
                      Jaaa, nu hittade jag dem.

                      Ok, efter en MYCKET trevlig garageträff med imponerade garagepolare så kan man konstatera följande:
                      1. Läcker olja någonstans bakom ac kompressorn och i närheten av grenröret, dock inte ventilkåpan. Vi följde med lampa längs med kanten och hittade ingen oljesträng. Tips på vad som kan finnas där, innan man börjar riva?
                      2. Bilen är något söndermekad, med "konstig" dragning av slangar till intercooler. En slang är lägsta punkten på bilen!!!!
                      3. Luftfiltret ligger och slår mot vänster innerskärm
                      4. Värmeplåt över grenröret saknas
                      5. Många sladdar/gummiskydd till givare ser sönderböjda/slitna ut
                      6. Slangkopplingar har nästan decimeterstora gängpinnar som står rätt ut och i vissa fall ligger emot slangar och skaver.
                      7. Bilen pyser och frustar som värsta...ja, jag vet inte vad. Kan inte tänka mig att den lät så från fabrik.
                      8. Lycktorna var riktigt matta så det knappt kom ut något ljus alls. De polerades lite snabbt till klart godkänd synbarhet. Inställningen blir intressant, när man måste öppna huven, justera, stänga motorhuven, kontrollera och göra om igen. Finns det smartare sätt?
                      mm...mm...
                      Men det är detta jag tycker är kul. En riktig Wheeler Dealer uppfräschning.

                      Det hade varit fantastiskt att bara få se och fotografera hur en originalbil borde se ut. Finns det någon Coupé i Skåneland, i Lund Malmötrakten helst, som man kan komma och titta på?
                      Jag kommer titta mycket på Per Eldh's bilder, för han har en del intressanta lösningar.

                      Hör gärna av er till en tacksam själ.

                      mvh
                      Goran
                      Last edited by Goc924; 27 November 2012, 08:58.
                      Sportbilshistoria:
                      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                      06-10 Porsche 924 N/A -83
                      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                      Comment


                      • #12
                        En liten lista där ja..! Det blir väl lätt så på en gammal bil med yngre "entusiastiska" ägare tyvärr.
                        Ska försöka gissa lite..
                        1. Antingen avbruten pinnbult till grenröret (vissa av dem leder in i oljekanaler) eller läckage längre ned vid oljefiltret/slangarna till oljekylen..? Kanske troligast!
                        2. Bygg om bygg rätt! Går att bygga mkt mer effektivt än std-dragningen för FMIC-kittet som du kanske sett. Blir en del böjar/rör över då.
                        3. Enl. mig vinner man inte mkt på öppet filter, bara oljud och mer känsligt för regn/fukt. Speciellt inte om man har kvar resten av originalrören ner mot turbon. Bättre då att öppna upp originalboxen extra för mer luft på höga varvtal, alt. 3" trumpet istället för 2" original på boxen. Hade så själv och det blev en märkbar skillnad på toppen, utan extra oljud. Original pappersfilter flödar kanon och renar överlägset, bara man byter ofta.
                        4. Säkert pga turbobyte..? Försök hitta en ny, sitter där av en orsak.
                        5. Standard.. De spricker med tiden/värmen. Man kan antingen byta eller använda ny lämplig tejp.
                        6. Haha. De följer med FMIC-kittet.. Vanliga Biltemaslangklämmor funkar ju lika bra och väger mindre med.
                        7. Pga öppna filtret och kanske även öppen dump? Isf byt till återcirkulerande, och som sagt ovan även original filterbox om du vill ha tyst.
                        8. Standardfel det med, de går att polera både utan o innan. På mina räckte det med vanlig bilpolish, vaxning samt Ajax med trasa. För att komma åt insidan får man demontera lyktorna, värmepistol runt kanterna, lirka loss glaset från limningen. Sen limma ihop allt med nytt silikonlim när de är fräscha.
                        I ännu värre fall får man börja med sandpapper! Finns lite guider om du skrollar ned här: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=8386
                        9. Finns ett par Coupeer i Malmö! Axl bl.a.
                        Last edited by per; 29 November 2012, 13:32.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Wow. Du är ju en riktig guldgruva.

                          Kommer börja riva efter att familjetransporten fått nya skivor och belägg.

                          mvh
                          Goran
                          Sportbilshistoria:
                          12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                          08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                          06-10 Porsche 924 N/A -83
                          01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                          97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                          Comment


                          • #14
                            Kul med en ny Coupe ägare! Floric hade en projekttråd på forumet. Leta upp den och läs om allt som hände med kärran. Vi får hoppas att det inte kostar alltför mycket att återställa bilen till originalskick.

                            Ska du åka på banträffar så rekommenderar jag Club Alfa Romeo (CAR). De har bra organisation och är inte alltför dyra. Gelleråsen, Kinnekulle, Knutan m.fl. verkar vara på g nästa år. Som CAR medlem så är man också välkommen till Rudskogen i Norge. Den träffen anordnas av Corsa Italiana.

                            Trimma aset så ses vi på Gelleråsen nästa år
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment

                            Working...
                            X