Eftersom Freddan snart mördar mig om jag inte lägger upp en projekttråd så gör jag det nu för att slippa gömma mig
Bilen ifråga är en Uno Turbo kaross från 1990 som försetts med 2 liters motorn.
Spec
BLOCK OCH BOTTENDEL.
Croma block från 89 utan balansaxlar som försetts med oringar och en schysst honing av cylindrarna, samt nya kolvringar.
Jag använder mig utav 8v vevstakar och kolvar som modifierats för att fungera med 16v toppen.
REMMAR OCH SÅNT
Kamdrivning och all remdrift är ombyggd för att passa 16v och för att kunna köra med multiribb remmar.
KALLSIDAN
Insuget är taget från en tipo sedecivalvole och är modifierat för en extra spridarrad i bakkant.
Insugsrören är upp portade för att passa toppen som jag förövrigt själv portat och renoverat.
Cellpaketet är av märket Trust som svetsats om för att passa Fiaten.
DRIVLINA
Jag använder mig utav en lancia delta HPE / coupe turbo låda försedd med viscodiff. Som fungerar tillfredställande enligt mig.
Kopplingen är En Helix 215mm tryckplatta som samarbetar med OMP 4 puckad sinterlamel.
Kopplingssystemet har jag byggt om från dragande urtrampningslager till tryckande istället. Den hydraliska kopplingen är bortkastad till förmån av vajer för lite bättre känsla.
Drivaxlarna är original dock har den ena sidan fått kortas ned något och svetsats om.
Spakställ och vajrar har jag tagit ifrån en Delta HPE.
MOTORSTYRNING OCH BRÄNSLESYSTEM
Sprutet är av märket Emerald K6, efterträdaren till K3 och är helt nytt på marknaden och släpptes precis för allmänheten.
Dubbla biltema 025 pumpar, provflödade till 365L/h
En gammal rallycrosstank på 16liter.
10mm matarledning fram för att sedan Y korsas till bägge bränslebryggorna (fuelrail).
Dubbla Biltema Volvo soppafilter.
Trycket regleras av en Marelli regulator från en Ford sierra. Att det blev från en just från Ford är av den anledningen att de är ställbara med insexskruv.
Bilen ifråga är en Uno Turbo kaross från 1990 som försetts med 2 liters motorn.
Spec
BLOCK OCH BOTTENDEL.
Croma block från 89 utan balansaxlar som försetts med oringar och en schysst honing av cylindrarna, samt nya kolvringar.
Jag använder mig utav 8v vevstakar och kolvar som modifierats för att fungera med 16v toppen.
REMMAR OCH SÅNT
Kamdrivning och all remdrift är ombyggd för att passa 16v och för att kunna köra med multiribb remmar.
KALLSIDAN
Insuget är taget från en tipo sedecivalvole och är modifierat för en extra spridarrad i bakkant.
Insugsrören är upp portade för att passa toppen som jag förövrigt själv portat och renoverat.
Cellpaketet är av märket Trust som svetsats om för att passa Fiaten.
DRIVLINA
Jag använder mig utav en lancia delta HPE / coupe turbo låda försedd med viscodiff. Som fungerar tillfredställande enligt mig.
Kopplingen är En Helix 215mm tryckplatta som samarbetar med OMP 4 puckad sinterlamel.
Kopplingssystemet har jag byggt om från dragande urtrampningslager till tryckande istället. Den hydraliska kopplingen är bortkastad till förmån av vajer för lite bättre känsla.
Drivaxlarna är original dock har den ena sidan fått kortas ned något och svetsats om.
Spakställ och vajrar har jag tagit ifrån en Delta HPE.
MOTORSTYRNING OCH BRÄNSLESYSTEM
Sprutet är av märket Emerald K6, efterträdaren till K3 och är helt nytt på marknaden och släpptes precis för allmänheten.
Dubbla biltema 025 pumpar, provflödade till 365L/h
En gammal rallycrosstank på 16liter.
10mm matarledning fram för att sedan Y korsas till bägge bränslebryggorna (fuelrail).
Dubbla Biltema Volvo soppafilter.
Trycket regleras av en Marelli regulator från en Ford sierra. Att det blev från en just från Ford är av den anledningen att de är ställbara med insexskruv.
Comment