Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat uno 2,0 16v turbo (452hk)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat uno 2,0 16v turbo (452hk)

    Eftersom Freddan snart mördar mig om jag inte lägger upp en projekttråd så gör jag det nu för att slippa gömma mig

    Bilen ifråga är en Uno Turbo kaross från 1990 som försetts med 2 liters motorn.

    Spec

    BLOCK OCH BOTTENDEL.

    Croma block från 89 utan balansaxlar som försetts med oringar och en schysst honing av cylindrarna, samt nya kolvringar.

    Jag använder mig utav 8v vevstakar och kolvar som modifierats för att fungera med 16v toppen.

    REMMAR OCH SÅNT

    Kamdrivning och all remdrift är ombyggd för att passa 16v och för att kunna köra med multiribb remmar.

    KALLSIDAN

    Insuget är taget från en tipo sedecivalvole och är modifierat för en extra spridarrad i bakkant.

    Insugsrören är upp portade för att passa toppen som jag förövrigt själv portat och renoverat.

    Cellpaketet är av märket Trust som svetsats om för att passa Fiaten.

    DRIVLINA

    Jag använder mig utav en lancia delta HPE / coupe turbo låda försedd med viscodiff. Som fungerar tillfredställande enligt mig.
    Kopplingen är En Helix 215mm tryckplatta som samarbetar med OMP 4 puckad sinterlamel.

    Kopplingssystemet har jag byggt om från dragande urtrampningslager till tryckande istället. Den hydraliska kopplingen är bortkastad till förmån av vajer för lite bättre känsla.

    Drivaxlarna är original dock har den ena sidan fått kortas ned något och svetsats om.

    Spakställ och vajrar har jag tagit ifrån en Delta HPE.

    MOTORSTYRNING OCH BRÄNSLESYSTEM

    Sprutet är av märket Emerald K6, efterträdaren till K3 och är helt nytt på marknaden och släpptes precis för allmänheten.

    Dubbla biltema 025 pumpar, provflödade till 365L/h
    En gammal rallycrosstank på 16liter.
    10mm matarledning fram för att sedan Y korsas till bägge bränslebryggorna (fuelrail).
    Dubbla Biltema Volvo soppafilter.

    Trycket regleras av en Marelli regulator från en Ford sierra. Att det blev från en just från Ford är av den anledningen att de är ställbara med insexskruv.
    Last edited by cerveza; 10 September 2010, 00:17.
    Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

  • #2
    Spridarna. 4st Saab 360cc och 4st Lancia Delta 16v.
    Spridarna går på 3,5 bars grundtryck.
    En liten notis är att Delta spridarna flödade 410cc på 3,5 bar.

    TOPPEN.

    Som tidigare har nämnts ger vi en egen plats här.

    Original ventilstorlek in/ut, dock nya insugsventiler.
    Säte och ventilvinklar är tråkigt nog fortfarande original pga att jag var alldeles för taggad på att få ihop det.
    Min gode vän Erland Cox på www.topplockverkstan.se skall dock göra nya till mig när tid finnes.

    Insugskanalen är helt bearbetad från grunden med ökad area hela vägen och med breddat golv vid innerradien.
    Rest i taket för en gynsammare vinkel mot långradien och bakredelen av säte och ventil.

    Avgassidan brydde jag mig inte om, även om den hade behövt sig en ordentlig tillsnyggning. Det tar vi nästa gång

    Klämspalten är modifierad genom kolv och förbränningsrums arbete för att kunna köras på mycket effekt på vanlig bensin utan självantändning (spikningar).
    Detta fungerade så bra att jag kunde köra 23,5 graders förtändning på full mutter och belastning.

    INREDNING

    två stolar en ratt samt lite livsnödvändiga mätare, inget annat.

    VARMSIDAN / TURBO

    Original grenrör kom jag har klätt med en Holset HX 35/40 med 54mm inucer och billet impeller och 65mm avgas impeller.
    Gängat i avgastemp i grenröret.

    Tryckrören är av 2,5"/3" rör.
    Avgassystemet består av 3" från turbon hela vägen bak till en Biltema 3" dämpare.

    Tja Det mesta har byggts av gammal skrit jag Hittat i TS Motorsports container ( alla andra containrar för den delen oxå) . och lite Biltema grejor på det så kan man inte annat än att lyckas. Eller ??

    Det som igentligen kostar för den gemene man är ju Insprutningen, Men eftersom det är mina vänner som äger TS Motor/ Motorsport så fick jag det till bra pris och fick slavarbeta lite
    Tack till Tommy och Sverker.


    NEDAN BILDER!! Kommer lite gammla bilder från mitt garage innehållande min första Uno med 1301cc för att komma till den nya karossen som först fick en lancia 16v motor som bestämde sig för att pajja vevlagerna på 4 testrundan. som lämnade plats åt en croma 8v turbo motor som bromsades till 370hk 434nm med modifierat Opel Rekord sprut från 86.






    byggde en distans till medbringaren inne vid lådan då en drivaxel var för kort när jag monterade 2liters motorn å låda




    H-profilare....








    kopplingen från helix autosport





    Last edited by cerveza; 24 August 2010, 13:40.
    Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

    Comment


    • #3
      bromspapper ....










      bilder på hur hon ser ut nu med 2 litraren ... lite fixad i karossen med ny front






















      slänger in lite bilder på när det satt en 16v oxå ...å lite bilder på mitt nya insug.... å annat lull lull
      Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

      Comment


      • #4



















        slänger in lite bilder på när det satt en 16v oxå ...å lite bilder på mitt nya insug.... å annat lull lull



        manlig laddtrycksmätare :wink:





        min instrumentpanel börjar bli klar......jag e fan ingen jävla sömerska iaf...det har jag kommit fram till



























        FORTFARANDE GAMLA BILDER.







        Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

        Comment


        • #5
          denna impar ju på brudarna :hihi: ...... NOT :doh:






          nya mjuka däck




          Byggde en grym 1301cc motor som jag sålde iväg.


















          Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

          Comment


          • #6
































            Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

            Comment


            • #7





              Croma 370hk motorn.


















              TURBON











              Gamla 8v bilder.

              kom inte och säg att mitt golv är oljigt och skitigt... det är bilderna som förvränger det hela














              Min gamal 8v topp

              Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

              Comment


              • #8






















                DAX FÖR 8V DYNO













                Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

                Comment


                • #9



                  [/quote]

                  Block från croman är det som sitter i än idag
                  se så fin hon e


                  veven på plats


                  nya kolvar i stakarna... HATAR att montera dom där jäcla kolvbultslåsen
                  Visade sig senare att Stakarna var gjorda efter Cheva mått och fick ersättas med original som fortfarande sitter i


                  pure love




                  Möller in action


                  arg topp


                  jätte arg topp


                  sånna här e bra att ha i cylindrarna


                  dax att montera prosparket snart RIKTIGT SKIT SPRUT !!!!!


                  triggern till sprutet blir najs

                  Last edited by cerveza; 24 August 2010, 13:41.
                  Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

                  Comment


                  • #10



                    riktig skägglurk :lol:




                    gjorde även en ball hållare i toppen till min fördelarlösa tändning ...































                    Gammalt 8v insug obyggt för 8 spridare













                    En 1301cc topp som jag gjort.



                    Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

                    Comment


                    • #11






                      En annan 1301cc topp

                      Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

                      Comment


                      • #12
                        HÄDELSE =) en Volvo 531









                        Peugeot mi16 turbo motor som jag byggde till en kompis.



                        Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

                        Comment


                        • #13
                          Opel 8v turbo topp till en kompis.






                          Kände mig lite vild and crazy när vi skulla mappa kompisens volvo 850 turbo 550hk

                          Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

                          Comment


                          • #14
                            NYA BILDER!!!! =)

                            Nuvarande toppen på kärran.










                            Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

                            Comment


                            • #15




                              INTERCOOLER.









                              2 månader sedan



                              INSUG












                              GRENRÖR






                              Sitt nu inte bara och titta på bilderna utan fråga gärna och kommentera



                              Mvh Mattias
                              Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

                              Comment

                              Working...
                              X