Hej
Mitt namn är Goran och jag är en 67'a som gillar billiga, snygga, underskattade sportbilar och klassiska bilar enligt devisen "Most bang for the buck."
Jag lägger upp min bil som jag tycker är en riktig liten läckerbit. Röd, kurvig och med temperament väckte den (hon?) ett habegär.
Målet är att ha den som kul sportbil med vissa banbesök.
Men den är inte helt utan fläckar. Jag försöker få tag på tidigare ägare för att få en bättre bild av vad som är gjort och inte.
En hel den har jag redan koll på, men har en hel del mer att lära om bilen. Alla tips tas tacksamt emot.
Den har importerats 2007 av forummedlemmen Floric, vars Garaget-hemsida på bilen, jag fått mesta informationen från.
Floric's Garaget hemsida: http://www.garaget.org/?car=40328
Floric's hemsida på forumet, för historikens skull: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7610
Nedan kommer en summering.
Så här såg den ut vid köp...
...och den 20/6 2016 se längst ner..
Motor
Chip = FC Performance Stage 2 mappning:
Chip1: Första körningen med dålig generator och låg spänning till bränslepumpen: 283,2hk (6500rpm) / 408,8Nm (3850rpm)
Chip1: Andra körningen med lagad generator och full spänning till bränslepumpen: 269,2hk (6500rpm) / 393,1Nm (3600rpm)
Chip2: Första körningen: 267,7hk (6350rpm) / 338,5Nm (3800rpm)
Chip(gammalt) = Gtech1: 231Hk (5850rpm) / 326,1 Nm (3700rpm)
Kompressorhuset uppdaterat till (T28) 2860 C/W som har måtten 60x46,5 (original 60x42,5). Lagerhuset är brotschat till överdimension, för den låg över toleransen. Viktballanserad och ljudballanserad, kallas också för VSR. 360 graders lager.
Hårdare wastegate, öppnar vid cirka 0,6-0,7 Bar.
Modiferad luftfilterbox med standardfilter (BMC sportluftfilter finns separat)
Dumpventil: Forge FMDV006 med grön fjäder efter tips från coachen Leighton på FC Performance.
FMIC - Front Mounted Intercooler till Fiat Coupé
Alfa GTA koppling
Röda silikonslangar till kylningen, 4-lagers.
Olja: Midland 5W50 Helsyntet
Tändstift: NGK BKUR7ET (BKUR6ET)
Kända servicar:
Kamremsbyte och service: 2007-08-20
Kamrem, vattenpump, diverse drivremmar, olje och filterbyte bytade 2012-08-15.
Olja och oljefilter bytt 2013-08-29 (189281 km): Midland 5W50 Helsyntet
Olja och oljefilter bytt 2016-05-31 (197676 km): Midland 5W50 Helsyntet
Bromsar
Slitzade "3G" Skivor fram, 10 Slitz.
RED DOT bromsbelägg från PEANSWEDEN
Chassi
H&R Sänkningsfjädrar 35mm
Fjäderbenstag "Plus"-modell fram
Eibach camberbultar fram
Whiteline 22mm krängningshämmare bak
Nedre framvagnsstag från: Stagman
Bra att ha sida för beräkning av chassi: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
Interiör
SIMONI RACING Turbotrycksmätare på klockans plats
Pimpad instrumentpanel med kromringar.
Skaffa bättre mittpanel med hela skruvfästen på baksidan, och pimpa den med kromade ringar - Klart
Exteriör
Färg: 168/F
Fälgar och Däck
Stilauto SR 500 7x17", ET38, 4x100 fälgar (21,5lb/9,75kg/st) på sommardäcken 215/45-17 91W Nankang Ultra Sport NS2 med datummärkning 1509
20mm bolt-on spacers fram med Tunermuttrar (=Torx), bak har jag Tunerbultar 29mm (=Torx) med flytande kona.
Optimalt 16": 205/50, 225/45, 17": 225/40(finns ej), 215/40, 205/40
Däcktryck: F=2,7, B=2,2
Aluminiumfälgar till Fiat Coupé:
20VT - 9.15kg (Original däckstorlek 7x16" ET40 205/50-16)
20VT LE - 9,35kg
20VT Plus - 9.3kg (225/45-16)
20V n/a - 6,5x15" - 9kg, 7x16" - 8,465kg (Får inte plats med stora Brembobromsarna i 20VT)
16VT, 6,5x15" - 9kg, 6,5x16" - 10,5kg (Får inte plats med stora Brembobromsarna i 20VT)
16V n/a - 6,5x15" - 9kg (Får inte plats med stora Brembobromsarna i 20VT)
Att göra-lista
Köpa ny termostat och installera - Klart
Fixa ny wastegate - Klart
Fixa oljeläckage1 vid diffbroms, byte av packbox och o-ring i lagerhus och o-ring på mellanaxeln. - Klart
Fixa oljeläckage2 vid nedre motorfäste höger sida. Byte av, av ålder tillplattad och förhårdnad o-ring mellan sandwich och oljepumpshuset. - Klart
Fixa kylvätskeläckage1 vid grenröret genom ny packning, packningstätning och nya bultar - Klart
Fixa kylvätskeläckage2 vid övre slangen till kylaren. Spricka i anslutningen. Ny kylare inköpt och bytt. - Klart
Fixa hel kamremskåpa - (Limmat spricka i befintlig) - Klart
Fixa ny hel ac-remskåpa - Klart
Fixa ny hasplåt - Klart
Fixa original IC - Klart
Fixa nya silikonslangar till kylningen - Klart
Fixa original luftfilterbox - Klart
Fixa tornstag - Klart
Fixa bakre Whiteline 22mm krängare - Klart
Dra om IC slangarna - Klart
Rengöra expansionsbehållaren - Klart
Skaffa nyare strålkastare och polerat upp dem - Klart
Fixa grenrörsvärmeplåt och vrida den rätt så den sitter i sina tre fästpunkter. - Klart
Fixa downpipe-fäste till underrede - Klart
Fixa original luftfilterbox - Klart
Byta skumgummipackningar: 46305577(v) - Klart , 46305576(h) - Finns ej få tag på
Skaffa luftkanal till oljekylare - Klart
Reparera mittkonsol - Klart
Skaffa ny turbotrycksmätare - Klart
Skaffa 4st 20mm spacers, kortade bultar och tunermuttrar så jag kan montera fälgarna rätt. - Klart
Vidga styrhål i downpipe, i övergången från turbon till downpipe, att v-bandet kniper ihop ordentligt och tätar. - Klart
Skaffa och montera avgaspackning mellan downpipe och katalysator. - Klart
Skaffa och montera fästjärn till turbon. - Klart
Skaffa och montera värmeplåt till oljereturen från turbon till sumpen. - Klart
Hjulinställning. - Klart
Fixa spänningsfall till bränslepumpen - Klart
Renovera/skaffa ny generator - Klart
Fixa till den något sneda fronten.
Lacka om vissa delar av bilen om inte hela.
Massera ut småbulor i karossen.
Aktiviteter och trådar jag skapat eller svarat i och länkar till dessa
Byte av motorbussningar
Vad tömmer batteriet
Kul/bra att ha
Svart skinninredning
Luftkanal till original IC
Skaffa fälgar 4x98, 7x17", alt. original- eller Plus-fälgar - Klart
För lättare och seriösa racefälgar: Team Dynamics 1.2 Pro Race
Racestol modell större (192cm och 92kg)
Bra länkar
"How to..." från fccuk
ABS bromsar - diagnostik
Byte av chip
Byte av "hose-of-death"
Byte av krängare
Byte av termostat
Lufta kylsystemet
Dra ny spänningskabel till bränslepumpen (1)
Dra ny spänningskabel till bränslepumpen (2)
Dra ny spänningskabel till bränslepumpen (3)
Fräscha upp instrumentpanelen
Koppla om stereons ISO kontakt till switchad matning.
Renovera generator
Blueflame avgassystem
Vikter
Vikt: Tjänstevikt enligt reg papper 1420kg
Racetider
Knutstorp:
Sturup:
Ha det bättre
Goran
Mitt namn är Goran och jag är en 67'a som gillar billiga, snygga, underskattade sportbilar och klassiska bilar enligt devisen "Most bang for the buck."
Jag lägger upp min bil som jag tycker är en riktig liten läckerbit. Röd, kurvig och med temperament väckte den (hon?) ett habegär.
Målet är att ha den som kul sportbil med vissa banbesök.
Men den är inte helt utan fläckar. Jag försöker få tag på tidigare ägare för att få en bättre bild av vad som är gjort och inte.
En hel den har jag redan koll på, men har en hel del mer att lära om bilen. Alla tips tas tacksamt emot.
Den har importerats 2007 av forummedlemmen Floric, vars Garaget-hemsida på bilen, jag fått mesta informationen från.
Floric's Garaget hemsida: http://www.garaget.org/?car=40328
Floric's hemsida på forumet, för historikens skull: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7610
Nedan kommer en summering.
Så här såg den ut vid köp...
...och den 20/6 2016 se längst ner..
Motor
Chip = FC Performance Stage 2 mappning:
Chip1: Första körningen med dålig generator och låg spänning till bränslepumpen: 283,2hk (6500rpm) / 408,8Nm (3850rpm)
Chip1: Andra körningen med lagad generator och full spänning till bränslepumpen: 269,2hk (6500rpm) / 393,1Nm (3600rpm)
Chip2: Första körningen: 267,7hk (6350rpm) / 338,5Nm (3800rpm)
Chip(gammalt) = Gtech1: 231Hk (5850rpm) / 326,1 Nm (3700rpm)
Kompressorhuset uppdaterat till (T28) 2860 C/W som har måtten 60x46,5 (original 60x42,5). Lagerhuset är brotschat till överdimension, för den låg över toleransen. Viktballanserad och ljudballanserad, kallas också för VSR. 360 graders lager.
Hårdare wastegate, öppnar vid cirka 0,6-0,7 Bar.
Modiferad luftfilterbox med standardfilter (BMC sportluftfilter finns separat)
Dumpventil: Forge FMDV006 med grön fjäder efter tips från coachen Leighton på FC Performance.
FMIC - Front Mounted Intercooler till Fiat Coupé
Alfa GTA koppling
Röda silikonslangar till kylningen, 4-lagers.
Olja: Midland 5W50 Helsyntet
Tändstift: NGK BKUR7ET (BKUR6ET)
Kända servicar:
Kamremsbyte och service: 2007-08-20
Kamrem, vattenpump, diverse drivremmar, olje och filterbyte bytade 2012-08-15.
Olja och oljefilter bytt 2013-08-29 (189281 km): Midland 5W50 Helsyntet
Olja och oljefilter bytt 2016-05-31 (197676 km): Midland 5W50 Helsyntet
Bromsar
Slitzade "3G" Skivor fram, 10 Slitz.
RED DOT bromsbelägg från PEANSWEDEN
Chassi
H&R Sänkningsfjädrar 35mm
Fjäderbenstag "Plus"-modell fram
Eibach camberbultar fram
Whiteline 22mm krängningshämmare bak
Nedre framvagnsstag från: Stagman
Bra att ha sida för beräkning av chassi: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
Interiör
SIMONI RACING Turbotrycksmätare på klockans plats
Pimpad instrumentpanel med kromringar.
Skaffa bättre mittpanel med hela skruvfästen på baksidan, och pimpa den med kromade ringar - Klart
Exteriör
Färg: 168/F
Fälgar och Däck
Stilauto SR 500 7x17", ET38, 4x100 fälgar (21,5lb/9,75kg/st) på sommardäcken 215/45-17 91W Nankang Ultra Sport NS2 med datummärkning 1509
20mm bolt-on spacers fram med Tunermuttrar (=Torx), bak har jag Tunerbultar 29mm (=Torx) med flytande kona.
Optimalt 16": 205/50, 225/45, 17": 225/40(finns ej), 215/40, 205/40
Däcktryck: F=2,7, B=2,2
Aluminiumfälgar till Fiat Coupé:
20VT - 9.15kg (Original däckstorlek 7x16" ET40 205/50-16)
20VT LE - 9,35kg
20VT Plus - 9.3kg (225/45-16)
20V n/a - 6,5x15" - 9kg, 7x16" - 8,465kg (Får inte plats med stora Brembobromsarna i 20VT)
16VT, 6,5x15" - 9kg, 6,5x16" - 10,5kg (Får inte plats med stora Brembobromsarna i 20VT)
16V n/a - 6,5x15" - 9kg (Får inte plats med stora Brembobromsarna i 20VT)
Att göra-lista
Köpa ny termostat och installera - Klart
Fixa ny wastegate - Klart
Fixa oljeläckage1 vid diffbroms, byte av packbox och o-ring i lagerhus och o-ring på mellanaxeln. - Klart
Fixa oljeläckage2 vid nedre motorfäste höger sida. Byte av, av ålder tillplattad och förhårdnad o-ring mellan sandwich och oljepumpshuset. - Klart
Fixa kylvätskeläckage1 vid grenröret genom ny packning, packningstätning och nya bultar - Klart
Fixa kylvätskeläckage2 vid övre slangen till kylaren. Spricka i anslutningen. Ny kylare inköpt och bytt. - Klart
Fixa hel kamremskåpa - (Limmat spricka i befintlig) - Klart
Fixa ny hel ac-remskåpa - Klart
Fixa ny hasplåt - Klart
Fixa original IC - Klart
Fixa nya silikonslangar till kylningen - Klart
Fixa original luftfilterbox - Klart
Fixa tornstag - Klart
Fixa bakre Whiteline 22mm krängare - Klart
Dra om IC slangarna - Klart
Rengöra expansionsbehållaren - Klart
Skaffa nyare strålkastare och polerat upp dem - Klart
Fixa grenrörsvärmeplåt och vrida den rätt så den sitter i sina tre fästpunkter. - Klart
Fixa downpipe-fäste till underrede - Klart
Fixa original luftfilterbox - Klart
Byta skumgummipackningar: 46305577(v) - Klart , 46305576(h) - Finns ej få tag på
Skaffa luftkanal till oljekylare - Klart
Reparera mittkonsol - Klart
Skaffa ny turbotrycksmätare - Klart
Skaffa 4st 20mm spacers, kortade bultar och tunermuttrar så jag kan montera fälgarna rätt. - Klart
Vidga styrhål i downpipe, i övergången från turbon till downpipe, att v-bandet kniper ihop ordentligt och tätar. - Klart
Skaffa och montera avgaspackning mellan downpipe och katalysator. - Klart
Skaffa och montera fästjärn till turbon. - Klart
Skaffa och montera värmeplåt till oljereturen från turbon till sumpen. - Klart
Hjulinställning. - Klart
Fixa spänningsfall till bränslepumpen - Klart
Renovera/skaffa ny generator - Klart
Fixa till den något sneda fronten.
Lacka om vissa delar av bilen om inte hela.
Massera ut småbulor i karossen.
Aktiviteter och trådar jag skapat eller svarat i och länkar till dessa
Byte av motorbussningar
Vad tömmer batteriet
Kul/bra att ha
Svart skinninredning
Luftkanal till original IC
Skaffa fälgar 4x98, 7x17", alt. original- eller Plus-fälgar - Klart
För lättare och seriösa racefälgar: Team Dynamics 1.2 Pro Race
Racestol modell större (192cm och 92kg)
Bra länkar
"How to..." från fccuk
ABS bromsar - diagnostik
Byte av chip
Byte av "hose-of-death"
Byte av krängare
Byte av termostat
Lufta kylsystemet
Dra ny spänningskabel till bränslepumpen (1)
Dra ny spänningskabel till bränslepumpen (2)
Dra ny spänningskabel till bränslepumpen (3)
Fräscha upp instrumentpanelen
Koppla om stereons ISO kontakt till switchad matning.
Renovera generator
Blueflame avgassystem
Vikter
Vikt: Tjänstevikt enligt reg papper 1420kg
Racetider
Knutstorp:
Sturup:
Ha det bättre
Goran
Comment