Har haft problemet nu ett tag att bilen plötsligt hugger till och tappar all ork och kraft och typ misständer / får ingen bensin om jag håller över 5-10% gas.
Detta händer ENDAST då jag gasar med bilen, men bilen har också börja kännas svagare nu när jag kört de sista veckorna.
När jag körde härom helgen Eskilstuna - Jönköping - Eskilstuna så röck bilen till nån enstaka gång på vägen hem, annars betedde den sig riktigt fint och gick klockrent.
idag skulle jag ut och testa om det blivit något bättre resultat efter att jag rengjort EBV'n. Kör ett tag, åker och tankar och så vidare. Känner att bilen inte har samma "ork" när jag ger fullgas, så här har det varit ett tag men endast när det är lite varmare ute verkar det som. Ibland om jag släpper ner till ca 80% gas och sen ger fullt igen så "kommer" turbon tillbaks och bilen går precis som den ska gå.
Sen blir den lika halv-kass igen. Känns som att turbon inte laddar fullt, som att jag saknar en 60-70 Hk. Som exempel så seeeegar den sig upp till 5ans växel, och vid 210 - 220 är allt ork borta, känns som den med lite tur skulle maxa 230.
När jag körde hem från Elmia var det dock nått helt annat, då gick bilen precis som den ska och rullade stabilt och fint i 230 med kraft kvar.
I alla fall, åter till dagens körning.
Trycker ner fullt på motorvägen och som vanligt så halvsegar bilen lite. Uppe vid en 4000 rpm på 5an så hackar den till och det känns som bensinen är slut som vanligt, kan inte ge mer än 5- 10% gas annars dör motorn. Ungefär som man drar av tändningen och försöker gasa "böööööhhhh". Lyckas ta mig av motorvägen sen dör bilen helt, försöker starta den men den bara dör igen.
Låter den stå en 5 minuter, sen startar jag och nu funkar den prima igen...
VAD FAN ÄR DET HÄR!?
Blev ganska långt, men för er sötnosar som orkat läsa; är det någon som har haft samma problem eller vet vad som kan vara fel?
Bilen är chippad med Gtech1 chippet och har orginal tändstift, tvivlar dock på att det är tändstiften som är felet, snarare att bilen blir för varm eller nått. Kände på avgaserna som kom ut ur avgasröret och de var riktigt varma, fast så kanske det ska vara? Tempmätarn och oljemätarn ligger på normala nivåer i alla fall. Ska dock kolla tändstiften senare idag.
Har rengjort EBV och bränslefiltret är nytt.
Detta händer ENDAST då jag gasar med bilen, men bilen har också börja kännas svagare nu när jag kört de sista veckorna.
När jag körde härom helgen Eskilstuna - Jönköping - Eskilstuna så röck bilen till nån enstaka gång på vägen hem, annars betedde den sig riktigt fint och gick klockrent.
idag skulle jag ut och testa om det blivit något bättre resultat efter att jag rengjort EBV'n. Kör ett tag, åker och tankar och så vidare. Känner att bilen inte har samma "ork" när jag ger fullgas, så här har det varit ett tag men endast när det är lite varmare ute verkar det som. Ibland om jag släpper ner till ca 80% gas och sen ger fullt igen så "kommer" turbon tillbaks och bilen går precis som den ska gå.
Sen blir den lika halv-kass igen. Känns som att turbon inte laddar fullt, som att jag saknar en 60-70 Hk. Som exempel så seeeegar den sig upp till 5ans växel, och vid 210 - 220 är allt ork borta, känns som den med lite tur skulle maxa 230.
När jag körde hem från Elmia var det dock nått helt annat, då gick bilen precis som den ska och rullade stabilt och fint i 230 med kraft kvar.
I alla fall, åter till dagens körning.
Trycker ner fullt på motorvägen och som vanligt så halvsegar bilen lite. Uppe vid en 4000 rpm på 5an så hackar den till och det känns som bensinen är slut som vanligt, kan inte ge mer än 5- 10% gas annars dör motorn. Ungefär som man drar av tändningen och försöker gasa "böööööhhhh". Lyckas ta mig av motorvägen sen dör bilen helt, försöker starta den men den bara dör igen.
Låter den stå en 5 minuter, sen startar jag och nu funkar den prima igen...
VAD FAN ÄR DET HÄR!?
Blev ganska långt, men för er sötnosar som orkat läsa; är det någon som har haft samma problem eller vet vad som kan vara fel?
Bilen är chippad med Gtech1 chippet och har orginal tändstift, tvivlar dock på att det är tändstiften som är felet, snarare att bilen blir för varm eller nått. Kände på avgaserna som kom ut ur avgasröret och de var riktigt varma, fast så kanske det ska vara? Tempmätarn och oljemätarn ligger på normala nivåer i alla fall. Ska dock kolla tändstiften senare idag.
Har rengjort EBV och bränslefiltret är nytt.
Comment