Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupén dör? :(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Coupén dör? :(

    Har haft problemet nu ett tag att bilen plötsligt hugger till och tappar all ork och kraft och typ misständer / får ingen bensin om jag håller över 5-10% gas.

    Detta händer ENDAST då jag gasar med bilen, men bilen har också börja kännas svagare nu när jag kört de sista veckorna.
    När jag körde härom helgen Eskilstuna - Jönköping - Eskilstuna så röck bilen till nån enstaka gång på vägen hem, annars betedde den sig riktigt fint och gick klockrent.
    idag skulle jag ut och testa om det blivit något bättre resultat efter att jag rengjort EBV'n. Kör ett tag, åker och tankar och så vidare. Känner att bilen inte har samma "ork" när jag ger fullgas, så här har det varit ett tag men endast när det är lite varmare ute verkar det som. Ibland om jag släpper ner till ca 80% gas och sen ger fullt igen så "kommer" turbon tillbaks och bilen går precis som den ska gå.
    Sen blir den lika halv-kass igen. Känns som att turbon inte laddar fullt, som att jag saknar en 60-70 Hk. Som exempel så seeeegar den sig upp till 5ans växel, och vid 210 - 220 är allt ork borta, känns som den med lite tur skulle maxa 230.
    När jag körde hem från Elmia var det dock nått helt annat, då gick bilen precis som den ska och rullade stabilt och fint i 230 med kraft kvar.
    I alla fall, åter till dagens körning.
    Trycker ner fullt på motorvägen och som vanligt så halvsegar bilen lite. Uppe vid en 4000 rpm på 5an så hackar den till och det känns som bensinen är slut som vanligt, kan inte ge mer än 5- 10% gas annars dör motorn. Ungefär som man drar av tändningen och försöker gasa "böööööhhhh". Lyckas ta mig av motorvägen sen dör bilen helt, försöker starta den men den bara dör igen.
    Låter den stå en 5 minuter, sen startar jag och nu funkar den prima igen...
    VAD FAN ÄR DET HÄR!?

    Blev ganska långt, men för er sötnosar som orkat läsa; är det någon som har haft samma problem eller vet vad som kan vara fel?

    Bilen är chippad med Gtech1 chippet och har orginal tändstift, tvivlar dock på att det är tändstiften som är felet, snarare att bilen blir för varm eller nått. Kände på avgaserna som kom ut ur avgasröret och de var riktigt varma, fast så kanske det ska vara? Tempmätarn och oljemätarn ligger på normala nivåer i alla fall. Ska dock kolla tändstiften senare idag.

    Har rengjort EBV och bränslefiltret är nytt.
    Last edited by FloRic; 12 April 2007, 14:31.
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

  • #2
    Kan..

    ..det vara kam, eller vevaxelgivaren som spökar.
    Är ju en spole, har jag för mig, och den ändrar sig i värde om den är lite kass. Har haft exakt samma problem på en Tempra. Helt plötsligt så tappar den orken... Få det kollat. Har för mig att kamlägesgivaren kostar ca 2000 kr, o vevaxelgivaren ca 800 Kr.
    På feldiagnostiken, så sägerden, "fel tändpuls". När den får fel tändpuls så stängs tändning o bensintillförsel av, har jag för mig. Hände ofta efter en stund, när spolen började bli varm. sen kunde man köra normalt igen efter ca 15 min.När det inträffade så gick den som en "hussa" dvs på både 1-2-3 cylindrar.

    Mvh Alex.
    Last edited by alex102; 12 April 2007, 13:44.

    Comment


    • #3
      Du har inte gjort någon slags motortvätt nyligen ?
      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

      Comment


      • #4
        Har liknande problem på en citroen, verkar vara spjälllägesgivaren som är problemet i den.
        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

        Comment


        • #5
          Originally posted by Fuel
          Du har inte gjort någon slags motortvätt nyligen ?
          Nope, inte alls.
          Det är ingen olja eller något som läcker heller, lite dammigt där inne bara.
          Tidigare bilar:
          Volvo 480ES 2006-2007
          BMW 320i E30 2007-2008
          Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
          Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
          + nån volvo 740 samt volvo 240

          Comment


          • #6
            Rengjort EBV:n antar jag?
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Rengjort EBV:n antar jag?
              Japp! Fick för mig att det hette LMM ett tag.
              Tidigare bilar:
              Volvo 480ES 2006-2007
              BMW 320i E30 2007-2008
              Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
              Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
              + nån volvo 740 samt volvo 240

              Comment


              • #8
                Fick själv ganska likadanna symptom av motortvätt, kollat så tändstiften/tändningen mår bra?
                -Coupe 16vt -95-
                -Punto 60 -06-
                -Alfa 156 JTS -04-

                Comment


                • #9
                  Bränslefiltret kanske nästan är helt igensatt

                  Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by FloRic
                    Japp! Fick för mig att det hette LMM ett tag.
                    Ok, så du har inte gjort ren LMM (luftmassemätaren) ännu? Vi vet ju inte hur länge bilen haft filtret osv..
                    Men bilen verkar gå så dåligt att det låter som tjuvluft, kamläges givaren eller kamtidsvariatorn.. Såna har ju gått sönder förr.
                    Last edited by per; 12 April 2007, 16:13.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Kan ju i princip vara vad som helst!
                      kanske dags för en fiat felsök-dator, kan bli billigare än att byta halva bilen på delar, om det nu skulle vara nån givare!
                      -Coupe 16vt -95-
                      -Punto 60 -06-
                      -Alfa 156 JTS -04-

                      Comment


                      • #12
                        hade samma problem på min calibra när den blir varm varma dagar ute är det så med din också var ju akllt under elmia
                        [img]on

                        Comment


                        • #13
                          Nu har det blivit ännu värre.. Bilen startar knappt alls och går inte på alla cylindrar.
                          När man vrider på tändningen så går bilen igång i några sekunder och ligger vääldigt ostabilt på mellan 500 - 800 rpm och dör efter några sekunder. Ska köpa nya stift om någon timme, ett av de stift som satt på verkade vara så gott som fastväxt med själva motorn, har aldrig varit med om något som varit så svårt att få loss, det knakade verkligen när när man tillslut lyckades vrida den någon millimeter.. Fick i alla fall loss alla 5 stift tillslut och "piggen" var ganska mycket rundad på alla 5, annars så såg de bra ut.

                          Som sagt, bilen startar i några sekunder, låter skit och dör sedan igen. För mycket luft? Hmmm tror inte det, problemet har funnits ett bra tag men sakta blivit värre och värre verkar det som, hade det varit för mycket luft tror jag att det skulle blivit mer "direkt".
                          Hoppas det gör susen med tändstiftbyte, annars blir det inte kul.. alls..
                          Tidigare bilar:
                          Volvo 480ES 2006-2007
                          BMW 320i E30 2007-2008
                          Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                          Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                          + nån volvo 740 samt volvo 240

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by FloRic
                            Nu har det blivit ännu värre.. Bilen startar knappt alls och går inte på alla cylindrar.
                            När man vrider på tändningen så går bilen igång i några sekunder och ligger vääldigt ostabilt på mellan 500 - 800 rpm och dör efter några sekunder. Ska köpa nya stift om någon timme, ett av de stift som satt på verkade vara så gott som fastväxt med själva motorn, har aldrig varit med om något som varit så svårt att få loss, det knakade verkligen när när man tillslut lyckades vrida den någon millimeter.. Fick i alla fall loss alla 5 stift tillslut och "piggen" var ganska mycket rundad på alla 5, annars så såg de bra ut.

                            Som sagt, bilen startar i några sekunder, låter skit och dör sedan igen. För mycket luft? Hmmm tror inte det, problemet har funnits ett bra tag men sakta blivit värre och värre verkar det som, hade det varit för mycket luft tror jag att det skulle blivit mer "direkt".
                            Hoppas det gör susen med tändstiftbyte, annars blir det inte kul.. alls..
                            Blir tändstift imorn istället, mackarna idag verkar föredra att ha 100 olika sortes oster och mjölkpaket istället för tändstift, åker till MICRO imorn istället.
                            Tidigare bilar:
                            Volvo 480ES 2006-2007
                            BMW 320i E30 2007-2008
                            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                            + nån volvo 740 samt volvo 240

                            Comment


                            • #15
                              Tändstiften kanske hjälper lite men jag tror inte det löser problemen helt. Påminner om problemen jag hade (har kvar lite granna...) med min saab 9000. Kunde inte fatta vad som var fel så jag lämna in den på auktoriserad verkstad. På felsökningen kom man fram till att gasspjälet å elektroniken som sköter hela den biten var kass. En nollställning av systemet samt byte av stift fick bilen att gå "90% av hur den egentligen ska gå". Byte av gasspjället hade troligtvis löst problemet helt men kostade 3k-4k så de va ju bara å glömma..

                              Detta är från mina erfarenheter som sagt, men det låter som om det har nånting med bränsletillförseln/bränsleblandningen.

                              Om inte stiften löser problemen så lämna in den för felsökning på en auktoriserad verkstad. Det är mitt råd!

                              //Tompa
                              Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                              Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                              Comment

                              Working...
                              X