Dax att skriva lite om vad som hänt med bilen denna säsongen!
Sammanfattning av det som jag gjort med bilen:
Turbo: Garrett GT28RS
Intercooler: FMIC
Chip: GTec2
Avgassystem: komplett 3"-system med 3"-downpipe + racekatalysator
Dumpventil: Forge DV006
Laddtryck: Electronic Boost controller, 2 inställbara lägen
Framvagn: Bilstein-dämpare, sänkt -40 mm med Novitec-fjädrar, -2 grader cambervinkel, 0 mm toe-out
Fälgar: 18" Radius R3
Bromsbelägg: Carbotech Panther Plus
Bromsskivor: Slitsade skivor av märket 3G
Strålkastare: Xenon-belysning (HID-kit)
Bränsletryck: Progressiv bränsletrycksregulator (Malpassi)
Ljudinstallation, se separat projekttråd om mitt ljudbygge:
http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=7117
En rykande originalturbo fick mig i höstas att fundera på att
uppgradera till större snurra.
Velade otroligt mycket om jag skulle renovera originalturbon eller köpa större.
Det blev till slut i vintras/våras inköp av en styck äkta Garrett GT28RS.
Köptes lätt begagnad (200 mil) av ChrisB på fccuk.
GT28RS till vänster, lillpojken till höger är originalturbon
Beslöt mig för att göra turbotransplantationen själv. Jag är ingen riktig mek-kille
så allt gick väl inte jättesmidigt... Men jag fick ihop allt till slut!!
GT28RS är inte direkt kompatibel utan en del anpassningar behöver göras för att få den på plats.
Bra guider om detta finns på http://www.fccuk.org/forum/
Jag köpte även ett rakt insugsrör (SIP=Straight Induction Pipe) för att få in så mycket luft som möjligt
till turbon utan massa böjar och skarvar. SIP:en gjordes special till ChrisB, fick med lite silikonslang
också. Original-luftflödesmätaren flyttas över till SIP:en. Till detta kopplade jag mitt BMC öppna sportfilter (syns ej på bild).
När man ändå plockar ner motordetaljer är det lika bra att passa på att polera lite...
Blänkade värmesköld, sitter ovanför turbon. Behövs, det blir rätt varmt!
Skaffade en stor intercooler för att få så kall luft som möjligt in till motorn.
IC'n är köpt via fccuk (timpyeon säljer dom), typ kopia av den som Pro Alloy tog fram.
Bilen i sin rätta miljö!
Har kört en del i vår/sommar med nya turbon utan att riktigt ha koll vilken prestanda bilen har samt om allt
är rätt inställt/iskruvat.
Nu i slutet av augusti var det äntligen dax för rullande landsväg.
Resultat: 320 hk / 390 Nm
= Nöjd Alex!
Comment