Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alex - Turbo PLUS - 320 hk GT28RS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alex - Turbo PLUS - 320 hk GT28RS



    Dax att skriva lite om vad som hänt med bilen denna säsongen!

    Sammanfattning av det som jag gjort med bilen:

    Turbo: Garrett GT28RS
    Intercooler: FMIC
    Chip: GTec2
    Avgassystem: komplett 3"-system med 3"-downpipe + racekatalysator
    Dumpventil: Forge DV006
    Laddtryck: Electronic Boost controller, 2 inställbara lägen
    Framvagn: Bilstein-dämpare, sänkt -40 mm med Novitec-fjädrar, -2 grader cambervinkel, 0 mm toe-out
    Fälgar: 18" Radius R3
    Bromsbelägg: Carbotech Panther Plus
    Bromsskivor: Slitsade skivor av märket 3G
    Strålkastare: Xenon-belysning (HID-kit)
    Bränsletryck: Progressiv bränsletrycksregulator (Malpassi)

    Ljudinstallation, se separat projekttråd om mitt ljudbygge:
    http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=7117


    En rykande originalturbo fick mig i höstas att fundera på att
    uppgradera till större snurra.
    Velade otroligt mycket om jag skulle renovera originalturbon eller köpa större.
    Det blev till slut i vintras/våras inköp av en styck äkta Garrett GT28RS.
    Köptes lätt begagnad (200 mil) av ChrisB på fccuk.

    GT28RS till vänster, lillpojken till höger är originalturbon



    Beslöt mig för att göra turbotransplantationen själv. Jag är ingen riktig mek-kille
    så allt gick väl inte jättesmidigt... Men jag fick ihop allt till slut!!
    GT28RS är inte direkt kompatibel utan en del anpassningar behöver göras för att få den på plats.
    Bra guider om detta finns på http://www.fccuk.org/forum/

    Jag köpte även ett rakt insugsrör (SIP=Straight Induction Pipe) för att få in så mycket luft som möjligt
    till turbon utan massa böjar och skarvar. SIP:en gjordes special till ChrisB, fick med lite silikonslang
    också. Original-luftflödesmätaren flyttas över till SIP:en. Till detta kopplade jag mitt BMC öppna sportfilter (syns ej på bild).



    När man ändå plockar ner motordetaljer är det lika bra att passa på att polera lite...
    Blänkade värmesköld, sitter ovanför turbon. Behövs, det blir rätt varmt!



    Skaffade en stor intercooler för att få så kall luft som möjligt in till motorn.
    IC'n är köpt via fccuk (timpyeon säljer dom), typ kopia av den som Pro Alloy tog fram.



    Bilen i sin rätta miljö!


    Har kört en del i vår/sommar med nya turbon utan att riktigt ha koll vilken prestanda bilen har samt om allt
    är rätt inställt/iskruvat.
    Nu i slutet av augusti var det äntligen dax för rullande landsväg.



    Resultat: 320 hk / 390 Nm

    = Nöjd Alex!
    Last edited by alx; 31 August 2007, 22:28.
    Coupé 20VT LE -99 Svart
    Camaro V8 1LE -14 Röd
    Huracan V10 610-4 -14 Grå
    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

  • #2
    Jag väntade bara på denna tråd! Mycket bra jobbat Alex kul att hon rullar igen med mer fart.

    Hur känns kopplingen? Håller den?
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Grattis grattis! Fy fan vad kul!

      Comment


      • #4
        Grymt ! 100 pållar mer än orginal Och att ha det svart på vitt !
        Coupe 16VT - On the road

        Comment


        • #5
          alx! posta 100-150 tid i 100-150 tråden :->
          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

          Comment


          • #6
            Grattis! =)

            Har du nån kurva på AFR?
            /Peter

            Comment


            • #7
              Jorå, har kurva på AFR. Det kommer. Är inte jättekompis med Excel just nu.

              Här är iallafall kurvan för Nm-Hk-BAR:


              Kopplingen har fungerat jättefint. Känns normal.
              Hittils kanske ska sägas... Ligger med nuvarande inställning på ca 390 Nm max.
              Vet ju nu vem som kan hjälpa till med kopplingsbyte!

              100-150-tid får jag försöka fixa också. Bäst är väl att filma hastighetsmätare och mäta tid efteråt i datorn.
              Coupé 20VT LE -99 Svart
              Camaro V8 1LE -14 Röd
              Huracan V10 610-4 -14 Grå
              Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

              Comment


              • #8
                Nice!

                Antar att du har A/R 0.64 på turbon?

                Har ni inte tokiga AFR med GTEC2?
                Piaggio Purejet -06
                Fiat Coupe 20VT-98

                Comment


                • #9
                  Just det glömde: vad har du för downpipe?
                  Piaggio Purejet -06
                  Fiat Coupe 20VT-98

                  Comment


                  • #10
                    btr:en,slangar går inte emot huv?
                    byta tillbaka till novitech? mitt gtec2 gav uselt afr.
                    SIP, Pro Alloy FMIC, HELIX CLUTCH, FERRITA 3" 100CELL RC, GT28RS, APEXI, TURBOSMART EBOOST2, BILSTEIN B6, BREMBO GOLD

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Seppo
                      btr:en,slangar går inte emot huv?
                      byta tillbaka till novitech? mitt gtec2 gav uselt afr.
                      han skrev i en annan tråd att han justerat bränsletrycket vid bänkningen så att afr:en blev bättre. Den gick på tok för fett från början vad jag förstått
                      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                      Comment


                      • #12
                        Den BTR jag använder är från Misab, progressiv 1:1.4 (394HR). Vid högre laddtryck får jag något för fet blandning vid höga varvtal. Det hade räckt att välja BTR-modellen som ger 1:1.2 (394) istället.
                        Här kan man se bränsletrycket för de olika BTRerna:


                        Jag får se om jag framöver byter "ner" mig till 1:1.2. Har dock en bra inställning på min boost controller som ger bra lambda-värde (bränsle/luft-kvot).
                        Har 2 inställningar, LOW och HIGH, som man själv skruvar in på valfritt värde.
                        HIGH är läget med 320 hk. Något fet blandning, kalla det lek-läge
                        LOW ger några hk lägre men bättre lambda.

                        BTR-slangarna går ej emot huven. Har inte skruvat fast den i något fäste ännu utan den sitter monterad i fjäderbensstaget med ett gäng rejäla buntband för tillfället.

                        Japp Kung, har A/R 0.64 på turbon. Gör att spool-up:en är rätt OK ändå för att vara en GT28RS.
                        Last edited by alx; 9 September 2007, 23:12.
                        Coupé 20VT LE -99 Svart
                        Camaro V8 1LE -14 Röd
                        Huracan V10 610-4 -14 Grå
                        Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                        Comment


                        • #13
                          Downpipen lät jag bygga special hos A-alt Avgassystem här i Göteborg.
                          3" med så stor volym som möjligt direkt efter turbon. Viktigt för att få snabb spool-up.
                          Inte lätt att bygga eftersom downpipen viker av direkt neråt. Men jag tycker dom lyckades riktigt bra!


                          Skinande nytt! Och så grovt som möjligt
                          Coupé 20VT LE -99 Svart
                          Camaro V8 1LE -14 Röd
                          Huracan V10 610-4 -14 Grå
                          Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                          Comment


                          • #14
                            En bild till på insugsröret. Vyn är densamma som luften har när den slungas in i turbons kompressorhjul.
                            Se så fri väg in till turbon. Endast en liten luftflödesmätare i vägen.
                            Ingen olja på den kan jag rapportera för dom som var intresserade av det!

                            Coupé 20VT LE -99 Svart
                            Camaro V8 1LE -14 Röd
                            Huracan V10 610-4 -14 Grå
                            Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                            Comment


                            • #15
                              Helt underbar tråd lite som en saga *Snyft snyft* med lyckligt slut.
                              With great power comes the bitches
                              Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                              Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                              Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                              Comment

                              Working...
                              X