Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har hittat anledningen till mitt laddtrycksproblem.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har hittat anledningen till mitt laddtrycksproblem.

    För dom som inte följt min projekttråd så köpte jag en specialturbo av GIK i juli förra året. (DYRT var det, över 10k kostade det mig)

    Jag körde med bilen i kanske 3 månader innan jag ställde av den.

    Redan från första dagarna då jag hade turbon så hade jag problem med laddtryck. Laddade max 0.9-1.0 bar när jag borde ha laddat 1.2-1.3 bar.
    Med wastegaten helt urkopplad laddade jag 1.1 bar nästan 1.2. (Med urkopplad wg ska laddtrycket i princip flyga upp till 2bar eller mer)

    Genom att skruva lite på wastegaten så lyckades jag få lite högre laddtryck och jag trodde att jag löst problemet.

    När jag körde med bilen i alla dessa månader så gick den riktigt bra tyckte jag, jag drog trots allt m3 e46, mk4 supror och andra snabba bilar och en 100-150 tid på 4.3 s är ju inte heller helt fel.

    I helgen rev jag ner insugsrör, ic och annat till förmån för en ny fmic.

    Detta var vad jag såg när jag tittade in i kompressorhuset:

    Attached Files
    Last edited by Fuel; 21 March 2008, 17:20.
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

  • #2
    Aaaaaaaaaajjjj!!
    Vad har åkt in där?
    Lider med din plånbok..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Väldigt konstigt, då jag med turbon haft orginalinsug och orginalfilter.
      Allt har varit tätt.
      Detta är troligtvis något som orsakats av ett föremål som är ca 1mm stort.

      Troligtvis har jag klantat mig vid ihopsättning av insug och annat, och såhär kan det gå!

      Så var försiktiga ni som byter turbo, så slipper det sluta såhär. Var för övrigt jäkligt försiktiga när ni pillar med insug. Som sagt, ett litet korn är allt som behövs för att förstöra en hel del.
      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

      Comment


      • #4
        Aj såg inte kul ut där!

        Men allt löser sig i slutändan!
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Slänger upp en halvbra bild på kompressorhuset när jag fick turbon
          Attached Files
          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

          Comment


          • #6
            ...

            ...usch fy satan va jobbigt...! Lider me dig. Jo, turbo`s är ju inte en billig vara....
            /Giallo Ginestra

            Comment


            • #7
              Trist..
              Men om du tycker den går hyffsat redan nu så borde den ju gå tokbra när det blir fixat
              Coupe 16VT - On the road

              Comment


              • #8
                Aj, måste skett på en gång som sagt.... Borde gå att få fixat för en billig peng där nere, men hjulet i sig, utna montering går säkert på 800 spänn eller så, om det inte är vanligt. Vet att de brukar vara dyra.
                Skönt i varje fall att du hitta felet.
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment


                • #9
                  Har fått en ny turbo nu!

                  Erland på GIK sade att något föremål troligtvis träffat bladen, sedan skapat obalans och sett till så att impellern slitits ut med tiden.
                  Även axeln var skev!

                  Han trodde dock inte att detta påverkade laddtryck, enligt honom var denna skada inte i det värsta laget. Troligtvis har wastegaten inte varit helt tät.
                  3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                  Comment


                  • #10
                    Skönt att det löst sig... nu blir det bara att sätta ihop allt och gasa järnet
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment

                    Working...
                    X