Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turtle Polermaskin.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

själv

skulle jag inte köra en meter mellan tvätt och polering men,men alla är ju olika.. Det blir ju damm på en gång det är ju bara att dra fingret längst ner på bilen efter en kort tur så brukar det synas...

/////HH

Comment

Köpte nya bilsport igår, verkar som om jag lagt på 2 lager vax utan att veta om det. Där ser man. ;-)

Någon som har erfarenheter av Lahegas cleaner? Antar att det är bättre att tvätta bilen med den än Sonax bilpolish innan man lägger på ett lager Sonax flytande hårdvax? För det är väl inga slipmedel i cleanern, om jag förstod saken rätt.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Comment

nej inget slipmedel i en cleaner.
        den använder du bara till för att göra rent lacken innan du polerar.

alltså se det inte som ett rngöringsmedlel som tar bort tjära å sådant.

utan det gör rent lacken i porerna å drar med skiten som ligger djupt.
        Last edited by santazia; 20 May 2004, 10:55.
        Fiat Bravo såld

Fiat uno turbo. uppäten av naturen avslutade sitt liv på skroten..

Fiat uno 75 sx -1988,o avstäld. **endast 3200 mil

Fiat Punto HGT

Comment

Originally posted by santazia
          nej inget slipmedel i en cleaner.
          den använder du bara till för att göra rent lacken innan du polerar.

alltså se det inte som ett rngöringsmedlel som tar bort tjära å sådant.

utan det gör rent lacken i porerna å drar med skiten som ligger djupt.
          Funkar cleaner mot flygrost?
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

Comment

Hmm... innan jag polerar... Så vad är det man skall göra? Köra cleaner, polermedel (vilket i så fall?) och sedan vax? Trodde att man använde cleanern som tvätt/polering.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Comment

börja med att tvätta bilen med avfettning, sedan shampo å svamp. .
              torka den sedan. sedan lackrengörningen. beror nog på vilken man använder. men d produkter jag har så lägger man på den som när man vaxar. alltså en trasa å sedan gni å gno..

sedan vet ej hur din bil ser ut. men sen är det att polera. först kanske om lacken e oxiderad. sedan ett medlel som tar på repor å grejer. en rubbing asså. sedan nått som får fram ett fint djup beror på vilken lack man har, å till sist ett flytande hårdvax.

men alltså vad för grejer man skall polera med är helt avörande från alck till lack. solid? klarlack, metallic mörk ljus pearl osv, sedan oxå vilken kondition den är i. sedan vad för vax du skall ha,, humm jag använder sonax flytade hårdvax, lätt att arbeta med. kan ta hela bilen på en gång utan att det torkar fasst å jobbar sig.

jag brukar lägga på vaxet med trasa sedan tvätta bort det med ett vanligt vaxbaserat shampo å svamp.,
              Fiat Bravo såld

Fiat Punto HGT

Comment

Så om man har en helt gul eller svart bil, ingen oxid och inte vill använda något med slipmedel i, vad skulle ni rekomendera för polermedel? Funderade på att köpa Lahegas cleaner och använder också Sonax flytande hårdvax, men vad bör man ha för polermedel då? Eventuella repor som finns får helt enkelt vara kvar, skulle nog bara skapa fler om man gav sig på något som slipar. Har helt missat det där med polermedel....

Comment

Jag körde Sonax rubbing för hand på farsans svarta Uno (flammig som fan), torka av, och sist Turtle flytande hårdvax.
                  Blev bra!
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

Comment

är det en solid lack? eller är det klarlack?
                    om du har klarlack så använd ett polermedel som får fram djupet i klarlacken. om inte så använd ett som får fram rätt färg, alltså ett som är lämpat för ex mörka solida lacker. det står på vad du skall ha. men ett tips. auto glym blir jäkligt bra resultat men håller inte specielt länge, så ta nått annat,

andra kanske tycker olika men så tycker jag.,
                    Fiat Bravo såld

Fiat Punto HGT

Comment

Originally posted by santazia
                      är det en solid lack? eller är det klarlack?
                      om du har klarlack så använd ett polermedel som får fram djupet i klarlacken. om inte så använd ett som får fram rätt färg, alltså ett som är lämpat för ex mörka solida lacker. det står på vad du skall ha. men ett tips. auto glym blir jäkligt bra resultat men håller inte specielt länge, så ta nått annat,

andra kanske tycker olika men så tycker jag.,
                      Vad ska man använda då? AutoSmart lr Turtle Vax produkter? Kanske nått annat?

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

Comment

jag använder sonax proffsgrejer eller vad man skall kalla det. vet inte om det går köpa i butik, för jag köper det av han som levererar till jobbet. men hos välsorterade ställen går det säkert, tror att micro har turtles hela sortiment.

sedan tror jag inte att autosmart, turlte oxh sonax ger så stor skillnad i resultat,

du känner ju det snart själv vilket som passar dig bäst, vilken produkt som du får bäst resultat utav, den som är mest lättjobbad.

men som sagt, rätt grej till rätt ändamål. försök inte att använda maskin till en rubbing som är avsedd för handtrasa, osv,
                        läs noga på förpackningen så blir allt fint.
                        Fiat Bravo såld

Fiat Punto HGT

Comment

Jag har aldrig vaxar, polerat lr liknande själv så jag vet inte vad som är bra/bäst men skulle pröva lite lätt så lär man sig... e dock orolig över att skada lacken... just därför undrar jag vad som kan passa bra. Micro har även Autoglym produkter som tydligen oxå ska va bra enligt en polare som har testat...

På micro säljer de Autoglyms paket med Vinyl & gummiglans, Super vax polish, färlgrent, bilshampo med vax, polerduk och tvättsvamp för 398kr, kanske kan va nått!

Comment

Skall Cleaner användas när lacken är fräsch?
                            Cleaner användas för rengöra djupet. Nu undrar jag om man inte kan ersätta den med diskmedel typ Yes.

Förra sommaren när jag vaxade Tipon med Sonax flytande vax blev resultatet väldigt bra.

Min nuvarande bil har en röd solid lack eftersom den är helt ny är jag rädd för att misslyckas.
                            Viper

Comment

jo men cleaner används för att få bort skit som kan skada lacken när du polerar, och för att få bort avlagringar å sånt som ligger uppepålacken,

aldrig provat yes. men känns inte som om det skulle funka. blir väll en ganska så fet hinna utav det? eller jag vet inte..

men är lacken väldigt fräsh så känns polering lite ogjort arbete.

jag brukar polera bilen på hösten, sedan bara lägga på ett nytt lager vax på våren.
                              Fiat Bravo såld

Fiat Punto HGT

Comment

Jag använder alltid Sonax Polish för att polera upp ytan samt ge den djup och fin lyster och lacken blir då ren. När jag vaxade bilen i helgen så avslutade jag med Sonax nya flytande hårdvax, Den nya silverblå flaskan. Jag är otroligt nöjd. Det gav en fin lyster samt ett väldigt hård yta. Jag är väldigt petigt skall väl tilläggas.

Jag har gått igenom de mesta fabrikat och sonax har varit bäst för mig genom åren i och med dess långtida skydd.

Dessutom har jag haft både vita, röda och svarta bilar samt lite metallic och Sonax polish och vax fungerar lika bra oavsett lacktyp. Nedan finns en länk till Auto motor och sport hemsida och deras senaste test.

http://www.automotorsport.se/artikel...p?version=6433

Comment

Working...
                                X