Hejsan,
Jag är ny här och undrar om nån här kan bidra med lite råd?
Jag har en 1,6 Fiat Doblo från 2004, (~20 000 mil) som inte nöjer sig med bensin påfyllning. Jag behöver veta om jag ska lägga ner krut på bilen eller skjuta av den. Det rör sig om motor kod 182.B6.000 och den har nu inte varit så bra servad innan jag köpte den nyligen.
Först och främst så upplevs bilen helt OK, utan konstigheter under färd.
1) Däremot är avgasen blå, och jag får fylla på olja lite eftersom.
2) Jag får jag diagnos meddelanden om Long Term Fuel Trim som indikerar på för mycket soppa i blandningen och på
3) att katalysatorn inte fungerar optimalt.
4) Dessutom misstänker jag att det försvinner kylarvätska också, men jag hittar inget läckage, och det är ingen synlig olja kylvätskan. Det är inga stora mängder, men iallafall.
Kompressionen är inte helt fel, men tändstift #2 och #3 indikerar på olja i cylindern och motoroljan luktar bensin kort efter jag har bytt oljan. Konstigt nog är det högst komp i cylindrarna med olja på stiften? (se bild) (compression dry test, #1=215, #2=230, #3=230, #4=200)

Vad jag har åtgärdad hittils:
Jag har:
Är det någon som känner igen symptomen och har tips till hur jag skall gå vidare?
mvh
janbon
Jag är ny här och undrar om nån här kan bidra med lite råd?
Jag har en 1,6 Fiat Doblo från 2004, (~20 000 mil) som inte nöjer sig med bensin påfyllning. Jag behöver veta om jag ska lägga ner krut på bilen eller skjuta av den. Det rör sig om motor kod 182.B6.000 och den har nu inte varit så bra servad innan jag köpte den nyligen.
Först och främst så upplevs bilen helt OK, utan konstigheter under färd.
1) Däremot är avgasen blå, och jag får fylla på olja lite eftersom.
2) Jag får jag diagnos meddelanden om Long Term Fuel Trim som indikerar på för mycket soppa i blandningen och på
3) att katalysatorn inte fungerar optimalt.
4) Dessutom misstänker jag att det försvinner kylarvätska också, men jag hittar inget läckage, och det är ingen synlig olja kylvätskan. Det är inga stora mängder, men iallafall.
Kompressionen är inte helt fel, men tändstift #2 och #3 indikerar på olja i cylindern och motoroljan luktar bensin kort efter jag har bytt oljan. Konstigt nog är det högst komp i cylindrarna med olja på stiften? (se bild) (compression dry test, #1=215, #2=230, #3=230, #4=200)
Vad jag har åtgärdad hittils:
Jag har:
-bytt termostat, givare och kylarvätska och motorn blir 89-90 grader på 5 min.
-bytt stift mot nya
-bytt olja filter och bytt oljan två gånger om (50w istället för 30w).
-bytt lambda sond #1 (innan katalysator, får inte loss #2 post kat)
-bytt stift mot nya
-bytt olja filter och bytt oljan två gånger om (50w istället för 30w).
-bytt lambda sond #1 (innan katalysator, får inte loss #2 post kat)
Är det någon som känner igen symptomen och har tips till hur jag skall gå vidare?
mvh
janbon
Comment