Announcement

Collapse
No announcement yet.

Doblo bensinare drickar olja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Doblo bensinare drickar olja

    Hejsan,

    Jag är ny här och undrar om nån här kan bidra med lite råd?

    Jag har en 1,6 Fiat Doblo från 2004, (~20 000 mil) som inte nöjer sig med bensin påfyllning. Jag behöver veta om jag ska lägga ner krut på bilen eller skjuta av den. Det rör sig om motor kod 182.B6.000 och den har nu inte varit så bra servad innan jag köpte den nyligen.

    Först och främst så upplevs bilen helt OK, utan konstigheter under färd.

    1) Däremot är avgasen blå, och jag får fylla på olja lite eftersom.

    2) Jag får jag diagnos meddelanden om Long Term Fuel Trim som indikerar på för mycket soppa i blandningen och på

    3) att katalysatorn inte fungerar optimalt.

    4) Dessutom misstänker jag att det försvinner kylarvätska också, men jag hittar inget läckage, och det är ingen synlig olja kylvätskan. Det är inga stora mängder, men iallafall.

    Kompressionen är inte helt fel, men tändstift #2 och #3 indikerar på olja i cylindern och motoroljan luktar bensin kort efter jag har bytt oljan. Konstigt nog är det högst komp i cylindrarna med olja på stiften? (se bild) (compression dry test, #1=215, #2=230, #3=230, #4=200)

    Click image for larger version

Name:	DobloPlugs.jpg
Views:	1
Size:	57.4 KB
ID:	258275

    Vad jag har åtgärdad hittils:
    Jag har:
    -bytt termostat, givare och kylarvätska och motorn blir 89-90 grader på 5 min.
    -bytt stift mot nya
    -bytt olja filter och bytt oljan två gånger om (50w istället för 30w).
    -bytt lambda sond #1 (innan katalysator, får inte loss #2 post kat)

    Är det någon som känner igen symptomen och har tips till hur jag skall gå vidare?

    mvh
    janbon

  • #2
    Om man har dålig kompression så fyller man i lite motorolja i cylindrarna för att se om kolvringarna läcker (oljan tätar vilket gör att kompressionen blir högre om kolvringarna är dåliga).

    Angående oljeförbrukningen så rent generellt kan det vara ventilstyrningar, ventiltätningar, kolvringar, sprickor, sen skrev du även att det försvinner kylarvätska, det kanske är topplockspackningen som är dålig? Hoppas du fått lite tips i alla fall, men någon här inne är säkert mer kunnig än mig gällande just din motor.

    Comment


    • #3
      Tackar så mycket Ritseson, här har du komptest med lite olja i cylindrarna.

      wet # 1=240, # 2=235, # 3=250, # 4=210.
      dry # 1=215, # 2=230, # 3=230, # 4=200

      # 4 kunde knappt hålla trycket tills dess att jag kom runt för att avläsa.

      Vad kan det kosta att få fixat topplockspackningen hos en anständig mekare? Jag har inte själv erfarenhet med så stora ingrepp.

      Comment


      • #4
        Kan vara dåliga ventiltätningar/styrningar på 2 och 3.. Topprenovering isf!
        Last edited by per; 15 April 2014, 13:56.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment

        Working...
        X