Finns catchtanks för både bensin, torrsump system och för vevhusvent. Så ni har allihop rätt.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Catch-tank och de-cat v.s. polis?
Collapse
X
-
Re: Catch-tank och de-cat v.s. polis?
Originally posted by novisen
Läste på Rejsa.nu att om man plockar bort katalysatorn och polisen gör en flygande besiktning där de upptäcker att man ersatt katalysatorn med ett rör, då blir det inte bara ombesiktning utan det rör sig tydligen om miljöbrott och lite höga böter. Är det samma sak om man kopplar bort vevhusventilationen till en tank med oljefilter på istället? Det är ju olagligt att göra så, antar att besiktningen inte tillåter det även om man har ett filter på.
Blev lite nervös när jag läste om det, trodde att man helt enkelt bara skulle åka dit på att få göra ombesiktning för att man inte klarar avgaskraven (typ trasig katalysator)....
De e riktigt hopplöst de, japp stämmer med miljöbrott får böta minst 4000kr och uppåt om man inte har katt! för så man ska passa sig för sånt! dom kopplar ju på en sån här grej som testar avgaserna och ser då din co-halt!
Vevhusfiltret tror jag dom heller inte gillar ,men besiktningen kan du bara förlänga slangen eller något så du kan gömma den under något så är de inga problem!
Comment
-
Novisen:
Jag vet inte diametern eftersom det var Abarthen jag pratade om.
Andledningen till varför det tog sig in i coupen är först och främst att bilen är från 84 och alla tätningar i torpedväggen och coupeventilationen är inte 100% täta.Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk
Comment
-
OK, förstår Black. Trodde att det var punton du syftade på.
Skall inte säga så mycket, det behövs kanske inte så mycket för att få in det i kupen, kommer ihåg en gammal opel som läckte bensin vid insprutningsmunstyckena, den stank rätt bra inne i bilen så fort man stod still.... Får nog vara lite försiktig med placeringen sen, tänkte inte på det om jag skall vara ärlig.Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Comment
-
Jag vet inte hur polisen är där ni bor men när jag hade min GT så kände jag att den undangled polisens blickar i Malmö ganska så bra. Den är lite av en sleeper jämnfört med stajlade japs tuners och hottade tyskbilar. På grund av det så tror jag inte att polisen kommer att misstänka bilen lika mycket. Jag körde med raka rostfria rör från supersprint och hängde på alla street rejs träffar m.m. men när polisen kom så stoppade dom inte min bil först utan koncentrerade sig på dom andra. Sen kan man ju också själv försöka att inte hamna i en situation där det finns risk att dom gör flygande besiktning, man kan tex känna igen polisens besiktnings van.
Dessutom så är det bara vissa poliser som får lov att utföra en besikning. Dom måste ha en speciel licens för det och det är väldigt få som har en sådan. Så om dom säger att dom ska göra en besikning på bilen så fråga om dom har licensen annars är det olagligt. Tex en mc snut ville göra en sådan på min bil (abarthen)och hotade med att hitta en massa fel och när jag frågade om hans license så backade han och sa att han inte hade tid nu utan skulle ta mig nästa gång han ser mig?? Jag fick dock böter för felparkering :=(Last edited by Black_GT; 9 January 2006, 14:58.Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk
Comment
-
Nä, man behöver ju inte dra till sig uppmärksamhet i onödan. det är liksom att tigga om bekymmer...
Men ärligt talat, Går det öht att se katalysatorn från motorrum alt. under bilen när den är original? Och framförallt, vet snuten om att det går att se den??? Det är väl rätt trångt under huven i GT'n menar jag.
Hur som helst kan snuten knappast ta ett avgastest och utifrån det säga att du kör utan katalysator. Det är många bilar med katalysator som inte klarar avgastesterna... Och orskarna till detta kan vara många.
Comment
-
Jo, den går att se under bilen, men om de inte hissar upp bilen så måste de väl använda spegel för att kunna titta där.
Annars var väl tanken att de inte kunde veta om det var en helt trasig katt om värderna är helt fel.... kanske kan säga att man köpte en race-katt från ebay och blev lite konfunderad när den kom fram och bara såg ut som ett tomt rör, men bilen gick ju mycket bättre så det stämde säkert, och spela heldum, undrar om det funkar... :-DEftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Comment
-
Korrekt, en racekat är inte speciellt dyr när allt kommer omkring. Är den dessutom rätt dimensionerad så stjäl den inte många hästar. Om ens någon? Och sen har vi den årliga besiktningen då man ändå måste mecka dit en katalysator, så varför inte göra rätt från början?
Comment
-
Vet inte, bara hört att de inte tycker om att bli blöta av bensin, om man nu varit dum nog att köpa chip som ger mängder av bränsle för att kyla ner cylindrarna när man laddar fullt. Annars håller jag med fullt ut, hade inte ens funderat på att byta ut original-katten om jag inte varit rädd för att elda upp den.Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Comment
Comment