Announcement

Collapse
No announcement yet.

Var köpa däck?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Aloha
    Men 795:- st för Toyo proxes 205/40-17 tycker jag låter väldigt billigt.
    Oj! Ska du ha små hjul nu? Du vet att "40" är procent av bredden..?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • Vill man ha ännu mindre komfort så är 205/40 17" att föredra
      Komfort är för kärringar. Coupen är en sportbil!


      Blir nog 45 profil nästa gång också om jag inte byter upp mig till 18'' fälgar.
      Men varför ska alla ha så stora hjul. Jag håller på att garva ihjäl mig när det kommer en Volvo S40 eller BMW 3-serie med jättehjul. Dels ser hela bilen ut som en terrängtraktor eftersom Mr Nisse sällan sänkt den i motsvarande grad. Tittar man genom fälgen ser man en ytte, pytte liten mikrosopisk bromskiva, eller ännu bättre bromstrumma - hmm... vilken imponatoreffekt!!! Dessutom ser det inte klokt ut med 18 tummare på t.ex. en VW Golf. Det ser ut som en leksaksbil. Dinky Toys.

      Tänk också på att hjul och däck utgör ofjädrad vikt. Ofjädrad vikt är mycket negativ för vägegenskaperna och bör därför hållas så låg som möjligt. 18 tummare är mycket tyngre än motsvarande 16 tummare. Vad gäller däcksbredden så är en grov tumregel för lite större däck 1 kg extra per varje centimeter per hjul.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • Originally posted by TurboB
        Komfort är för kärringar. Coupen är en sportbil!



        Men varför ska alla ha så stora hjul. Jag håller på att garva ihjäl mig när det kommer en Volvo S40 eller BMW 3-serie med jättehjul. Dels ser hela bilen ut som en terrängtraktor eftersom Mr Nisse sällan sänkt den i motsvarande grad. Tittar man genom fälgen ser man en ytte, pytte liten mikrosopisk bromskiva, eller ännu bättre bromstrumma - hmm... vilken imponatoreffekt!!! Dessutom ser det inte klokt ut med 18 tummare på t.ex. en VW Golf. Det ser ut som en leksaksbil. Dinky Toys.

        Tänk också på att hjul och däck utgör ofjädrad vikt. Ofjädrad vikt är mycket negativ för vägegenskaperna och bör därför hållas så låg som möjligt. 18 tummare är mycket tyngre än motsvarande 16 tummare. Vad gäller däcksbredden så är en grov tumregel för lite större däck 1 kg extra per varje centimeter per hjul.
        Du kan ju inte jämföra Coupén med bilar som Volvo S40 och liknande.
        Coupén ÄR ju designad för att vara en sportbil och jag anser själv at 18'' är riktigt snyggt på Coupén, över det börjar vi snacka löjligt.
        Annars håller jag med dig om vad du menar med för stora fälgar och grejer. Nu jag har inte sagt att jag tvunget ska byta till 18'' heller, tycker de 17''are med 215/45 profils däck jag har nu är underbara.
        Tidigare bilar:
        Volvo 480ES 2006-2007
        BMW 320i E30 2007-2008
        Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
        Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
        + nån volvo 740 samt volvo 240

        Comment


        • Originally posted by per
          Oj! Ska du ha små hjul nu? Du vet att "40" är procent av bredden..?
          Nää, kommer nog ta och testa 215/40-17. Förstår dock inte varför just den dimensionen är så mycket dyrare överallt.
          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
          http://www.garaget.org/?car=38250

          Comment


          • 225 brett ska det vara på coupen! Inga cykeldäck :P
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • 225/40-17 hade varit perfekt - om bara den dimensionen funnits..
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • Det här var ett svar på Freddans fråga-men den han försvinna

                Jag har haft turen att för en rimlig peng få tag på Delta Integralens 15 tums magnesiumfälgar. Dom väger inte många kilo. Jag köpte 205/50/15 R888. Det blir nästan exakt samma rullomkrets som mina gatdäck (215/40/16) som har mindre rullomkrets än fabriksstandard. Jag kör alltså med mindre hjul än orginal! (Hur gick det till?) Men det ger en gratissänkning på 10mm.

                16vt har mindre bromsok så 15 tum funkar.
                20vt måste ha minst 16 tum och nu börjar R-däcken rusa iväg i pris.
                Om du har kvar orginalfälgarna skulle jag kolla om det finns Hankock Z212 kvar i 215/45/16 annars Toyo R888 215/50/16. Per har ju också R888rna. Vilket dimension tog Per?

                Man ska inte va rädd för hög profil på R-däck. Dom är ändå oändligt mycket krängstyvare än gatdäck.

                Se däckslistan här:
                http://www.alfaromeo.org/index.taf?_...er_auid=141370
                Last edited by TurboB; 14 June 2007, 18:47.
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment


                • Re: Det här var ett svar på Freddans fråga-men den han försvinna

                  Originally posted by TurboB
                  Jag har haft turen att för en rimlig peng få tag på Delta Integralens 15 tums magnesiumfälgar. Dom väger inte många kilo. Jag köpte 205/50/15 R888. Det blir nästan exakt samma rullomkrets som mina gatdäck (215/40/16) som har mindre rullomkrets än fabriksstandard. Jag kör alltså med mindre hjul än orginal! (Hur gick det till?) Men det ger en gratissänkning på 10mm.

                  16vt har mindre bromsok så 15 tum funkar.
                  20vt måste ha minst 16 tum och nu börjar R-däcken rusa iväg i pris.
                  Om du har kvar orginalfälgarna skulle jag kolla om det finns Hankock Z212 kvar i 215/45/16 annars Toyo R888 215/50/16. Per har ju också R888rna. Vilket dimension tog Per?

                  Man ska inte va rädd för hög profil på R-däck. Dom är ändå oändligt mycket krängstyvare än gatdäck.

                  Se däckslistan här:
                  http://www.alfaromeo.org/index.taf?_...er_auid=141370
                  Jag tog bort frågan då jag kom på vad du hade Men tack ändå för svaret. Såg via länken att det är knappt någon prisskillnad mellan Toyo R888 215/50 16" och 225/45 16" så jag kör på 225/45 16". Behöver all hjälp jag kan få i kurvorna
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • Re: Det här var ett svar på Freddans fråga-men den han försvinna

                    Originally posted by TurboB
                    Jag har haft turen att för en rimlig peng få tag på Delta Integralens 15 tums magnesiumfälgar. Dom väger inte många kilo. Jag köpte 205/50/15 R888. Det blir nästan exakt samma rullomkrets som mina gatdäck (215/40/16) som har mindre rullomkrets än fabriksstandard. Jag kör alltså med mindre hjul än orginal! (Hur gick det till?) Men det ger en gratissänkning på 10mm.

                    16vt har mindre bromsok så 15 tum funkar.
                    20vt måste ha minst 16 tum och nu börjar R-däcken rusa iväg i pris.
                    Om du har kvar orginalfälgarna skulle jag kolla om det finns Hankock Z212 kvar i 215/45/16 annars Toyo R888 215/50/16. Per har ju också R888rna. Vilket dimension tog Per?

                    Man ska inte va rädd för hög profil på R-däck. Dom är ändå oändligt mycket krängstyvare än gatdäck.

                    Se däckslistan här:
                    http://www.alfaromeo.org/index.taf?_...er_auid=141370
                    Har du också testat Z212? Jag gillar mina som fan så länge
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • Originally posted by 84jr0
                      225 brett ska det vara på coupen! Inga cykeldäck :P
                      Jag tycker att 215 spårar tillräckligt mycket. 225 måste vara jätte jobbigt..
                      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                      http://www.garaget.org/?car=38250

                      Comment


                      • Originally posted by Aloha
                        Jag tycker att 215 spårar tillräckligt mycket. 225 måste vara jätte jobbigt..
                        Inte så värst mycket. Om alla körde med 225 så skulle vi jämnat ut vägarna :P
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • Håller med dig 84:an. Märker ingen skillnad mellan 215 och 225r. Är vägarna så dåliga där du bor Aloha?
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • Jag ska ha det i åtanke 84jr0.

                            Trycker man lite hårdare på gasen på vissa ställen här så är man på väg mot diket.. Vid vanlig körning så måste man ha betydligt mer uppmärksamhet på ratten än med en "vanlig bruksbil". Kommer det ett spår i vägen så sticker bilen åt ena hållet.
                            Man får hålla i ratten ordentligt hela tiden och jag har vant mig vid det, men skulle det bli värre än så här så skulle jag nog uppleva det som ett problem.

                            Sen är det väl mer oekonomiskt att köra med 225. Gör det verkligen någon större skillnad prestandamässigt? Mellan 215 och 225 alltså.
                            Last edited by Aloha; 14 June 2007, 21:56.
                            http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                            http://www.garaget.org/?car=38250

                            Comment


                            • Originally posted by Aloha
                              Jag ska ha det i åtanke 84jr0.

                              Trycker man lite hårdare på gasen på vissa ställen här så är man på väg mot diket.. Vid vanlig körning så måste man ha betydligt mer uppmärksamhet på ratten än med en "vanlig bruksbil". Kommer det ett spår i vägen så sticker bilen åt ena hållet.
                              Har du kolla inställningen på framvagnen, min blev snällare e. hjulinställning.
                              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                              S/y Mascot
                              S/y Rebell
                              20vT
                              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                              Comment


                              • Originally posted by pazzo
                                Har du kolla inställningen på framvagnen, min blev snällare e. hjulinställning.
                                Nä det har jag inte. Tycker mig ha läst att det är ett normalt beteende så jag har inte tänkt så mycket mer på det. Däcken slits ju jämnt och det är bara när det är slitspår i körbanan som den sticker åt ena eller andra hållet. På jämn asfalt går den rakt o fint.
                                Jag antar att man måste lämna in bilen för att se om hjulinställnigen är ok? Eller går det att se själv?


                                Nu är jag helt splittrad inför däckvalet. Jag var helt inne på ett par kumho 215/45-17 och hade beställt en uppsättning ifrån däckonline men har inte betalat än. Nu får jag höra att det är "bättre" med 215/40-17 därför att det är närmare original i rullomkrets. Själv så tycker jag att det ser bättre ut med 40-profil och tänkte därför beställa det istället. Men då kommer det några nya åsikter som säger att man ska ha 225 i profil istället. Men 225 är ju ännu längre ifrån original rullomkrets.
                                Det är jätte kul att så många svarar, synd bara att alla tycker olika.
                                Finns det ingen som har provat på alla dessa kombinationer och kommit fram till vad som är det ulitmata? Eller är det alldeles för individuellt kanske?
                                http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                                http://www.garaget.org/?car=38250

                                Comment

                                Working...
                                X