If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Vill man ha ännu mindre komfort så är 205/40 17" att föredra
Komfort är för kärringar. Coupen är en sportbil!
Blir nog 45 profil nästa gång också om jag inte byter upp mig till 18'' fälgar.
Men varför ska alla ha så stora hjul. Jag håller på att garva ihjäl mig när det kommer en Volvo S40 eller BMW 3-serie med jättehjul. Dels ser hela bilen ut som en terrängtraktor eftersom Mr Nisse sällan sänkt den i motsvarande grad. Tittar man genom fälgen ser man en ytte, pytte liten mikrosopisk bromskiva, eller ännu bättre bromstrumma - hmm... vilken imponatoreffekt!!! Dessutom ser det inte klokt ut med 18 tummare på t.ex. en VW Golf. Det ser ut som en leksaksbil. Dinky Toys.
Tänk också på att hjul och däck utgör ofjädrad vikt. Ofjädrad vikt är mycket negativ för vägegenskaperna och bör därför hållas så låg som möjligt. 18 tummare är mycket tyngre än motsvarande 16 tummare. Vad gäller däcksbredden så är en grov tumregel för lite större däck 1 kg extra per varje centimeter per hjul.
Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.
Originally posted by TurboB Komfort är för kärringar. Coupen är en sportbil!
Men varför ska alla ha så stora hjul. Jag håller på att garva ihjäl mig när det kommer en Volvo S40 eller BMW 3-serie med jättehjul. Dels ser hela bilen ut som en terrängtraktor eftersom Mr Nisse sällan sänkt den i motsvarande grad. Tittar man genom fälgen ser man en ytte, pytte liten mikrosopisk bromskiva, eller ännu bättre bromstrumma - hmm... vilken imponatoreffekt!!! Dessutom ser det inte klokt ut med 18 tummare på t.ex. en VW Golf. Det ser ut som en leksaksbil. Dinky Toys.
Tänk också på att hjul och däck utgör ofjädrad vikt. Ofjädrad vikt är mycket negativ för vägegenskaperna och bör därför hållas så låg som möjligt. 18 tummare är mycket tyngre än motsvarande 16 tummare. Vad gäller däcksbredden så är en grov tumregel för lite större däck 1 kg extra per varje centimeter per hjul.
Du kan ju inte jämföra Coupén med bilar som Volvo S40 och liknande.
Coupén ÄR ju designad för att vara en sportbil och jag anser själv at 18'' är riktigt snyggt på Coupén, över det börjar vi snacka löjligt.
Annars håller jag med dig om vad du menar med för stora fälgar och grejer. Nu jag har inte sagt att jag tvunget ska byta till 18'' heller, tycker de 17''are med 215/45 profils däck jag har nu är underbara.
Det här var ett svar på Freddans fråga-men den han försvinna
Jag har haft turen att för en rimlig peng få tag på Delta Integralens 15 tums magnesiumfälgar. Dom väger inte många kilo. Jag köpte 205/50/15 R888. Det blir nästan exakt samma rullomkrets som mina gatdäck (215/40/16) som har mindre rullomkrets än fabriksstandard. Jag kör alltså med mindre hjul än orginal! (Hur gick det till?) Men det ger en gratissänkning på 10mm.
16vt har mindre bromsok så 15 tum funkar.
20vt måste ha minst 16 tum och nu börjar R-däcken rusa iväg i pris.
Om du har kvar orginalfälgarna skulle jag kolla om det finns Hankock Z212 kvar i 215/45/16 annars Toyo R888 215/50/16. Per har ju också R888rna. Vilket dimension tog Per?
Man ska inte va rädd för hög profil på R-däck. Dom är ändå oändligt mycket krängstyvare än gatdäck.
Re: Det här var ett svar på Freddans fråga-men den han försvinna
Originally posted by TurboB Jag har haft turen att för en rimlig peng få tag på Delta Integralens 15 tums magnesiumfälgar. Dom väger inte många kilo. Jag köpte 205/50/15 R888. Det blir nästan exakt samma rullomkrets som mina gatdäck (215/40/16) som har mindre rullomkrets än fabriksstandard. Jag kör alltså med mindre hjul än orginal! (Hur gick det till?) Men det ger en gratissänkning på 10mm.
Om du har kvar orginalfälgarna skulle jag kolla om det finns Hankock Z212 kvar i 215/45/16 annars Toyo R888 215/50/16. Per har ju också R888rna. Vilket dimension tog Per?
Man ska inte va rädd för hög profil på R-däck. Dom är ändå oändligt mycket krängstyvare än gatdäck.
Jag tog bort frågan då jag kom på vad du hade Men tack ändå för svaret. Såg via länken att det är knappt någon prisskillnad mellan Toyo R888 215/50 16" och 225/45 16" så jag kör på 225/45 16". Behöver all hjälp jag kan få i kurvorna
Re: Det här var ett svar på Freddans fråga-men den han försvinna
Originally posted by TurboB Jag har haft turen att för en rimlig peng få tag på Delta Integralens 15 tums magnesiumfälgar. Dom väger inte många kilo. Jag köpte 205/50/15 R888. Det blir nästan exakt samma rullomkrets som mina gatdäck (215/40/16) som har mindre rullomkrets än fabriksstandard. Jag kör alltså med mindre hjul än orginal! (Hur gick det till?) Men det ger en gratissänkning på 10mm.
Trycker man lite hårdare på gasen på vissa ställen här så är man på väg mot diket.. Vid vanlig körning så måste man ha betydligt mer uppmärksamhet på ratten än med en "vanlig bruksbil". Kommer det ett spår i vägen så sticker bilen åt ena hållet.
Man får hålla i ratten ordentligt hela tiden och jag har vant mig vid det, men skulle det bli värre än så här så skulle jag nog uppleva det som ett problem.
Sen är det väl mer oekonomiskt att köra med 225. Gör det verkligen någon större skillnad prestandamässigt? Mellan 215 och 225 alltså.
Originally posted by Aloha Jag ska ha det i åtanke 84jr0.
Trycker man lite hårdare på gasen på vissa ställen här så är man på väg mot diket.. Vid vanlig körning så måste man ha betydligt mer uppmärksamhet på ratten än med en "vanlig bruksbil". Kommer det ett spår i vägen så sticker bilen åt ena hållet.
Har du kolla inställningen på framvagnen, min blev snällare e. hjulinställning.
Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium S/y Mascot S/y Rebell 20vT
Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur
Originally posted by pazzo Har du kolla inställningen på framvagnen, min blev snällare e. hjulinställning.
Nä det har jag inte. Tycker mig ha läst att det är ett normalt beteende så jag har inte tänkt så mycket mer på det. Däcken slits ju jämnt och det är bara när det är slitspår i körbanan som den sticker åt ena eller andra hållet. På jämn asfalt går den rakt o fint.
Jag antar att man måste lämna in bilen för att se om hjulinställnigen är ok? Eller går det att se själv?
Nu är jag helt splittrad inför däckvalet. Jag var helt inne på ett par kumho 215/45-17 och hade beställt en uppsättning ifrån däckonline men har inte betalat än. Nu får jag höra att det är "bättre" med 215/40-17 därför att det är närmare original i rullomkrets. Själv så tycker jag att det ser bättre ut med 40-profil och tänkte därför beställa det istället. Men då kommer det några nya åsikter som säger att man ska ha 225 i profil istället. Men 225 är ju ännu längre ifrån original rullomkrets.
Det är jätte kul att så många svarar, synd bara att alla tycker olika.
Finns det ingen som har provat på alla dessa kombinationer och kommit fram till vad som är det ulitmata? Eller är det alldeles för individuellt kanske?
Comment