Tjaha, tänkte ta tag i mina bromsar idag och fixa dem samt sätta dit mina nya belägg. Högersidan har inte tagit så mycket på ytterkanten av skivan och det gnisslar lite om bromsarna om man backar eller när det är varmt ute och man rullar lite långsamt framåt. Så eftersom jag hade ett ok liggande åkte jag ner till stan med det för att fixa till det, visade sig att det bara var lite rost vid kolven, så rengjorde, bytte damask och betalade lite kaffepengar för jobbet. Givetvis var det då vänster ok jag hade, och det är höger som krabbar.... typiskt. (Satte dit ett nytt ok för ca 4 år sedan eftersom det låste sig en vinter, undrar om det verkligen var fel på oket och inte bara handbromskabeln som frusit...... )
Nåväl, när man nu väl hissat upp bilen och fått av höver bakhjul så visade det sig att jag kan vicka på oket fram och tillbaka samt jag hör ett lite gnällande ljud från glidpinnarna när man trycker lite, förklarar ju varför man inte har slitit på ytterkanten av skivan med tanke på att man ser hur det liksom flexar.
Frågan är nu om man kan byta bara pinnarna, hur sitter de fast i andra delen av oket, den som skruvats fast i bärarmen? Gissar att vi skadade dem när vi skruvade in kolven med belägg och skiva m.m. på plats, så gör inte det misstaget ni andra
Det går också att få till ett litet knackande från andra bromsen också, vet inte om det är mer in/ut och normalt att man kan röra dem lite så, det skall ju trots allt glida åt det hållet eller skall man byta dessa pinnar också om det går? De ligger också på lite, inte mer än att man hör dem skrapa hela varvet och en aning mer en gång per varv, och snurrar man till utan däck på så tar det väl ett varv eller två innan de stannar. Normalt och ingen anledning att byta till det rengjorda oket samt köpa nytt fabriksrenoverat på högersidan?
Ber om ursäkt för lite mycket text.... behöver få till bromsarna lite snabbt (hur mycket belägg har ni kvar föresten när ni byter? Har nog 3mm bak och mer fram, kanske skall vänta lite med att byta då?)
Nåväl, när man nu väl hissat upp bilen och fått av höver bakhjul så visade det sig att jag kan vicka på oket fram och tillbaka samt jag hör ett lite gnällande ljud från glidpinnarna när man trycker lite, förklarar ju varför man inte har slitit på ytterkanten av skivan med tanke på att man ser hur det liksom flexar.
Frågan är nu om man kan byta bara pinnarna, hur sitter de fast i andra delen av oket, den som skruvats fast i bärarmen? Gissar att vi skadade dem när vi skruvade in kolven med belägg och skiva m.m. på plats, så gör inte det misstaget ni andra

Det går också att få till ett litet knackande från andra bromsen också, vet inte om det är mer in/ut och normalt att man kan röra dem lite så, det skall ju trots allt glida åt det hållet eller skall man byta dessa pinnar också om det går? De ligger också på lite, inte mer än att man hör dem skrapa hela varvet och en aning mer en gång per varv, och snurrar man till utan däck på så tar det väl ett varv eller två innan de stannar. Normalt och ingen anledning att byta till det rengjorda oket samt köpa nytt fabriksrenoverat på högersidan?
Ber om ursäkt för lite mycket text.... behöver få till bromsarna lite snabbt (hur mycket belägg har ni kvar föresten när ni byter? Har nog 3mm bak och mer fram, kanske skall vänta lite med att byta då?)
Comment