Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bakbromsar och glidpinnar.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bakbromsar och glidpinnar.

Tjaha, tänkte ta tag i mina bromsar idag och fixa dem samt sätta dit mina nya belägg. Högersidan har inte tagit så mycket på ytterkanten av skivan och det gnisslar lite om bromsarna om man backar eller när det är varmt ute och man rullar lite långsamt framåt. Så eftersom jag hade ett ok liggande åkte jag ner till stan med det för att fixa till det, visade sig att det bara var lite rost vid kolven, så rengjorde, bytte damask och betalade lite kaffepengar för jobbet. Givetvis var det då vänster ok jag hade, och det är höger som krabbar.... typiskt. (Satte dit ett nytt ok för ca 4 år sedan eftersom det låste sig en vinter, undrar om det verkligen var fel på oket och inte bara handbromskabeln som frusit...... )
    Nåväl, när man nu väl hissat upp bilen och fått av höver bakhjul så visade det sig att jag kan vicka på oket fram och tillbaka samt jag hör ett lite gnällande ljud från glidpinnarna när man trycker lite, förklarar ju varför man inte har slitit på ytterkanten av skivan med tanke på att man ser hur det liksom flexar.
    Frågan är nu om man kan byta bara pinnarna, hur sitter de fast i andra delen av oket, den som skruvats fast i bärarmen? Gissar att vi skadade dem när vi skruvade in kolven med belägg och skiva m.m. på plats, så gör inte det misstaget ni andra
    Det går också att få till ett litet knackande från andra bromsen också, vet inte om det är mer in/ut och normalt att man kan röra dem lite så, det skall ju trots allt glida åt det hållet eller skall man byta dessa pinnar också om det går? De ligger också på lite, inte mer än att man hör dem skrapa hela varvet och en aning mer en gång per varv, och snurrar man till utan däck på så tar det väl ett varv eller två innan de stannar. Normalt och ingen anledning att byta till det rengjorda oket samt köpa nytt fabriksrenoverat på högersidan?

Ber om ursäkt för lite mycket text.... behöver få till bromsarna lite snabbt (hur mycket belägg har ni kvar föresten när ni byter? Har nog 3mm bak och mer fram, kanske skall vänta lite med att byta då?)
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Jaha, då har man böjt en 10mm inseksnyckel och de där förb.... bultarna rör sig inte en millimeter. Funderade och tänkte bara prova att lossa de där glidpinnarna för att se om det räcker att skruva loss där för att få bort oket, men då tar batteriet i lampan slut. Helt otroligt, jag lär mig aldrig att ge sjutton i att skruva själv Jaja, om en timme eller två så kan man väl ge sig på det hela igen, men de där bromsarna skall bytas, inte mer med det!

EDt: Fick leta en halvtimme efter laddaren till lampan också, första jag hittade hade fel polaritet, andra hoppas jag är rätt... inte så roligt det här.... undrar om man kan hitta fler saker som kan gå åt skogen innan man är färdig.

editr igen: Kom på att jag nog skulle vara tacksam om någon har ett par bromsslangar bak till en puntoGT redo, för mina lär väl gå av på mitten. Negativa tankar nu....
    Last edited by novisen; 3 August 2007, 17:47.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Comment

Tja, fick loss oket från bilen utan problem med en 8mm insex-bit och mitt nya fina Kamaza spärrskaft (riktigt skönt, bra kvalitet känns det som). Vanlig insex bara böjdes nämligen. Fast bromsslangarna ville inte riktigt, köpte en öppen fast 6-kantig 13mm nyckel och hoppades att det skulle funka, men 11 år gamla bromsslangar fastnar visst rätt ordentligt så nu har jag en rund skalle på den Vill inte lämna bort jobbet, någon som kan hjälpa med vad jag gör nu? Köpa gasolbrännare och elda upp bilen? Någon med vana som kanske vill hjälpa mig en dag? Bara PMa i så fall...

Ruggig tur man jobbar bakom en dator hela dagarna så man slipper det här hemska mekaniska.... funkar ju bara inte med mig. Kanske är lättare att byta topplockspackning och vevlager? Blir nog nästa projekt. Kan ju inte ge upp nu med de nya verktygen man köpt dyrt för att kunna skruva lite.... bromsarna kunde jag inte, så då får man hitta nya utmaningar

Comment

Svetstång biter fint på bromsslangar....
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

Comment

Hmmm... rörtång eller polygrip har jag nog. Någon ide att återanvända slangarna eller är det bara att köpa nya? Dumt att sätta vanliga slangar bak, kostar bara 380 istället för att köpa alla 6 stålomspunna för 1400 ca.

Comment

Rörtång kan funka också. Polygrip brukar inte få tillräcklig klämkraft. Köp en svetstång annars. Perfekt för den här typen av jobb. Känns väl inte helt optimalt att sätta dig samma slangar igen, om ny kopplingen är runddragen :-)
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

Comment

Nä, det känns inte helt optimalt, men vet inte om jag har råd att köpa nya stålomspunna, så det är väl mest frågan om man skall sätta tillbaka de gamla eller köpa gummislangar och sätta bak. Dessutom verkar det lika knepigt att lossa slangen från bilen, sitter med låsbricka vikt runt anslutningen och såg rätt rostigt ut i andra änden också, slutar väl med att jag behöver byta bromsrören också om man skruvar för mycket, arbetar mig framåt så att säga...

Comment

Köpte ett set om 3 tänger, visste inte om den största var liten nog i greppet. Så nu har jag böjt sönder mellanmodellen och "tänderna" i den största är borta, men inte sjutton har slangen rört sig heller. Så nu ger jag upp och åker till verkstad istället. Förbaskade skitbil. Sätter dit gummislangar också, för att ge igen på bilen. Det kan den gott ha, inte glad på den nu

Comment

Biltema har en helt ok krafttång, polygrip modell starkare.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

Comment

Äh, ger mig på att byta främre länkarmar, yttre drivknutar och främre hjullager istället. Skall bara leta upp var man köpte nya bussningar till krängninshämmaren och hoppas att ex.vis navbulten inte sitter lika hårt, eller några bultar till krängningshämmaren rostat fast. Får nog sälja en PuntoGT i delar sedan gissar jag

Comment

Hur får man bort andra sidan av bromsslangen förresten? Den sitter ju med bricka som har lås-flärpar nedfällda så slangen inte skall kunna skruva av sig själv. Visst måste man böja upp dessa och skruva av slangen?

Comment

Det finns till och med folk som hävdar att vanliga gummislanger är bättre än dom stålomspunna.

Själv har jag inte tillräcklig erfarenhet för att kunna bedömma vilka som är bäst.
                        Porsche Boxster S 2002

Comment

Tobbe, det är vanligtvis folk som sett sina stålomspunna gått av. Innan dess var de nog ganska nöjda skulle jag tro.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

Comment

Då var det "klart". Var inne på lokala verkstaden och fick hjälp med att byta båda oken bak samt belägg och lufta bromsarna. Vänster sitter nu ett av mina gamla ok som en gång i tiden kärvat, var inne hos bil och industribromsar nere i stan och bad dem renovera det, men det var inget fel, allt löpte så fint och det enda de gjorde var att sätta dit ny damask, slipa bort rost från ytterkanten på loppet och måla. Åkte hem och satte dit nya Ferodo DS2500 beläggen fram också, det enklaste jag gjort, så det blev nog något fel....
                            Ut på E18 för att köra in beläggen, bromsde så hårt jag kunde (ABSen slog inte till, lustigt) från 110 ner till 60 fem sex gånger på rad utan att bromsarna ändrade bromsbeteende, det gjorde inte mina TarOX, efter 1-2 sådana inbromsningar bet de som sjutton och kändes lite svampiga. Antar att det är fördel Ferodo där. Däremot blev bara 3 hjul varma, det oket som är gammalt och "renoverat" blev aldrig varmt. Hade det kärvat borde det tryckts ut av kraften och stannat där, men med tanke på att jag tycker att bromsarna tar lite långt ner och känns konstiga så är det förmodligen luft i rören där? Körde också hem och efter 1-2mil på 110-väg så är de 3 andra bromsarna kokheta, fälgen vid navet håller nog en 60grader, riktigt varmt men inte så man brännser sig. Lite saliv på skivan så pyser det bort snabbare än snabbast. Vet inte varför det nya bakoket gör så, men undrar om man kanske inte rengjorde glidytorna fram tillräckligt? Kolvarna kan jag i alla fall trycka in med handkraft, så de är bra. Inga handbromsvajrar ingkopplade, inget inställt heller, vet inte om man behöver göra det? Vänster bak (gamla) spinner fritt ohc bra, höger bak rullar kanske ett halvt varv efter man släpper, fram har jag inte kollat. Vad gör jag nu? Skitbil! För det skall inte bli så varmt väl? Och varför bara 3 bromsar?

Comment

Originally posted by novisen
                              De renoverade funkar inte som de "ska" typ?
                              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                              S/y Mascot
                              S/y Rebell
                              20vT
                              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

Comment

Working...
                              X