Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamrem av...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kamrem av...

    Hej jag har en Fiat brava 98 16v. Det första jag kan säga att det har varit en kanon bil i alla år. Nu är kamremen av men det beror helt och hållet på grund att jag inte skött bilen som jag borde.
    Det som har hänt är att remen är inte helt av! Det är tänderna på vevaxelkuggen som är borta. Resten av remen är intakt. Detta betyder att när jag försökte starta bilen så snurrade vevaxeln men inte resten. Vid kamaxlarna är remen helt och sitter som det ska så deras position är inte ändrat i förållande till varandra.
    Nu till mitt problem: Nu visar det sig att positionen medllan vevaxeln och kamaxlarna är inte rätt i förhållande till varandra. Vevaxeln har markeringar för att hitta rätt position men inte kamaxlarna. I handboken (haynes) framgår inte hur man löser detta. Deras exempel gäller endast byte av helt rem.
    Min fråga: Hur gör jag för att hitta rätt position av kamaxlarna i förhållande till vevaxeln? Finns det något sätt utan att lyfta kamaxelnhuset? Vill bara påängtera att kamaxlarna position i förhållande till varandra är helt ok.

    Kan någon duktigt erfaren hjälpa mig med detta?

    Williams

  • #2
    http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...threadid=10675

    Comment


    • #3
      Tack!
      Men av ren nyfikenhet vad eller hur gör de på verkstad för att hitta rätt inställning mellan kamaxlarna och vevaxeln? De prättar inte upp hela kamremhuset väl?
      Jag mistänker att om man lyfter upp en av kamaxlarnas hus så kan man försöka hitta rätt inställning genom att mäta vinkel till insugningsventilerna öppnande på ettans kolv.. eller?
      Tyvärr har jag ingen möjlighet att titta i en annan Fiat för att kolla.. även om det hade varit rena drömmen.
      Verktygen de säljer är enbart för att hitta TDC eller hålla fast kamremskuggarna. Jag såg att till 1,4 lters motorn finns det verktyg för att låsa kamaxeln i rätt position.. men det finns ingen liknande till 1,6 liters motor.. Det var inte bara synd utan även dumt tycker jag.
      Flera tips...

      Comment


      • #4
        Det behövs verktyg till 1,6 man plockar bort locken i bak kant under tändspolen och låser kammarna .

        Comment


        • #5
          Tack än en gång!
          Nu får jag en tydligare bild. Det verktyg du pratar om ingår i satserna som finns hos alfapower och auto-tools verktygskatalog? Vet du det?

          Om det går att låsa kammarna så borde det inte vara så svårt ändå att justera kammarna mot veven.. eller hur??

          Tack för feedback!

          Comment


          • #6
            Jag tror att det omnämns i tråden det är länkat till men jag kan ta det kortfattat: Om det nu är samma metod som till alfan... jag har ett humm om hur man gör, ej exakt.
            Lås kamaxlarna med övefallen.
            Lossa kamdreven från kamaxlarna.
            Montera indikatorklocka i 1:ans cyl (kanske funkar det med djupmätaren på ett skjutmått?? ) och vrid tills du hittar övre dödpunkt.
            Lås sedan kamdreven.

            Ungefär så gör du. Rekommenderar att du sedan tar ett kompprov då du ev fått krökta ventiler pga kuggningen.
            Fiat Punto Easy 1.2 -13
            Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

            Comment


            • #7
              Tack!

              Comment

              Working...
              X