Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjullager/hjulupphängning Fiat Marea Weekend 98

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjullager/hjulupphängning Fiat Marea Weekend 98

    Hej alla glada fiat-ägare.

    Jag blev ägare till en Fiat Marea Weekend från -98 i juni i år. Jag köpte bilen tillsammans med min sambo som blev tipsad om den av sin morfar. Vi kan i stort sätt ingenting om bilar...

    Hur som helst så upptäckte vi efter köpet att bilen haft ca 20 ägare, dvs. ca 2 per år. Är inte det ganska mycket?

    Något annat som personer som åkt med oss kommenterat är att det troligen är fel på hjullagren eller hjulupphängningen. Detta är något de konstaterat bara genom hur bilen låter. Jag har som sagt ingen som helst koll på bilar, men har hört att "det där kan bli en dyr historia".

    Vi köpte bilen av en bilhandlare och den var nybesiktigad. Borde inte stora fel upptäckas på en besiktning?

    Jag funderar på att lämna in bilen och få den kollad. Jag bor i Uppsala och undrar om det finns någon bra verkstad i min närhet och om det är något speciellt jag ska tänka på?
    Last edited by Thalia; 26 October 2008, 09:57.

  • #2
    Även om bilen var nybesiktigad vid köpet så innebär detta inte felfri bil, bilhandlarna gör oftast inga åtgärder på begagnade försäljnings bilar om inte bilprovningen gjort en anmärkning i protokollet.
    Ett hjullager som låter lite kanske inte blir en anmärkning det hänger på skadans storlek, besiktnings mannen/kvinnan brukar bara informera ägaren om att något är på gång ifall skadan är väldigt liten och denna information finns inte alltid på protokollet.
    Tyvärr har jag ingen information om någon bra verkstad i Uppsala trakten men säkert finns det någon vänlig själ här på forumet som har full koll på detta.

    Kan bara önska lycka till.
    www.strigin.se

    Comment


    • #3
      Originally posted by grusbus
      Även om bilen var nybesiktigad vid köpet så innebär detta inte felfri bil, bilhandlarna gör oftast inga åtgärder på begagnade försäljnings bilar om inte bilprovningen gjort en anmärkning i protokollet.
      Ett hjullager som låter lite kanske inte blir en anmärkning det hänger på skadans storlek, besiktnings mannen/kvinnan brukar bara informera ägaren om att något är på gång ifall skadan är väldigt liten och denna information finns inte alltid på protokollet.
      Tyvärr har jag ingen information om någon bra verkstad i Uppsala trakten men säkert finns det någon vänlig själ här på forumet som har full koll på detta.

      Kan bara önska lycka till.
      Tack för kommentaren.

      Jag förstår att bilen inte är felfri och har ej heller räknat med det. Den är ju ändå från -98.. Jag trodde dock i min enfald att stora fel skulle upptäckas vid en besiktning. Besiktningsprotokollet har inga anmärkningar. Det är kanske så att en felaktig hjulupphängning är ett litet fel och inget att oroa sig över?

      Comment


      • #4
        I antalet ägare som du ser, räknas även bilhandlare i. Den kan ha haft en hel del bilhandlare vilket får upp antalet.

        Är den väldokumenterad och i bra skick i övrigt så är antalet ägare inte mycket att oroa sig för tycker jag.

        Besiktningen skall upptäcka dålig hjulupphängning och slitna hjullager men alla vet att besiktningsgubbar missar en hel del så det är ingen garanti.

        Dåliga hjullager låter det mycket om när du kör bilen framförallt när du svänger. Man kan även lyfta hjulet från marken och ta i hjulet med båda händer och känna efter om det glappar.

        Hjullagersats kostar mellan 640 - 730kr beroende på vilken Marea du har.

        Det du skriver om framvagn, mest troligt är det att det är länkarm eller spindeln, länkarm kostar 1200kr/sida och där ingår spindel och bussning.

        En verkstad borde inte ta mer tid på sig än 2 timmar för att byta tycker man, de brukar väl ta ca 600-700kr/timme.

        Lycka till!
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Originally posted by 84jr0
          I antalet ägare som du ser, räknas även bilhandlare i. Den kan ha haft en hel del bilhandlare vilket får upp antalet.

          Är den väldokumenterad och i bra skick i övrigt så är antalet ägare inte mycket att oroa sig för tycker jag.

          Besiktningen skall upptäcka dålig hjulupphängning och slitna hjullager men alla vet att besiktningsgubbar missar en hel del så det är ingen garanti.

          Dåliga hjullager låter det mycket om när du kör bilen framförallt när du svänger. Man kan även lyfta hjulet från marken och ta i hjulet med båda händer och känna efter om det glappar.

          Hjullagersats kostar mellan 640 - 730kr beroende på vilken Marea du har.

          Det du skriver om framvagn, mest troligt är det att det är länkarm eller spindeln, länkarm kostar 1200kr/sida och där ingår spindel och bussning.

          En verkstad borde inte ta mer tid på sig än 2 timmar för att byta tycker man, de brukar väl ta ca 600-700kr/timme.

          Lycka till!
          Tack!

          Den blir nog inlämnad snart. Låter illa men det har jag personligen tyckt hela tiden och dragit upp ljudet på radion... hihi Skönt att det inte är några hiskeliga summor i alla fall.

          Jag vet att bilhandlaren fick köra in till besiktningen två gånger för att den inte gick igenom den första gången, men jag vet inte varför. Andra gången gick den igenom utan anmärkning.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Thalia
            Tack!

            Den blir nog inlämnad snart. Låter illa men det har jag personligen tyckt hela tiden och dragit upp ljudet på radion... hihi Skönt att det inte är några hiskeliga summor i alla fall.

            Jag vet att bilhandlaren fick köra in till besiktningen två gånger för att den inte gick igenom den första gången, men jag vet inte varför. Andra gången gick den igenom utan anmärkning.
            Be att få besiktningsprotokoll från första besöket i år för där står det varför den fått ombesiktning, där står det även vad som är bra att känna till om bilens skick. På ombesiktningsprotokollet står det bara vad som är åtgärdat inget mer.

            Har inte säljaren protokoll kan du kontakta bilprovningen och be att få kopier mailade, det kostar inget
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Du skriver inte vart ljudet kommer ifrån, fram eller bak.
              Länkarmsbussningarna bak brukar ge sig, och detta märker de nästan aldrig på besiktningen. Men man hör det desto mer när man kör, särskilt om underlaget är ojämt.
              Dessutom slits bakdäcken ojämt.

              Det finns lösa bussningssatser att köpa, men frågar du hos Fiat, så har de inte. Men Mekonomen har, och det är betydligt billigare, än att köpa hela länkarmen, som de säljer.
              Jag har en bussningssats liggande till en sida, om det skulle vara så att du behöver. Bara att du hör av dig, du får ett bra pris.
              //R//

              Comment


              • #8
                Länkarmar

                hej!
                Skulle det vara dom främre länkarmarna har jag ett tips,
                Jag köpte nya länkarmar fram ifrån Tyskland till min Marea,
                Dom kostade 700kr då när jag köpte,för både höger o vänster sida med frakt!
                Kostar nu 29.90euro per sida + frakt tror jag betalade 250kr i frakt

                Nu har väl priset gått upp lite med tanke på att Euron stigit
                men säkert billigare än i Sverige..

                Sidan är på Tyska men dom förstår Engelska ,så man kan maila dom o beställa.
                http://www.atp-autoteile.de/Hitlist.aspx?ctp=1789573

                MVh Alf
                4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                Punto 80 ELX 16v -01
                Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                Ducato 2,5TD -92 flak
                Tel 070-5512431

                Comment


                • #9
                  TACK alla för så bra och snabba svar! Jag är väldigt glad att jag chansade och slängde in en fråga här. Vilket bra forum.

                  Det är mest höger fram det låter. Jag själv har som sagt ingen större koll, men tänker lämna in den på en inspektering eftersom två helt olika vänner oberoende av varandra sagt att det låter som just hjullagret eller hjulupphängningen eller nåt sånt skulle vara fel på höger fram.

                  Det ska bli intressant att höra vad verkstaden har att säga. Klarar en icke-Fiat-verkstad en sån här grej tror ni? Jag funderar på att lämna in den på en liten verkstad där en vän jobbade tidigare, men det är ingen Fiat-verkstad...

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Thalia
                    TACK alla för så bra och snabba svar! Jag är väldigt glad att jag chansade och slängde in en fråga här. Vilket bra forum.

                    Det är mest höger fram det låter. Jag själv har som sagt ingen större koll, men tänker lämna in den på en inspektering eftersom två helt olika vänner oberoende av varandra sagt att det låter som just hjullagret eller hjulupphängningen eller nåt sånt skulle vara fel på höger fram.

                    Det ska bli intressant att höra vad verkstaden har att säga. Klarar en icke-Fiat-verkstad en sån här grej tror ni? Jag funderar på att lämna in den på en liten verkstad där en vän jobbade tidigare, men det är ingen Fiat-verkstad...
                    En icke-Fiat verkstad ska klara av sånt. Felet du har är inte Fiat specifikt.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment

                    Working...
                    X