Announcement

Collapse
No announcement yet.

någon som lämnat in bilen hos rosso i göteborg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • någon som lämnat in bilen hos rosso i göteborg?

    har varit i kontakt med dom och dom tar ca 6500kr för ett kamremsbyte på min bil.

    så det låter bra men man undrar om dom bytar allt som måste bytas?

    Han skriver att
    quote "Vi har aldrig varit i behov av att byta kamremspännare eller
    löphjulslager på 20V-motorn."

    måste man byta såna där detaljer eller? ni som gjort ett byte eller ni som vet, enlight me.


    Och dom skriver att dom är specialister på fiat och alfa. Ska man lita på dom att dom gör ett bra jobb? får man nån sorts garanti på arbetet som blir gjort tror ni?

    also om kamremmen åker efter 2000mil efter att dom bytat?

    Hittils verkar dom vara super bra att ha och göra med. har även handlat av dom innan. men tänkte bara höra om någon här kasnke tycker jag ska göra d någon annastans?


    hejsvejs.
    före detta coupe trimmare
    pimpig cadilacc deville
    Sv1000s C-Ö

  • #2
    De är auktoriserad Fiat-verkstad och förmodligen den mest kompetenta i Sverige.
    Tyvärr är min erfarenhet att de är lite griniga och framförallt DYRA, så det där priset var ju en fin överraskning!!
    Man får väl anta att de klarar sig utan motorlyft då...

    Det spännhjul man ska byta tror jag är den för servo mm.-remmen. Det som är i plast.. :-(
    Den är iaf sliten på min.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Personligen skulle jag byta så mycket som möjligt när de nu ändå plockar bort remmen. Vet inte hur mycket lager och spännrulle kostar dock, men det blir ju bara priset för delarna. Och som vanligt lär de väl gå sönder 5mil efter servicen om man inte byter dem. :-)
      Sitter det inte en (olje)pump där i närheten också som kan vara bra att byta ut?
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        per det spännhjulet har jag hört att man själv kan byta? är det så?

        OKej. men om dom är så bra så ska jag väl itne oroa mig för något. dom vet nog vad som måste bytas.


        eller vad säger ni

        per hur långt har din bil gått?
        före detta coupe trimmare
        pimpig cadilacc deville
        Sv1000s C-Ö

        Comment


        • #5
          tänk på att spännaren ska klara 8000 mil till, jag kommer absolut byta den samtidigt som kamremen. även vattenpump bör väl bytas

          säkert något mer oxo =)
          /Peter

          Comment


          • #6
            skumt det här med kamremmen

            arr vi i sverige ska byta så mycket tidigare än tex england.

            men det måste nog bero på klimat osv.


            ja precis men när dom ändå håller på kan väl spännaren itne vara så jobbig att byta ut eller?
            före detta coupe trimmare
            pimpig cadilacc deville
            Sv1000s C-Ö

            Comment


            • #7
              also detta måste vara ett ganska bra pris.

              Runde svarade nu snabbt som vanligt.

              quote" Hej! En 8.000milservice med kamresmbyte kostar 7.046:- (med klubbrabatten avdragen)
              Hälsningar
              Rune D."


              blir nog att dom får gör min bil. Kan ju köpa egna spännrullar och ta med så kan dom byta det oxå. blir nog ingen större priskillnad skulle jag tro.
              före detta coupe trimmare
              pimpig cadilacc deville
              Sv1000s C-Ö

              Comment


              • #8
                Vattenpumpen bör ni byta samtidigt...

                Samt att alla spänare bör garanterat bytas!
                /Jimmy
                mvh Jimmy Särås

                0736-996 993

                Comment


                • #9
                  Mojo, det är ändrat till 8000 i England oxå. Och min motor har gått 5900mil.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Spännrulle...

                    ...byttes inte på en bekants Audi vid ett kamremsbyte strax innan han köpte den.
                    Motorn totalrasade pga slarvet och han har processat m h a press(DN?) och advokater.
                    På Audin SKULLE den ha bytts, men aukt-verkstaden(Gbg?)
                    struntade i det. -Kunde ses på kvittot...
                    Nu är det fastslaget att han ska få pengarna iallafall, men
                    visst är det surt att det ska behöva processas.
                    Folk m samma problem har ringt till honom vid ett par tillfällen

                    M a o skulle jag propsa på att de byter spännrullen medans det ändå hålls på.

                    GOD JUL O GOTT NYTT FIAT-ÅR!

                    Comment


                    • #11
                      ändrar mitt förra inlägg. ser ut som det blir befra i vilket fall som helst.


                      med spänrulle löphjul och vatten pump tillkommer näsatn 6 tusen spänn på arbetet.



                      lite väl mycket för min plånbok..
                      före detta coupe trimmare
                      pimpig cadilacc deville
                      Sv1000s C-Ö

                      Comment


                      • #12
                        mkt. märkligt! Man måste väl ta bort den remmen + spännare för att komma åt kamremmen? 6000spänn...?
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          hmm ja jag vet ju itne

                          men

                          quote" Vill man byta spännare,löphjul & vattenpmp tillkommer 5.930:-
                          Rune D


                          fan also har skrivit till en kille i england nu och får se om han orkar göra en liten how to om man vill byta med motorn i bilen.

                          saken är den att jag känner många kompetenta mekaniker som säkert skulle kunna göra jobbet för maj för säkert hälften av pengarna som en fiat verkstad vill ha.

                          men tänker på om det är något speciellt man skall tänka på.

                          dom flesta jag pratat med säger fan det är en motor. samma skit på alla som skall göras bara att det är lättare att komma åt på några och svårare på några.

                          det fattar jag som att bytet av en kamrem är itne komplicerat bara tidskrävande. och mekaniker som har bytat 100tals remmar skulle kunna byta på fiaten oxå.

                          är det någon som har några åsikter angående mina teorier

                          eller någon som vet ett ännu bättre ställe för ett byte?

                          10k är ändå 10k. om jag hade kommit undan med 5-6k så är det ändå 4 tusen som man sparar in. är itne som att man är snål men som studerande så har man ju itne direkt ett stortkapital att leva på.
                          före detta coupe trimmare
                          pimpig cadilacc deville
                          Sv1000s C-Ö

                          Comment


                          • #14
                            Vad jag har hört o läst om bytet rent praktiskt: Det går att byta kamrem med motorn i om man lossar drivaxlarna, ett motorfäste, tippar motorn max till höger och demonterar hö. hjulhusvägg i plast. Det är då fortfarande trångt men det ska gå, möjligtvis att man skulle behöva slipa ner/förlänga vissa nycklar.

                            Har inte prövat, bara läst. ;-)
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              ok

                              väntar på svar från engelsmannen.


                              Men även om man man tar ut motorn så är det ändå mycket billigare att ha någon som inte är en fiat handlare. för att timkostndaerna är ju ruskigt höga.


                              tror ni en kompetent mekaniker kan klara av bytet.?

                              för visst är vår fiat speciell men det är ju i grund och botten en motor som alla andra.
                              ¨

                              alla delar som behövs för bytet är det någon här som kan prisuppgifterna för det?

                              och om alla delar är bäst att köpa från fiat.?
                              före detta coupe trimmare
                              pimpig cadilacc deville
                              Sv1000s C-Ö

                              Comment

                              Working...
                              X