Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stilo MW

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tack beolover!!

    Originally posted by drachen
    Mycket värdefull info, beolover! Bilen jag funderar på är OCKSÅ tillverkad 2004-09 och säljs som 05:a. Jag ringde förra ägaren och hon hade dock inget ont att säga om bilen. Hon leasade den till augusti förra året, men beslutade sig sen för att köpa en egen bil när leasingen gick ut. Då köpte hon en Fiat Punto.
    Är inte alla bilar robotbyggda nuförtiden? Hur kan det komma sig att det uppstår såna problem som med beolovers Stilo tillverkad 2004-09? Och kan i så fall "min" Stilo tillverkad samma period ändå vara OK? Dessutom såg jag på en tysk sajt att Stilo haft problem med en fjäder som kan gå av och skära upp däcket! Fiat hade visst kallat tillbaks en del bilar och satt dit nåt skyddsbleck.
    Min har varit med om detta att fjädern spruckit. Som tur är skar den inte upp däcket. Återkallningsbrevet kom försent och jag fick betala för reparationen vilket är dåligt.

    Problem med rattomkopplaren på tidiga versioner som min, tillverkad 2002. Den byttes ut på garantin.

    Dålig lack i trösklarna verkar vanligt fel, min blev omlackad 2 gånger och nu har det släppt igen.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #17
      nöjd, 84jr0?

      Jaså, fjädern gick sönder på din! Har nån mer råkat ut för det där med fjädern? Eller ska det vara åtgärdat på den Fiat-park som just nu rullar i Sverige? Jag kan inte påminna mig några tidningsrubriker: "Fjäder brast och punkterade personbil i 100 km/h!"
      Lacksläpp finns på "min" Stilo också, bredvid reg-skylten. Är du ändå nöjd med bilen? Är det dyrt att serva? Kan vilken verkstad som helst meka med bilen? Jag har ingen Fiat-verkstad i närheten, men med Marean har det ändå gått bra. Bortsett från airbag-lampan, som ingen verkstad här kan kolla.

      Comment


      • #18
        Som sagt en som är tillverkad 2002 har irriterande fel... kom på en sak till med min och det är dual zone AC, dvs dynamic paketet, så irriterande när den får för sig att blåsa jätte varmt på ena sidan och jätte kallt på andra mitt på motorvägen! Tydligen vanligt fel som jag läst om men min verkstad känner inte till det. Har varit inlämnad där men de hittade inga fel så jag struntade i det till slut.

        I stort sett är jag nöjd med bilen ändå trots irriterande fel och jag hoppas verkligen att nyare stilos framförallt en MW är bättre på allt. EN sak till, min 1.8 drar olja! Har hört från verkstan att de bytt kolvringar på några som var katastrof men min är inte det utan det är fullt normalt sägs det.

        Kan räkna upp alla fel som jag haft med min:

        * Rattomkopplaren - gav felkoder på ABS, ASP, ESP
        * Toe vinklarna ställde om sig och slet sönder framdäcken, fler som haft samma problem som jag läst på engelska forumet men Torvalla Bil vägrade göra något.
        * Återkallelse brev för styrväxeln som åtgärdades på garanti
        * Lacksläpp i tröskeln och huven, sistnämnda lackades om och håller än idag, tröskeln släpper igen varje år.
        * Återkallelse brev på fjädrar som går sönder, min har gått sönder och jag fick själv stå för kallaset.
        * Krängningshämmar stag byter man minst en vid varje service tillfälle
        * Skjuter man fram/bak passagerar stolen kan den ibland utlösa felkoder i airbagen, verkstan har "åtgärdat" felet men det kommer tillbaka. Nu stänger jag av bilen och pillar lite på sladdar under stolen så slocknar felkoden.

        Annars har den rullat dryga 10700mil i skrivande stund och har väl haft den i 6 år i familjen, jag kör knappt med den nuförtiden när jag har coupen. Man kan säga att vi är nöjda med den, jag hade velat ha lite hårdare chassie den känns som liten båt mitt ute till havs.

        Funderade lite om jag skulle behöva en året-om bil så hade jag nog själv köpt en 3D Stilo.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #19
          tack 84jro

          Men här ser man faran med att be om råd från FIAT-frälsta. Hur fasen kan du vara nöjd med din Stilo med tanke på alla fel? det måste vara för att du är italofil/FIAT-frälst. Alltså inte objektiv.

          Nu blir jag betänksam när det gäller mitt tänkta bilklipp. Visserligen ser "min" Stilo MW billig ut, men inte när man tänker på allt krångel som kan uppstå. I och för sig finns det ju ett par helnöjda Stiloägare på denna tråd, men deras bilar verkar ha gått väldigt lite. Ska det vara nödvändigt att köpa en opersonlig japan om man vill slippa krångel?

          Och imorgon måste jag bestämma mig!!
          Fiat Stilo Mw DYN 1,8 2004 uttagen 05, 6600 mil
          59 000:-!! (minus 15 000 som jag får för min gamla Marea...)

          Comment


          • #20
            Re: tack 84jro

            Originally posted by drachen
            Men här ser man faran med att be om råd från FIAT-frälsta. Hur fasen kan du vara nöjd med din Stilo med tanke på alla fel? det måste vara för att du är italofil/FIAT-frälst. Alltså inte objektiv.

            Nu blir jag betänksam när det gäller mitt tänkta bilklipp. Visserligen ser "min" Stilo MW billig ut, men inte när man tänker på allt krångel som kan uppstå. I och för sig finns det ju ett par helnöjda Stiloägare på denna tråd, men deras bilar verkar ha gått väldigt lite. Ska det vara nödvändigt att köpa en opersonlig japan om man vill slippa krångel?

            Och imorgon måste jag bestämma mig!!
            Fiat Stilo Mw DYN 1,8 2004 uttagen 05, 6600 mil
            59 000:-!! (minus 15 000 som jag får för min gamla Marea...)
            Som sagt det mesta är löst på min bil, räknade upp alla fel som jag haft. Den du är inne på är nyare och jag tror att du slipper mer än hälften av de fel som jag haft.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #21
              Hur gick det?

              Blev det ngn STILO?

              Som jag oxå skrev så har nuvarande ägare av bilen haft INGA problem med bilen på ett par år nu...

              Verkar vara så att jag tog all skiten... CROMAN däremot går underbart och klockrent.

              Ligger ju en på blocket för 99´som varit till salu länge prutar säkert lite till om han har panik?

              http://www.blocket.se/vi/18565314.htm?ca=18_s
              Last edited by beolover; 25 January 2009, 19:21.

              Comment


              • #22
                inbyte

                Jag får så väldigt lite i inbyte för Marean (som just nu går ganska bra) och säljaren och jag kom inte överens. Jag kommer nog att köra Marean tills det är dags att skrota den och sen köpa en bil "rent" om något år då bilhandlarna förhoppningsvis har panik i krisens spår.

                Comment


                • #23
                  Bensinförbrukning Stilo?

                  Jag funderar oxå på att byta min Marea mot en Stilo MW.

                  Men, ni som kör Stilo, vad ligger verklig bensinförbrukning på blandad körning?


                  Drachen, var det den på Torvalla bil Sätra du kollade på?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Bensinförbrukning Stilo?

                    Originally posted by boyblue
                    Jag funderar oxå på att byta min Marea mot en Stilo MW.

                    Men, ni som kör Stilo, vad ligger verklig bensinförbrukning på blandad körning?


                    Drachen, var det den på Torvalla bil Sätra du kollade på?
                    Jag har tung gasfot så min förbrukning ligger på ca 9l/100km. Farsan lyckas bättre när han kör, tror att han ligger under 8l.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #25
                      Dom ligger nånstans mellan 0.7 o 0.8 men som sagt saknar man hälsena går det ju åt mer soppa :-P

                      Comment


                      • #26
                        Min bil bruker 0.67 - 0.7 pr mil ved forsiktig kjøring over lenger strekninger.
                        1.8 Stilo MW -04

                        Comment


                        • #27
                          Allt från 0.65 till 0.9 beroende på vilket humör man e på. Sällan jag e på 0.65-humör men det går!! Kör rätt mycket korta sträckor så för det mesta blir det strax under 0.8! I början tyckte jag den var väldigt känslig för min tunga fot men antingen har jag lärt mej eller så är den inkörd nu..! Stilon är en bra bil,väldigt mycket bil för pengarna!

                          Comment


                          • #28
                            Boyblue

                            Nej, boyblue, det var en Stilo i Örebro. Fan, jag skulle ha accepterat hans bud! För bara nån vecka se'n började min Marea imma igen otroligt mycket! En verkstad hällde i nåt granulat i kylsystemet för att täta en läcka, och nivån stabiliserades. Men det finns glykolfukt kvar i bilen nånstans. Efter några kilometer ser det ut som om man sitter i en ångbastu! Måste ha trasor med mig i bilen och sitta och torka! Har försökt ställa bilen i garage med sidorutorna nere, plocka ut mattorna, tvätta insidan av rutan med fönsterputs och ättika! Inget hjälper. Några tips?

                            Comment


                            • #29
                              Baksätesbredd?

                              Ni som kör Stilo MW, hur är baksätet jämfört med Marean? Är Stilon bredare? Vad är det för mått? Marean mätte jag till 138 cm över sittdynan bak.


                              Drachen, testa att köpa en "torrboll" på biltema eller liknande.

                              Comment


                              • #30
                                baksätesbredd

                                Yttermåtten på stilon är något större. Ca en dm längre tex. Så räkna med att baksätesbredden är några cm större. Framförallt är den högre, och öppnar bakluckan väldigt högt. Men liksom Marean är den fortfarande smidig.

                                Comment

                                Working...
                                X