Announcement

Collapse
No announcement yet.

Våran urfader Bangle lämnar branschen...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Våran urfader Bangle lämnar branschen...

    Läs själva...blir våran bil mer värd nu då??

    http://jalopnik.com/5145161/chris-ba...-auto-industry
    Attached Files
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

  • #2
    Han borde gå tillbaka till Fiat
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Nog för Coupen är ett guldkorn men personligen tycker jag han är en blind höna som har hittat sitt korn för länge sen..!

      Comment


      • #4
        Han är ett geni och det kommer historien utvisa.. Synd att han lämnar branchen.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          Han är ett geni och det kommer historien utvisa.. Synd att han lämnar branchen.
          En föredetting, Coupen var ett "one-hit wonder", förvisso har vissa modeller varit bättre än andra men kvaliten har varit oerhört ojämn på hans BMW-bilar...

          Inte förrän han lämnade jobbet som BMW:s bildesignchef och blev BMW Group designchef har saker och ting börjat ordna upp sig lite...

          Tackar vet jag Audi:s Walter Da Silva, där snackar vi jämn kvalitet och harmoni i formspråket.
          à la London designmarknad - www.alalondon.se

          Comment


          • #6
            Tycker att både Bangle och Walter Da Silva gjorde bra ifrån sig i början av sina karriärer med Coupen respektive Alfas 156 och 147. Men efter det så verkar de har hamnat i rockspråk "det svåra tredje albumet" och det mesta blev fel. Fast det är nog som Per skriver, historien får utvisa.................

            Comment


            • #7
              da Silva är en j-vla tönt enl. mig.. Plockar med sig "sin" feature (de gömda bakre handtagen) på en massa olika bilar osv. De har inget nytt och inte är de så snygga heller, möjligen 156 undantagen. Kolla Seatarna.. shit vilka missfoster. A5 är ok men hur kunde han missa proportinerna från sidan? Bakhjulen ligger en hel dm för långt bak osv.

              Det coolaste med BMW-bilarna är ju att man varit shockad först men gillat dem efter ett par år.. tecken på nytänkande konst.
              Men om sanningen ska fram är det inte många BMW som Bangle ritat själv..
              Last edited by per; 5 February 2009, 18:40.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Tycker nog att 156:an är och förblir den snyggaste bilen som vanligt folk kan ha råd med! Fronten var lite tam från början, skulle varit faceliftad från början så hade det sålts dubbelt så många.. Håller med om alla Seat är missfoster men Audi börjar tråkigt nog att bli ett märke med egen stil och inte bara se ut som en lyxfolka...synd..tyskarnas signum är ju annars tråkigt korrekt och så lika varandra som möjligt, det kunde dom få fortsätta med..! Vem ligger bakom Fiats linjer nu för tiden? Är det ett lagarbete eller finns det något nytt geni som ligger bakom? I vilket fall som brädar nya Bravon allt i design, Bangle & Da Silva inräknat!!!

                Comment


                • #9
                  Vet inte om Frank Stephenson är kvar, han gjorde iaf 500. Och BMW Mini!

                  faceliften på 156 gjordes av Giugiaro! (Grande Punto, Uno, punto 1, Croma 1+2, Golf, Passat, Alfasud, Alfa GTV Mk1 osv)
                  Last edited by per; 8 February 2009, 20:58.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    klippt från AMS:

                    [ROBERT PETERSSON, redaktör. Kommer vi att sakna Chris Bangle?
                    Är det en bra eller dålig nyhet att Bangle ska sluta? Efter att tidigare ha ondgjort mig över somliga av hans verk känns det plötsligt lite tomt. Man kan tycka vad man vill, men hans verk var alltid egensinniga. Själv hade jag nog svårast för den nuvarande 5-serien när den kom. Den större 7-seriens feta framtoning gjorde att den kunde bära de knepiga formerna bättre.
                    Och nu när vi ser en ny 7-serie helt utan den dramatik som föregångarens former hade känns det lite tomt på något sätt. Kan Adrian van Hooydonk axla Bangles mantel? Möjligen, när han slipper leva i Bangles skugga.
                    Men en sak är helt säker - den läckraste form Chris Bangle skapat hittar vi hos Coupé Fiat som kom 1994 - kanske den form som gav honom jobbet på BMW...]

                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Vad va det jag sa..han hitta sitt korn för länge sen...!

                      Comment

                      Working...
                      X