Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rostgaranti - fungerar det hos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rostgaranti - fungerar det hos

    Hej,

    Jag undrar om någon inom Forumet har några positiva eller negativa erfarenheter när det gäller Fiats 8 åriga rostgaranti?

  • #2
    Re: Rostgaranti - fungerar det hos

    Originally posted by Romwro
    Hej,

    Jag undrar om någon inom Forumet har några positiva eller negativa erfarenheter när det gäller Fiats 8 åriga rostgaranti?
    Rost och lackgaranti blir man tokig på! Allt skyller de på stenskott och då gäller inte garantin. Det gäller inte bara Fiat utan alla biltillverkare.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Fiats pappersprodukt = rostgaranti

      Rostskyddsgarantin är egentligen en pappersprodukt.

      När rosten dök upp på min bil åkte jag till "min" auktoriserad Fiatbilverkstad. Oj det är rost sa de. Efter konstaterandet följde frågor och påståenden som hade nog bara med avfärdandet av rostskyddsgarantn att göra.

      Är det inte stenskott? Nej, lacken är jo helt intakt., sa jag. Det är rosten som bubblar underifrån som det handlar om.

      Har Du bytt vindrutan? Nej, den är original sådan, svarade jag!

      Efter förhöret tyckte "min" auktoriserad Fiatbilverkstad att det är en rostskada orsakad av en för dålig galvanisering längs svetsningen av två plåtar vid vindrutanoch och skickade ärendet till Fiats generalagent i Uppsala.

      Fiat i Uppsala begärde nya bilder varvid jag lämnade bilen under en dag hos den auktoriserade Fiatbilverkstaden i Stockholm.

      Så småningom kom det fram att Fiats generalagent tycker inte såsom deras (min) auktoriserad Fiatbilverkstad.

      När jag tog nya bilder och begärde snällt ett riktig svar från Fiats generalagent: "Hoppas Du kan ändra Din bedömning mha de bifogade bilderna samt AR-verkstadens tidigare bedömning".

      Förklaringen jag fick är följande:

      "Baserat på den dokumentation vi erhållit så är alltså bedömningen just denna att rostbildningen har uppstått på utsidan av plåten under listkanten, troligen som ett resultat av att listen utövat mekanisk nötning på lacken".

      Jag vet fortsättningsvis inte varför skall rostskador på min Fiat inte omfattas av en rostskyddsgaranti!

      Comment


      • #4
        Lite sådana diskussioner har jag också haft med general agenten och de är stenhårda och vägrar betala för något.

        Lacken på min bil hade börjat flagna bort mitt på tröskeln, den lackas om på lackgarantin. Året efter händer samma sak på samma ställe, lackas igen på lackgarantin. Idag har jag inte lackgaranti kvar men rostgaranti och lacken har släppt på samma ställe och inte fan får jag något gjort där. Den kommer börja rosta om det inte åtgärdas men nej det spelar ingen roll vad verkstan och jag tycker GA vägrar betala.

        Alla dessa garantier ser bra ut på papper men det är rent helvete att få ut något!
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Du skriver: Lite sådana diskussioner har jag också haft med general agenten och de är stenhårda och vägrar betala för något.

          Vad det handlar om är att Fiats generalagent skall uppfylla sina åtaganden. Om rostgarantin är 8 år så skall det vara 8 år.

          Om generalagenten vägrar uppfylla sina åtaganden så skall de ej få lov att skriva om att Fiat har en rostskyddsgaranti och lura presumptiva köpare.

          Att skriva att gummilisten har skavt mot plåten och orsakad rostangrepp är inte sk trovärdig förklaring. Det vore bättre att Fiat skrev att de ansvarar ej för plåt som har i fabriken blivit dåligt galvaniserade. Tyvärr, syns inte några skavmärken och generalagentents folk har aldrig undersökt bilen själva!

          Generalagenten körde också med snacket " vi gör som din aukt. verkstad anser vi skall göra". Men de gör det när verkstaden nekar. Hos mig tyckte verkstaden att det bör åtgärdas, då blev det inget samtycke från generalagenten.

          Med mina 2 st nya Uno har jag inte haft sådana rostproblem.

          Det känns att man får efter sin 5 Fiat byta bilmärket!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Romwro
            Du skriver: Lite sådana diskussioner har jag också haft med general agenten och de är stenhårda och vägrar betala för något.

            Vad det handlar om är att Fiats generalagent skall uppfylla sina åtaganden. Om rostgarantin är 8 år så skall det vara 8 år.

            Om generalagenten vägrar uppfylla sina åtaganden så skall de ej få lov att skriva om att Fiat har en rostskyddsgaranti och lura presumptiva köpare.

            Att skriva att gummilisten har skavt mot plåten och orsakad rostangrepp är inte sk trovärdig förklaring. Det vore bättre att Fiat skrev att de ansvarar ej för plåt som har i fabriken blivit dåligt galvaniserade. Tyvärr, syns inte några skavmärken och generalagentents folk har aldrig undersökt bilen själva!

            Generalagenten körde också med snacket " vi gör som din aukt. verkstad anser vi skall göra". Men de gör det när verkstaden nekar. Hos mig tyckte verkstaden att det bör åtgärdas, då blev det inget samtycke från generalagenten.

            M
            Har varit i kontakt med Konsumentvägledarna i Stockholm vilka arbetar i nära kontakt med Konsumentverket. De tyckte att det finns ett stort hål i rostskydsgarantin och många "luras" av den.

            De tyckte dock att med tanke på att vindrutan och gummilisten är i orginal och inte hade vidrörts sedan bilen lämnade fabriken så skall jag nog föra det hela till ARN - Allmänna reklamationsnämnden.

            Jag tänkte föra mitt fall samt själva namnet rostgarantin som för Fiat ser ut att vara en pappersprodukt som Fiats generalagent har rätt att tolka fritt.
            Last edited by Romwro; 17 February 2009, 14:30.

            Comment


            • #7
              [i]
              De tyckte dock att med tanke på att vindrutan och gummilisten är i original och inte hade vidrörts sedan bilen lämnadefabriken så skall jag nog föra det hela till ARN - Allmänna reklamationsnämnden.

              Jag tänkte föra mitt fall samt själva namnet rostgarantin som för Fiat ser ut att vara en pappersprodukt som Fiats generalagent har rätt att tolka fritt. [/B]
              Jag glömde skriva att Olle Olsson Bolagen som är distributör för Fiat & Alfa Romeo i Sverige kan lätt friskriva sig ansvaret.

              Det står nämligen i Fiats 8 års rostskyddsåtagande (inte garanti som det står i deras missvisande reklam) att de "förbehåller sig rätten att besluta avseende reparationsomfattningen i varje enskilt fall....".

              Så nog hade jag rätt från början när jag skrev att rostgarantin (ordet de fortsättningsvis använder i sin marknadsföring) är en pappersprodukt!!!

              Comment


              • #8
                Inte säker på att det är så. Svensk konsumentlag ger konsumenten ett starkt skydd och vid tvist är konsumentens (väl underbyggda) syn på saken mkt stark. En garanti är en garanti och det kan man inte friskriva sig från. Alltså jag menar att man kan inte friskriva sig från svensk lag.

                Sen är jag ingen jurist som kan säga vad som gäller i det här fallet.
                il giallino
                Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                bella rossa
                Coupé 20VT LE nr1516 1999

                white pearl
                Mini Cooper D 2007

                Comment


                • #9
                  Konsumentköplagen är indispositiv, dvs säljaren kan inte friskriva sig gentemot en köpare som är privatperson och varan använts för enskilt bruk. Mao inte är firmabil/taxi etc.

                  Skydd mot ett ursprungligt fel enligt KKL gäller 3 år från köpet av varan.

                  Rostskyddsgarantin gäller vad jag förstår vid genomrostning som kommer "inifrån", dvs inte vid stenskott eller annat normalt slitage. Sedan måste bilen vara servad enligt bok.

                  Har säljaren använt ordet "garanti" är detta normalt ett starkt begrepp för bevisbördans placering vid felbedömning i en nämnd/domstol.

                  Att begära en prövning via ARN är en god ide då det är kostnadsfritt och du inte riskerar att få betala motpartens kostnader som vid tingsrätt. En ARN anm ska göras inom 6 mån från datum då säljaren avvisat köparens reklamation alt. ej avhörts. Skadan vid en bilfel ska överstiga 1000 kr i kostnad. Lämna in all relevant material som legat till grund för köpbeslutet, exv reklam om "rostskyddsgaranti" liksom skriftligt utlåtande från verkstaden som bedömt att rostskadan faller under garantin.


                  Lycka till!
                  Last edited by tempra33; 17 February 2009, 02:05.

                  Comment


                  • #10
                    Jag har hört liknande historier från Mercedes kunder.

                    Dom levernatörer jag vet ofta hur fullföljt sin rostgaranti är faktisk Ford och även Toyota.
                    Porsche Boxster S 2002

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by tempra33

                      Rostskyddsgarantin gäller vad jag förstår vid genomrostning som kommer "inifrån", dvs inte vid stenskott eller annat normalt slitage. Sedan måste bilen vara servad enligt bok.

                      Har säljaren använt ordet "garanti" är detta normalt ett starkt begrepp för bevisbördans placering vid felbedömning i en nämnd/domstol.

                      Att begära en prövning via ARN är en god ide då det är kostnadsfritt och du inte riskerar att få betala motpartens kostnader som vid tingsrätt. En ARN anm ska göras inom 6 mån från datum då säljaren avvisat köparens reklamation alt. ej avhörts. Skadan vid en bilfel ska överstiga 1000 kr i kostnad. Lämna in all relevant material som legat till grund för köpbeslutet, exv reklam om "rostskyddsgaranti" liksom skriftligt utlåtande från verkstaden som bedömt att rostskadan faller under garantin.

                      Lycka till!
                      Tack för all stöd. Det tråkiga i det hela är Fiats generalagentens inställning.

                      Olle Olsson Bolagen visste från min aukt Fiatverkstad i Stockholm att jag var Fiatrogen i så många år med bl.a. 850, ett par underbara 127-or, två nya Uno och slutligen Punto. Nyss tänkte jag "byta upp mig" till en Punto Grande.

                      Deras tråkiga inställning (utan att se skadan) gör att man kanske skall i fortsättningen, om man är Fiattrogen skall själv importera Fiatbilarna då Olle Olsson Bolagen struntar i sina åtaganden.

                      Det är viktigt att kolla vad 8 års garanti betyder när det gäller Fiat. Det ordet används bara i reklamen.

                      Tacksam för flera råd. De sista två inläggen var riktig bra.

                      Kör försiktigt så att vindrutans gummilist inte skaver Er bil så det bildas rost.
                      Last edited by Romwro; 17 February 2009, 14:27.

                      Comment


                      • #12
                        Jag kompletterade min nya Croma med riktigt rostskydd (nybilsskydd) på Rostskyddscentrum i Kungsbacka. Vi får väl se om det hjälper.
                        Tittade inuti en helt ny BMW 5-serie i fiberoptikkameran de har för inspektion. Helt plåtrent och redan rost på punktsvetsar inuti balkarna. Så länge det håller bilens livslängd är det tydligen inga problem, d.v.s. livslängden på en BMW är kort.
                        Min bil (som var den första Croman ha fixade) var också "ren" inuti, men det åtgärdades ju i och med behandlingen. Jag har ju tänkt att behålla bilen, så det känns som om det var värt de 2.400:-. Under 1% av totalkostnaden för bilen.
                        Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Schuckert
                          Jag kompletterade min nya Croma med riktigt rostskydd (nybilsskydd) på Rostskyddscentrum i Kungsbacka.
                          Visst är det bra med ett kompleterande rostskydd.

                          Det ställe som är aktuellt nu, är bilens tak i närheten av vindrutans gummilist. Där har man inga möjligheter att rostskydda extra.

                          Vill man göra det måste vindrutan avlägsnas (bytas), lack avlägsnas, etc.

                          Har fabriken gjort en felaktig rostskyddsbehandling där (galvanisering) så uppkommer rosten.

                          Bl.a. därför bör garantin gälla!!!
                          Last edited by Romwro; 17 February 2009, 10:12.

                          Comment


                          • #14
                            Vet inte så mycket om rostskyddsgarantin hos just Fiat men på den tiden jag åkte Mazda så upptäckte jag rostskador samma år som garantin gick ut.

                            Mazda kolla på rostskadan, konstaterade att det inte var igenomrostat, båda hjulhusen bak.
                            Jag hävdade att det var omöjligt att rosten skulle kunna komma utifrån och att det defintivt var att betrakta som garantijobb men jag gick bet då det inte hade rostat igenom.

                            Närmare knäckebröd än så kan nog bara Wasa komma.....

                            Hursomhelst frågade jag runt lite och kollade med mekarna på Mazda vad som egentligen stod i garantin.
                            Enligt garantin var man tvungen att utföra regelbundna kontroller och vid påtalad antydan till rostskador så skulle de åtgärdas på KUNDENS BEKOSTNAD!!!

                            Snacka om att friskriva sig, garantin gäller naturligtvis under förutsättning att kunden betalar rostlagning i god tid innan det går hål, eh. blir lite knepigt att förstå vad garantin egentligen går ut på?!
                            "American iron runs good"

                            Comment


                            • #15
                              Romwro: hur gammal är bilen/miltal?

                              Under rutlister kan man lyfta listen försiktigt och spruta in exv linolja som kryper bra.

                              På en ny bil bör man nog ha godk av säljaren innan man genomför ngn kompletterande rostskydd pga vissa produkter inte är kompatibla med fabrikens skydd.

                              Annars kan de neka pga att du gjort en egen behandling. Knasigt men sant.

                              Comment

                              Working...
                              X